Gå til innhold
Arkivverket

[#82991] Bergfald i Aure - Sara Hoff ca 1730 - 1801


Gjest Oddbjørn Borch
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Borch

I FT 1801 finner vi Sara Hoff som inderst på gården Bergfald i Aure. Kjenner noen til hennes slekt? Kan hun f.eks. være etterkommer av Daniel Christophersen (1657-1704)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt biografi om Daniel Christophersen, som var sokneprest til Sunndal, hadde en datter: Gjertrud Cathrine.LenkeHan som etterfulgte Daniel Christophersen som sokneprest i Sunndal, var Mikkel Johansen Myhre, gift med Sara Christophersdatter, søsteren til Daniel Christophersen.Vet du eventuelt hvordan forbindelsen mellom Daniel Christophersen og Sara Hoff er? Det hadde vært fint om vi visste hvem Sara var gift med og om hun har et farsnavn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Ja, det er Sunndalpresten Daniel Christophersen det er snakk om. Datteren Gjertrud Catharina var gift med utliggerborger Isach Borch på Hamna i Aure. Jeg lurer på om Sara Hoff kan være deres datter. Ettersom jeg kan se, kommer Hoff-navnet fra Hov prestegård, jf. at Gjertruds bror Daniel Danielsen skrev seg med etternavn Hoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Borch

Isak døde 1758/59. Gjertrud døde i 1777. Jeg har ikke funnet noe skifte etter Isak, og har ikke sett etter et evt. skifte etter Gjertrud. Jeg mener at Gjertruds mor var en datter av Johan Kaabye, og ikke Johan Mentzen Darre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Mannen til denne Sara Hoff i Bergfallvika er kalla Torald eller Tarald Gregorius Hoff i Gardtales i Aure. Han døydde i 1798. Tarald og mad. Hoff dreiv litt handel i følgje same kjelde. Bygdeboka seier ikkje noko om kvar desse to kom frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På høyre side, høyre kolonne, 9. mai trolovet, 29. mai gift i 1770 - ungkar Tarald Gregorius Hof/Hoff og enken Sara Mogensdatter Løvsneset(?) - Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 606A01 /2 (1727-1779), Kronologisk liste 1770, side 202-203. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17038&idx_id=17038&uid=ny&idx_side=-104>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.