Gå til innhold
Arkivverket

[#82993] Juletorsken er sikret


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Juleskikkene er som kjend ikkje like over heile landet og kva ein absolutt måtte ha av middagsmat i jula har nok skifta også med tidene.I min barndomsheim var det ikkje alt for populært med fisk i jula, truleg fordi det stort sett var det vi levde av resten av året. Mange stadar skal det vera kokt torsk som julemiddag, kanskje helst på Vestlandet. Eg lurar på om det er vanleg andre stadar i landet?Fann eit bilde på internett i dag som viser eit par gilde eksemplar av arten i tillegg til to andre. Etter å ha sett litt nærare på den eine, fann eg ut det var meg sjølv. Så kan de gissa kven av desse fire som er meg, samstundes som de fortel om matskikkane i jula hos dykk.

bilete10630.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

På mine trakter har vi nok ikke tilgang på fersk fisk, så det nærmeste vi kommer juletorsken er nok som lutefisk. Det var noen flotte eksemplarer av arten (torskene) på bildet ditt Finn. Kokt torsk er nydelig mat, men i dag fokuseres det mye på høyt vann-innhold i butikk-torsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

I jula bestod julemiddagene av kjøtt hjemme hos oss, men 2. juledag var det kveite. Er opprinnelig fra gamle Talvik kommune, nå Alta. Denne tradisjonen holder jeg meg til fortsatt, selv om jeg nå bor på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Det finns några saker jag saknar från min tid i Tromsø: Skrei Kveite (riktig stor) Pinnekjøtt NORSK lutefiskDet ær total brist på dessa delikatesser i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Andre (4)Eit godt tips, men dessverre feil ;-))Borgny (6)Det er Bjørn Strand som eg trur bor i Brønnøysund no. (Eg går ut frå at du tenkjer på dei to i bakerste rekke ;-)) Biletet er teke ca 1982 truleg ein stad mellom Svolvær og Henningsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

I Arendalsområdet er vel juletorsken et begrep, men tviler på at det blir servert rugger som på bildet. Kysttorsken blir neppe så diger før den henger på kroken (og etter min mening blir fiskekjøttet da omtrent som en grovstrikka oppvaskklut på konsistensen) Men i heimen jeg vokste opp var det lutefisk med tilbehør som var middagen (etter å ha gått rundt juletreet, og klokka var nok gjerne nærmere midnatt på det tidspunktet)En i familien fikk dog hjemmelaget fiskepudding laget på lokalt fiska kolje (hyse) (er jo også himmelsk godt, spesielt sammenlikna med potetsmeldeigen med fiskeliknende smak i butikkene, evt. heimelaga fiskeboller i tykk, hvit saus med reker og blåskjell. Tidligere på dagen dog kjøttmat. Og 1. juledag ribbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kvitle Kristiansen

