Gå til innhold
Arkivverket

[#82996] Gamle sang skatter


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I min ungdom så var der en sangforening på Stolmen. Den bestod av mange eldre damer som spilte på gitar og sang mange fine sanger. Dem sang fra håndskrevne sangbøker. Jeg ble meget glad i en av sangene, men glemte den ut etterhvert som tiden gikk. Sist lørdag var jeg på en konsert der Solveig Leithaug sang mange fine julesanger, men så sa hun at hun ville synge en sang som oldemoren hennes hadde tatt med seg og sunget for sine barn og barnebarn. Hun sa at denne sangen måtte man være over 90 år for å ha hørt, men den gamle sangen var den gode gamle sangen som jeg hadde hørt og sunget i min ungdom. Jeg tror at det finnes mange sangskatter i mange hjem rundt omkring. Det er viktig at alle disse sangskattene blir tatt vare på. Jeg har mange ganger søkt på nettet for å finne igjen sanger som min svigermor sang, men finner dem ingen steder.håper at noen av dere også savner de gode gamle og trygge sangene som man kanskje bare har innerst inne i minnet, sanger om mor eller far sang da du var liten eller i oppveksten. Håper at det finnes en slik kilde et eller annet sted hvor man kan finne igjen disse håndskrevne sangene?Er det noen av dere som kjenner til noen slike gamle sanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ja, jeg kan dem nok ikke selv, men har bl.a. avfotografert et par håndskrevne sangbøker for 'musikklaget' på Fevik bedehus.Vil tro du kan finne en god del gamle sanger på bokhylla.no, der du kan sette inn deler av en sangtekst og finne den i en sangbok.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Er det slike som 'Kom skal vi klippe sauen', 'Eg heiter Håvard Hedde' 'Lille Måltrost' , eller er det mer hjemmelagde sanger du etterlyser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ikke å forglemme 'Seips visebok' som vel kom i hundrevis av opplag i sin tid. Den kan du muligens få tak i hvis du kjenner til en 'gammel' bokhandel, og boken får du evt. for et par kroner der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

I Lars Søraas Songboka, fra Lunde Forlag 1962 er det også slike fine eldre sanger, vi hadde boken på barneskolen, så det er en lærebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Vedk. innlegg 3. Det er ikke disse jeg tenker på. Disse finner man jo i de gamle skolesangbøkene. Det jeg søker etter er de gamle håndskrevne sangbøkene som man brukte før. De fantes kanskje som skillingsvise eller som bedehussanger. En av disse vakre gamle sangene synger bl.a. Solveig Leithaug på sin nye Jule CD. Hun fortalte på en konsert at sangen hun sang hadde hun fra sin oldemor. Det var en håndskreven sang som har eksistert i generasjoner, men ikke sunget offentlig på mange år. Hun mente at man måtte være over 90 for å ha hørt den, men jeg lærte den for over 40 år siden. Etter den tid har jeg ikke hørt den noen steder og heller ikke funnet den på nettet.Jeg vet at det i mange hjem finnes veldig mange gode sangskatter både 'bedehussanger' og 'vuggeviser' eller 'skillingsviser' som ikke er mulig å oppdrive i en eneste sangbok.Kjenner f.eks noen til sangen 'Alfred og Wilhelm'? Jeg har lett etter den i minst 40 år uten å finne teksten til den, men jeg har hørt deler av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger  Forsmo

