Gå til innhold
Arkivverket

[#82993] Juletorsken er sikret


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Christophersen

Koking av hodet er det som tar mest tid ja. Men det vanskeligste noen ganger er å lage pene svorer som pakkmiddel til sylta. Må ha ekstremt skarp kniv for å ikke snitte hull i skinnet ved et uhell, bare forsiktig løsne fettet så svoren blir liggende fri. Så er det bare å legge lagvis fett og kjøtt med tynt lag med krydder mellom hvert lag og så pakkes inn i kokt, saltet linlerret og legges i kok igjen en stund før det hele legges i press. Vi brukte stor trefjøl med store steiner oppå som presse.Og så noen dager i saltlake.Deilig med litt sennep og god eddikdråpe på. Men kjøpesylta fjerner seg mer og mer vekk fra opprinnelig sylte :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Etter at jeg oppdaget Digitalarkivet og dets muligheter for 4-5 år siden,begynte jula å komme litt brått hvert år :)Hodesylte ble til sylteflesk,rull og leverpostei fikk svensk prislapp, rødkål,surkål og sursild utviklet seg til et samarbeid med Nora og Denja, 7 kakeslag ble til 4, og tomtebrygg historie.Og alle hjerter gleder seg, samt fortsatt gift er jeg:)Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Nordbø

Min bestefar kom fra Tørdal, annex til Drangedal. Han måtte ha lutefisk hver dag i romjula, til sen frokost. Både min far, vi selv og våre barn har fulgt opp tradisjonen. Lutefisken trekkes i ca. 8 min. da er den klar.Sammen med sukrede, smurte Telemarkslefser, akevitt og kaffe og gul sennep rørt ut i fløte, for dem som ville ha det, blir det en fantastisk start på dagen!! Sammen med gode venner serverer vi ofte dette ved 10 tiden på formiddagen, en gang eller to i ukene før jul, og ennå har vi tilgode at noen har rynket på nesen, tvert imot,det er nærmest blitt et krav at dette må gjentaes hver eneste julemåned. For alle dere som ikke har prøvd denne litt merkelige kombinasjonen, gjør det og få en Aha opplevelse. John Nordbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Spanande å sjå at ein skikk eg trudde berre vart praktisert i Strandadalen i Storfjorden på Sunnmøre også var kjend langt sør i landet. Eg skal spørja syster mi litt grundigare ut kva som vart servert ved sida av lutefisken og lefsa, og som eg har fortald tidlegare så var dette ein frukostrett i jula også på Sunnmøre slik John Nordbø skriv om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp i Oslo med far fra Vestlandet ('fisk er hverdagsmat') og mor fra Nordland, så det ble ribbe mm på julaften, svinestek førstedag, men så kokt torsk og skikkelig fiskesuppe annendag. Til en viss grad har jeg beholdt tradisjonen, men med engelsk mann må det jo også bli plass til litt 'turkey'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hilde (innlegg 53) har et godt poeng! Mye som er morsommere enn vasking for meg hvert fall. Lutefisken spises på lillejulaften, og pinnekjøtt på julekvelden. Ungene (som nå er 23 og 20) var ikke og er ikke så store tilhengere av pinnekjøtt, men mor selv SKAL ha. Da ble det kompromiss, og kalkun i ovnen og pinnekjøtt på ovnen! Det er en flott sak, så er middagen ferdig til 1.dagen også, da spiser jeg mest kalkun, men også en porsjon pinnekjøtt spares det plass til. I min barndom hadde vi faktisk blåbærsuppe på juleaften som dessert, alle måtte spise minst 5 spiseskjeer, uansett hvor mette vi var, moren min sa det var med på å nøytralisere alt fettet i pinnekjøttet vi hadde spist. Den tradisjonen her jeg kuttet, får heller lide for latskapen! Torsk er godt og god mat, men ikke julemat, hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Tell de 2 siste Lofotingan.Skal hilse fra svigersan Siv og Kolbjørn på Gravdal ogde er helt enig med dokker.De like heller ikkje Grandiosa tell jul.God Jul alle sammen uansett om du eter mat som smaker fjøseller hav.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Dette blir vel litt på siden kanskje, men i innlegg 13 nevner jeg en fiskehandler Jonsen fra Børsa som forsynte folldølene med fisk, hvalkjøtt og frukt på 1950-tallet med fiskebilen sin. Men husker ikke fornavnet, har sett gjennom en del av kirkebøkene for Børsa om jeg kunne finne en passende kandidat, men har liksom ikke fått treff. Han kjørte en middels stor Bedford med, jeg får kalle det 'et isolert fiskeskap', det var ikke kjøleaggregat på den tiden så fisken og hvalkjøttet var oppbevart i iskasser inni dette skapet. Det er sikkert et dumt spørsmål, men hvem var Jonsen eller Johnsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.