Jeg vokste opp på Sør-Helgeland og heime hos oss skulle det være juletorsk rundt kl 1 -2 julaften, kaffe og julekaker kl.5 (etter at vi hadde vært ute på trappa og lytta etter kirkeklokkene), og så var det risengrynsgrøt med mandel kl.8 (etter pakkeutdelinga). Vi som var små hadde egne barnekaffekopper og fikk en liten skvett kaffe med melk denne ene gangen i året. Dette var fra begynnelsen av 50-tallet og nesten mot 1960. 1.juledag var det svinesteik! Det var pappa som sørget for at fisken var nytrukket, og hvis været ikke tillot et utror, så ble det lutfesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Reidar (2)Nei i Folldal er det nok ikkje så enkelt å få tak i skikkeleg fersk fisk (torsk) kan eg tenkja meg. Men lutefisk er jo ingen dårleg erstatning da synest eg ;-)). Ruggane på biletet vog vel kring 30 kg kvar synest eg å hugsa og det er ikkje 'kvardagskost' sjølv på Lofoten. Det var fleire 'storingar' den dagen og eg har ein mistanke om at vi hadde fanga ei heil 'pensjonistforeining' som var på Lofottur.Alf (8).Nei desse ruggane høver nok ikkje særskild godt som ferskfisk, men som saltfisk og etter kvart som klippfisk vert dette topp mat. Som klippfisk meinar eg at kvaliteten blir betre jo større fisken er. Elles byrja eg så smått å vassflyga i munnen når du nemnde heimelaga fiskeboller i kvit saus. Det har eg ikkje smakt sidan mor mi døydde for ca 12 år sidan. Vi også laga fiskebollane av hyse og det var vel eigentleg ein heilt annan rett enn det vi i dag får kjøpt på boks. Eg meiner å hugsa at vi brukte fiskebollar eller fiskekaker til middag andre juledag. Da skulle det helst vera noko lettare kost etter all den feite maten tidlegare i jula. Visste forresten ikkje at 'juletorsk' var eit begrep i Arendaldistriktet.Åse (9)Interessant å sjå at juletorsk var eit kjend omgrep også på Helgelandskysten. Trudde kanskje at de åt såpass mykje fisk til kvardags også der nord at jula skulle vera fiskefri.Grauten kjenner eg att frå min eigen barndom. Det var det som var hovudretten om julaftdagskveldane hos oss den gongen. Det skulle vera rømmegraut laga av risengryn. Hugsar særskild at mor koka og koka på rømmen for å koka ut rømmefeittet, for det skulle serverast ved siden av.Eg synes å hugsa at også vi kunne eta kokt torsk ca kl 12 på julaftdagen. Grauten meinar at vi åt slik i 5-6 tida. Slik som du og familien, så var også vi ute for å lytta etter kyrkjeklokkene i 5-tida om ettermiddagen, for då ringde klokkene jula inn i Aure kyrkje. Men det låg ei høg, ganske stor øy i mellom oss og kyrkestaden på Aure, så det var berre når det var gunstig vind at vi kunne høyra klokkene. Alle måtte ta julevasken før den verkeleg jula tok til og dei vaksne gjorde frå seg fjøsstellet før det vart graut å få. Eg meinar pakkane (det som måtte vera av slikt) vart opna etter at grauten var oppeten.Eg hadde to systre som vart gift til Stranda på Sunnmøre og i 1965, same året som far døydde, kom den yngste av dei to systrene mine heim for å feira jul i lag med mor og sysken. Det året vart pinneribba introdusert i den Oldervikske heimen, og sidan har ho vore der kvar einaste jul. Berre eldste bror min nektar å gje slepp på grauttradisjonen, så der er det rømmegraut om julaftdagen og pinneribbe første juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her på Hedmarken er nok for de fleste den eneste fisken man forbinder med julen selve rakfisken. Denne fermenterte danske oppdrettsørreten er selve førjulsmaten, mens julaften blr nok dominert av sidedelen av svinet, men også den samme delen av et lam.Men det er egentlig litt rart at juletorsken ikke har fått fotfeste her.Hamar har nemlig Norges absolutt beste fiskebutikk!! Og jeg tuller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

For ikke så veldig mange dagene siden ble jeg med sønnen ut til Rakke for å dra torskegarn og hummerteiner. Det var 5 minusgrader, frostgubbe og vind (fy og fy og fy). Ikke én torsk og heller ingen hummer denne gangen. Det blir mindre og mindre torsk i dette området - for hvert år. Bildet er tatt i det vi passerer Citadellet ved Stavern (Stavernsøya).

