Gå til innhold
Arkivverket

[#83001] NØTT: personer oppvokst i Norge som fikk bevilget SVENSK statborgerskap?


Gjest Hege Mohagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Mohagen

Mye merkelig man er nødt til å spørre om! ;)Jakobine Gustavsen f 8/4 1878 i Bergen av norske foreldre, oppvokst i Norge. Finner henne med barna i 1910-tellingen i Heddal, Telemark, og plutselig er hun og hennes barn SVENSKE statsborgere!Eldste barnet f 1897 (uektefødt) vet jeg er døpt i Bergen av norske foreldre burde vel derfor ha blitt født med norsk statsborgerskap?Resten av barna født i perioden 1902 - 1909 har samme svenske far, Karl G. Gustavsen f 31/8 1879, svensk anleggsarb. Rjukan Salpeterverk. Så her er det mer logisk at de har fått svensk statsborgerskap. Barn nr 2 (også uektefødt) er født 1902 i Elfsborg Len, Sverige, mens de tre andre barna har jeg ikke funnet i Voss eller Heddal hvor de er født iflg. 1910-tellingen.Finnes det noe register av personer som søkte om svensk statsborgerskap? Dette må vel ha blitt søkt om i Norge? Vet ikke hvor jeg skal begynne å lete! Jakobine og barna har iflg 1910-tellingen i tillegg meldt seg ut at statkirken ved et eller annet tidspunkt, mens far Karl Gustav fortsatt har 's' som trossamfunn.Heller ikke funnet ut hvor Jakobine og Karl kan ha giftet seg, hva er alternativene dersom han er svensk og hun utmeldt av statkirken? Mistenker giftemål i Sverige, muligens etter fødsel nr 2. Finnes det register som kan fortelle meg når hun kan ha fått bevilget svensk statborgerskap?Denne familien gir meg grå hår! ;) Mvh Hege Mohagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg tror ikke de hadde fått bevilget svensk statsborgerskap. Gift kone med svensk mann ville automatisk bli regnet som svensk statsborger, og deres barn like naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.