Jeg har prøvd å ta vare på de gamle sangene som min far har skrevet ned og like ens min eldste bror. Min far sang mange ganger denne sangen: 'Hvorfor bygger du Noa en båt, som en galning du bærer deg åt.' Jeg synes at det er veldig viktig å ta vare på de gamle sangskattene!Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har møtt en musiker som heter Tone Krohn. Hun har gjort et stort arbeid med å ta vare på gamle 'bedehussanger' og mange andre. Noen er utgitt på cd, senest i høst - 'Sanger i stein' spilt inn i St. Magnus katedralen på Orknøyene. Vi hadde en slags 'releasekonsert' her i Fjære kirke i september. Blant hennes kilder var bl.a. eldre fra 'Det lutherske kirkesamfunn' i Vestfold mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Terje (8). Ok, det er viktig å ta vare på alle slike håndskrevne også ja. Har du sett etter i gamle handskrevne aviser for ungdomslag som er endel av rundt om i div. kommuner ? Dem prøvde seg på allslags vers og dikt der. Lykke til med letinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Vi har jo nå samlingen med kirkebilder som Kari Thingvold styrer, dessuten en samling prestebilder. Kanskje noen kunne starte en samling med slike gamle sanger også? Eller er dette noe for Wangensteens nettside?Det kunne være artig om trådstarter kunne nevne hvilke(n) sang(er) han tenkte på i utgangspunktet.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dette er ikke noe aparte: Lur-laat 1897 og Sangbog for den norske folkeskole, 1886. Det interessante å se, er at det fierde opplag. De er ikke notesatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er ikke glad i å synge. Tror mye av årsaken er at søndagsskolelæreren min anbefalte meg å bare mime som 6-åring.Men jeg har lastet opp 'Norske Folkeviser' av M.B.Landstad på serveren for de som er interessert (kan lastes ned) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Grunnen til at jeg vet at det skal være mange slike sanger er nettopp den at da jeg i min ungdom sang sammen med noen eldre damer oppdaget jeg at dem hadde så mange fine sanger som ikke var å oppdrive i en eneste sangbok. Da jeg for litt siden fikk høre en av disse nydelige sangene ble det meg fortalt at denne sangen var mye brukt før i tiden, men nå måtte man være over 90 for å ha kjennskap til den. Soleveig Leithaug har sunget inn bl.a sangen Høy og strå. Dette er en fantastisk sang både meldodi og tekst. Nettopp denne sangen var det de gamle damene ute i Austevoll hadde i sine sangbøker som var selvskrevet. Det er store muligheter for at disse har gått i arv fra tidligere sanglystne slektninger.Jeg etterlyser også sangen 'Alfred og Wilhelm'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er teksten til 'Høy og strå'.Himlens fugler har vel sine reder, Revene i skogen sine bo. Verdens frelser hadde ingen steder Som han kalte for sitt hjem på jordHøy og strå, det var hans krybbeleie. Verdens ørk det var hans hvilested. Han som jord og himmel har i eie, Vandret her på jorden uten hjem.Og nå folket tett omkring ham trengte Alltid kjærlig han tilstede var Ingen fattig sjel han utestengte. Barnene han selv på armen bar.Når i bønn han talte til sin Fader Steg han opp på bergets høye topp. Han som skapte stjerners myriader, Reiste ei seg selv en bolig opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har vært så heldig at jeg har arvet flere gamle håndskrevne sangtekster nedskerevet av mine bestefedre og oldefedre.Jeg har forsøkt å bevare en del av disse sangtekster for ettertid, ved å få dem digitaliset.Har fått god hjelp fra Høyskolen i Vestfolds bibliotek.Her er en lenke til min oldefar Hans Peder Olsens nedtegnede viser: LenkeJeg har fortsatt en god del håndskrevne gamle visesamlinger jeg burde gjort noe med.Har også ganske mange gamle skolesangbøker og gamle samlinger av skillingsviser ( En del med noter til)Får se om jeg kan gjøre noe for å bevare dette også.Det har vært spennende å lete gjennom notearkiver for å finne gamle skillingsviser og folkeviser.Det finnes en del digitale kilder å lete i, også i Danmark og Sverige.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Slevig Femtehjell

Hei! Jeg har det gamle heftet 'Gamle Visestubber fra Barnekammeret af Hanna Winsnes m.f. Samlede av Gina King. Heftet er illustrert av Nils Hansteen med nydelige tegninger. Det var et 'loppis-funn' til 5 kr som jeg er veldig glad i. Følgende sanger er i heftet; *Til en dukke ( *Lille Marthine *Pipip *Hop en liten Hop *Reise til Bedsteforældrene *Bæ, bæ bukken *Liten Sisik *So ro godt barn *Husken HeiSangene er med noter. Er det noen som har et ønske om å legge sangene ut på hjemmeside, er det bare å gi beskjed, så kan jeg scanne inn og oversende sidene pr mail.Selv er jeg på leting etter teksten til sangen 'i en sal på hospitalet' som jeg lærte av de 'gamle' når jeg var liten. Jeg har hørt den et par ganger med en annen melodi på tv, så det er kanskje forskjellige melodier avhengig av hvor i landet den blir sunget. Uansett så har jeg alltid grått av den sangen! -den er så trist! og nydelig!... Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Trine! Her fant jeg teksten til din etterlyste sang : ' I en sal på hospitalet' . Pluss en del andre gamle sangtekster :-)HÅPER lenken virker:LenkeJeg søkte på Google etter sangteksten og der kom dette fram.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.