bilete10632.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 12, så noe hustrig ut, er det åpen båt du bruker når du er ut på fjorden, eller er det noe med hus? For å gå tilbake til julefisken, så har det gått mest i lutefisk og det har vært vanlig med en kveitemiddag i løpet av jula, men det er ikke skikkelig kveite i butikk-disken i dag, det er jo bare noen små blodete fliser i vakumpakningene, før var det jo skikkelige stykker. Er storkveita som var før blitt borte? Ellers hadde vi på 50-tallet jevnlig besøk av en innholdsrik fiskebil, karen som kjørte het Johnsen og var fra Børsa i Skaun, husker ikke fornavnet? Husker han hadde mye hvalkjøtt og det var vel billig den gangen, det var vel i storhetstiden for hvalfangst. Og så var det silda da, husker det ble matauk hos folk når fersksilda kom på vinteren, det ble stekt sild og produsert sildekaker i stor stil. I dag er det sikkert ikke lov å frakte fersk fisk for et visst tilsyn? Men om kvaliteten kunne være variabel før, for det var vel ikke all verden til kjøling under fiskefrakt, så har jeg aldri hørt om noen som har spist seg i hjel på fisk. Guten apetit med julefisken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Artig tråd! Jeg formoder at du selv står bakerst til venstre - var du ikke på TV en gang i forbindelse med anetavlen til Pia Tjelta (tror det er en tråd om dette her på brukerforumet).Uansett, hjemme i Sandefjord hvor mine foreldre og øvrige familie bor, blir det ribbe m.m. på julaften. Kona er fra Mandal, så hun er vant til torsk julaften (men ikke hvert år, for moren hennes kommer fra Hadeland), men tradisjonen med torsk julaften vil nok ikke bli innført i vårt eget hjem... :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Vanskelig å tenke seg en juleaften uten ribbe, så det er obligatorisk her hjemme. Vi har også pinnekjøtt i tilegg!!!(svigersønn fra Vestlandet) Derimot har vi ofte torsk i romjula, ifjor ble det selvfanget Lysing fra Bud på Møre:

bilete10634.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Da gjenstår det bare for deg, Finn (Oldervik) å klargjøre hvem av de to busemennene på bildet i innlegg #1 som er (var) deg (ca. 1982). (Hadde dere ikke frisør ombord ?). Ville vi kjent deg igjen på gata i downtown Aure idag ?Håper du sørger for å opprettholde tradisjonen med juletorsken. På Lillehammer, der jeg kommer fra, var 'levende torsk' i fiskebutikken noen gulaktige, tørre greier som må ha kommet over Lesjaskog med hest og kjerre. Så det ble lutefisk i jula, men ikke før 1. dag. Og kun med poteter, tynnlefse og sennep; ikke bacon(fett), ertestuing (!), geitost (!), hardkokt egg (!!), hvit saus (!!!) og alt det andre tullet du får nå for tida på Grand Café og Café Engebret.Fisk på Lillehammer og i Fåberg forøvrig var bl.a. lågåsild, en laksefisk (!) (sjekk fettfinna) som for det meste av året står på 400 meters dyp like nord for Helgøya i Mjøsa, men i oktober går opp i Lågen for å gyte. Og der har det i alle år vært et allemannsrett å fange den med håv. (Grunneieren kunne varpe med not og åfløye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk for alle fine innlegg om fisk og anna som julekost. Fint om enda fleire vil dela sin juletradisjon med oss andre.Per (18)Eg er då vel ingen busemann, det er omlag slik eg har sett ut alle mine dagar - i alle fall frå halsen og opp ;-)). Frisøren ombord var sjuk og barberen likeså, difor vart mykje hår og skjegg på den turen ;-)) (Når eg tenkjer meg om så var det kanskje slik moten var den gongen?)Om du les innlegg (6) og (7) i samanheng vil du forstå kva for ein 'busemann' som er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Iversen

