Gå til innhold
Arkivverket

[#82999] Etterlysning: tidlige Dass - ikke Peter Dass familie


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Dette hjelper deg vel ikke stort....Dass (Dundas). Norsk slekt Dass av skotsk opprinnelse, Dundas. Innvandret med skotten Peter Don D. som 1635 tok borgerskap i Bergen, men var bosatt i Nordlandene. Han var far til dikterpresten Petter Dass (1647-1707), fra 1689 sogneprest i Alstahaug, som har en tallrik etterslekt gjennom sønnesønnen Lorentz Anderssøn D. (1706-1745), sogneprest til Trondenes. Litt.: A.H. Irgens: Sogneprest Lorentz Anderssøn Dass og hans etterslekt (1957). ([url="http://www.vigerust.net/lexikon/lexikon_slektsregister.html>Lenke) Her er et tema om slekten Dass i brukerforum fra 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jada, men tanken var god :-)Jeg vet nermo.org har en dame med navn Dass i Stavanger, men jeg finner ikke noe om henne. Jeg vet også at Jørgen og Daniel Dass hadde borgerbrev i Bergen før Peter Petersen Dass. Det finnes også en Maria Dundas som var gift Fasmer - hun var søster til dikterpresten. Hvis noen har noe om henne så er jeg interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Marie Dundas ble gift med kjøpmann Jan Henriksen Fasmer som i alle fall fikk en sønn, Henrik Jansen Fasmer (skipper) som igjen ble gift med Anne DanchertsenPå min hjemmeside under Finne-Grønn er det en slektsbok som omhandler Danchertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Lars Ove: jada, det har jeg. Men hvis noen har noe dokumentasjon på henne så hadde det vært spennende. Ved begravelsen er hun 'hustru Fasmer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har at Maria Petersdatter var søster av far til Petter Dass(Peter Petersen Dass), og ikke søster av dikterpresten. Hun var gift med Jan Hendrichsen Fasmer som var forretningsmann. Jeg har også skrevet at det er mulig at hun opprinnelig kom til Norge for å ta seg av sin bror Peter Petersen(altså far til dikterpresten). Det har jeg kanskje fra boka om Petter Dass av Øystein Røtvoll Angell, eller boka 'Petter Dass, mennesket, makten og mytene' av Kåre Hansen eller artikkel om Falchslekten i NST fra 2002. Dette var vel ikke mye til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

(3) Ifølge Norske Herredags Dombøker juli 1637, Bergen, var det en David Das i Trondhjem som tidligere var dømt for et drap, som var av lensmann i Bjugn Jørgen Pedersen satt fri for henrettelse i samarbeid med Johan Gran, som var fullmektig for Mourids Boested, innbygger i Bergen. Denne David Das ser ut til å ha blitt ført til Trondhjem av Johan Gran (fra Bergen?), uten at øvrigheten og Kongen er blitt spurt om tillatelse.Margrete Jørgendatter Dass (trolig datter av din nevnte Jørgen Dass som fikk borgerskap i Bergen 1605) hadde skifte i Bergen 12.12.1681, var gift med skipper Anders Jonsen, disse var trolig foreldre til Jørgen Andersen Dass ca.1635-etter 12.03.1664 gift med Wibeche Didrichsdatter Heltberg, samt Karen Andersdatter Dass født 17.11.1635 død 02.11.1713 gift med Job Jacobsen Dishington.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Veldig spennende. Jeg har ikke sjangs til å se på dette før etter helga, men Maria Dass var gift inn i Fasmer familien og Fasmer var gift inn i Dishibgton. Jørgen er også ett vanlig navn i Dass familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har notert noe:Jørgen Dass borger i Bergen 1606 har en datter Margrethe Jørgensdatter Dass død 1681 i Bergen skifte 12/12-1681. Hun var gift med Anders Joensen som døde 1672 i Bergen. De har en sønn Jørgen Andersen Dass død før 1669.Han var gift med Wibeche Didrichsdatter Heltberg død 1705 Fjelberg,Nordre Sunhordland.De hadde fire barn: Ide død 1721 gift med Henrich Nielsen Kanneguter.,Didrich død 1669 Bergen , Anne død ca 1690 gift med Hans Nielsen Weinwich i Bergen., Margrethe død 1695 gift med Jonas Hansen Ruus.Ingen av disse er nevnt i boken:Petter Dass og hans hustru Margrethe og deres etterkommere i syv generasjoner.Utarbeidet av Øystein Angell Røtvold.Leirfjord desember 1994.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg må se mer på dette. Det er veldig spennende. Nå ser jeg hvem Wenche Dass er - hun er fadder flere ganger.Jon Dishington er jo flere forskjellige. Stemmer det at Job Jacobsen Dishington var gift to ganger til? Bla med en Karen Hansdatter?Hvis det er riktig Job så tror jeg at jeg har ett sporPetter Dass har ett oldebarn Jørgen - tviler vel på at det er en oppkalling. Jeg trodde han hadde ett barnebarn, men det ser ikke sånn ut.Petter har jo en sønn Anders, men det er vel en tvilsom oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

(11) Nevnte Job Jacobsen Dishington var rimelig sikkert gift bare en gang, den 01.01.1664 med Karen Andersdatter Dass (fødsel og død er innført i en svært gammel familiebibel), men det var flere med navn Job Dishington i Bergen i denne perioden. Den Job Jacobsen Dishington som var gift med Karen Hansdatter var sønn av Jacob Thode og Wenche Jacobsdatter Dishington (søster av den andre nevnte Job), og ble amtmann på Lolland omkring 1686.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Fredrik Buch

Hei Terje (10)Anne Jørgensdatter Dass (død rundt 1690) hadde moren Wibeche Didrichsdatter Heltberg (d1705), som var gift med Hans Nielsen Weinwich (b1640, d1711)(m9.9.1674 i Bergen). Så Anne var neppe gift med HNW. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Tema 47928 ”PETTER DOHN, sogneprest i Vang ca. 1761” [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=47928&sok=Dohn&nr=1&antinnlegg=25&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeDenne mannen (ugift og uten etterkommere) med bakgrunn i Romsdalen og Trondheim (se lenken over), og som ble prest (misjonær) i Vest-Finnmark tror jeg hører hjemme i problemstillingen i innlegg 1.Legger ved et elektronisk spor som fadder i Talvik (Vest-Finnmark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hans Egil:Denne Peter Dohn Peters, f. 1811 i Emden i Tyskland er en historie for seg selv, men det er jo ikke rart at man gjerne vil spekulere om det foreligger noen forbindelse til hans 100 år eldre navnebror.At nettopp han skulle inngå ekteskap med ei dame fra Hedemarken (Løten) 60-70 år etter at den ugifte og barnløse Vang-sognepresten Peder (Eriksen) Dohn døde er den ene pussigheten .Den andre pussigheten er at han skulle bosette seg i Hammerfest ca. 130 år etter at Peder (Eriksen) Dohn var samemisjonær og prest i det samme området.Innlegg 14 fokuserer på Petter Dohn, - antakelig født i Trondheim ca. 1704. Men hans far er jo kjent: ERIK OLSEN DOHN. – Og vi kan gjerne rette hovedfokuset mot hans bakgrunn, som foreløpig synes å være ukjent.I så måte er det neppe nødvendig å se til Tyskland i første omgang.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til 13.Det virker litt rart. Her er kopskatten så isåfall må Anne vært gift med sin 'halvbror' Hans Hansen Weinwich. Lite sansynlig. Men det er ikke notert barn.Mvh Terje

bilete10892.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.