Her nord på finnskogen er det nok mest ribbe som blir servert på julaften, men i Sørskogbygda (4 mil nærmere sivilasjonen) vet jeg det blir servert lutefisk i mange hjem. I år så får vi besøk fra Danmark og må nok trå til med and i tillegg, men det blir av den ville sorten, oppdrettsand får de innta hjemme. 1.dag blir det et slags koldtbord med selvfølgelig julemat, men også elg i alle varianter (gravet, speket og aburøkt) og med innslag fra Sverige, innlagt sild og juleskinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Et lite unnskyld, men var ikke nettopp juletorsken den som kom inn til kysten til jul?? Den som vises på bildene er vel heller det som kalles kysttorsk eller taretorsk. Den dveler på bunnen mens den torskerasen som kom inn til kysten rundt juletiden er frittsvømmende, såkalt pelagisk. Den er blank på oversiden i motsetning til den som sees på bildet. Det var vel helst sørlendingene som fikk juletorsken først men det store fisket av denne typen skjedde i Lofoten, det såkalte skreifisket.Unnskyldningen ligger i at jeg er født og oppvokst med ribbe til juleaften og lutefisk med juleaften's ribbefett til 2. dag jul. Lutefisken var da hjemmelutet i bjerkeløg og basert på den fineste klippfisken vi kunne få.'Fersk' torsk i øvre Valdres gikk selv hjem i hundebåndet fra fiskebilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei alle og God Jul snart !Da jeg vokste opp på 60-70 tallet var mine foreldre fattige.Morfar var fisker og farfar var bonde mm. Maten var derforåret rundt fisk og sauekjøtt. Det samme avspeilte seg ijuletiden.Med innslag av graut.Derfor har jeg de siste 15 årene kun spist Grandiosa påjulaften .Helst med kjøttdeig og løk..Kjerringa som er ifra Sortland , og som har valgt å værehos sine foreldre i jula , sier at de spiser pinnekjøtthver julaften når bøndern er ferdig i fjøset. 6-7-8-tiden.Mat som er behandlet av avløpsåpner PLUMBO eller lut eterjeg ikke.Ha en fredfylt jul og ett godt nytt århilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Langs store deler av Sørlands-kysten står juletorsken sterkt - men hjemme hos oss var nok likevel situasjonen omtrent som den Finn beskriver i (1): Fisk var hverdagsmat, så til jul skulle det være kjøtt - helst ei saftig svinesteik med godt tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Anne Lise m.fl. for alle gode bidrag!Det er i grunnen pussig dette med lutefisk. Jeg visste knapt hva lutefisk var før jeg hadde passert 35 år. Min mor nektet å koke lutefisk fordi det luktet kleskoker når en skulle koke den påstod hun. (I gamle dager var det som kjent vanlig å koke en del av klærne som skulle vaskes). Hun hadde også en søster som hadde samme meningen om lutefisk. Husker at mannen hennes brukte å koke seg lutefisk når kjerringa vart bortreist.Selv prøvde jeg lutefisk mange ganger før jeg fikk den til slik den skulle være. De siste ca 15 årene har jeg hatt lutefisk til middag første juledag, men jeg spiser også lutefisk rett ofte i tiden før jul. Synes litt synd på Odd Einar som har gjort italiener av seg i julekosten.Svein (21)Nei, det du ser på bildet under innlegg (1) er ekte Lofottorsk eller skrei som det også kalles. Den kunne variere ganske mye på farge fra blek brun til mørk brun. Jeg tviler ellers på at kysttorsken kan bli såpass stor som disse er, i alle fall måtte det være svært sjelden.Den skreia som ble fisket mest i mars og først i april på mine hjemtrakter derimot var tydelig forskjellig fra den vanlige kysttorsken. Vi kalte den innsigstorsk eller skrei. Av og til ble den også kalt blankskrei, da den nærmest var gråblank på farge, men hadde selsagt 'fregnene' slik en torsk skal ha. Når det gjelder det jeg oppfatter som taretorsk, så var den vel nærmest rødbrun av farge.Oddbjørn (24)Når du nevner dette med svinesteik, så husker jeg nå at det var det som var middagsmaten første juledag i mitt barndomshjem. Svineribbe kan jeg ikke huske at vi brukte særlig mye av. Kanskje egnet ikke den gamle vedomnen seg særlig til å steke ribbe i? Den elektriske strømmen kom nemlig ikke til oss før i 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.