Gå til innhold
Arkivverket

[#83002] NØTT: personer oppvokst i Norge -fikk innvilget SVENSK statsborgerskap?


Gjest Hege Mohagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Mohagen

Mye merkelig man er nødt til å spørre om! ;)Jakobine Gustavsen f 8/4 1878 i Bergen av norske foreldre, oppvokst i Norge. Finner henne med barna i 1910-tellingen i Heddal, Telemark, og plutselig er hun og hennes barn SVENSKE statsborgere!Eldste barnet f 1897 (uektefødt) vet jeg er døpt i Bergen av norske foreldre burde vel derfor ha blitt født med norsk statsborgerskap?Resten av barna født i perioden 1902 - 1909 har samme svenske far, Karl G. Gustavsen f 31/8 1879, svensk anleggsarb. Rjukan Salpeterverk. Så her er det mer logisk at de har fått svensk statsborgerskap. Barn nr 2 (også uektefødt) er født 1902 i Elfsborg Len, Sverige, mens de tre andre barna har jeg ikke funnet i Voss eller Heddal hvor de er født iflg. 1910-tellingen.Finnes det noe register av personer som søkte om svensk statsborgerskap? Dette må vel ha blitt søkt om i Norge? Vet ikke hvor jeg skal begynne å lete! Jakobine og barna har iflg 1910-tellingen i tillegg meldt seg ut at statkirken ved et eller annet tidspunkt, mens far Karl Gustav fortsatt har 's' som trossamfunn.Heller ikke funnet ut hvor Jakobine og Karl kan ha giftet seg, hva er alternativene dersom han er svensk og hun utmeldt av statkirken? Mistenker giftemål i Sverige, muligens etter fødsel nr 2. Finnes det register som kan fortelle meg når hun kan ha fått bevilget svensk statborgerskap?Denne familien gir meg grå hår! ;) Mvh Hege Mohagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Savner endel eksakte opplysninger som :Hva er pikenavnet til Jakobine ? Hvor er hun døpt i Bergen....hvor er det eldste barnet døpt? Alle opplysninger teller !! Og, er dette Jakobine i 1900,da har hun i tilfelle en sønn Olaf,født på Voss og er titulert som enke i 1900 ??Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Jakobine blev troligen svensk medborgare när hon gifte sig med KG Gustavsson. Även de barn han var far till var automatiskt, enligt den tidens lag, svenska medborgare. Kan han ha erkänt äldsta barnet, f 1897, som sitt eget? Det blev då legaliserat när de gifte sig. Det finns register över ansökningar om svenskt medborgarskap, ett finns i konseljregistret, men jag kan inte hitta dem där. Även svenska konsulatsregister kan ge besked. De kommer på nätet denna månad. Annars får man söka i utrikesdepartementets handlingar på Riksarkivet i Stockholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Fant jenta som er f. 1897,konfirmert i Heddal okt.1912,det har du kanskje fra før,men ser at det står h. foran Jakobines navn (pike nr.12) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Ok,ser nå at temaet Jakobine Olaisen og Karl Gustavsen har vært oppe før,og masse er funnet allerede ! Du bør legge inn lenke til tidligere tråder om samme sak,eller skrive inn hvilke nr. de har-det gjør det enklere å finne ut hva som er kommet fram tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

Oi her hadde det skjedd ting, takk for svar alle sammen! Beklager så mye, vet jeg har spurt om denne familien før, men finner stadig nye opplysninger som egentlig bare lager nye spørsmål, og jeg er håpløs på lenker, unnskyld!anne julie: ja du har funnet Jakobine i 1900, pikenavn Olaisen, døpt i Sandviken, Bergen. hun er i Aurland på samme sted som sine foreldre. Tror hun har pyntet litt på sannheten når hun er 'enke', de tre første barna er uekefødt. Sønnen Olaf døpt i Voss, far jernbanearb Ole Nilsen Vaage f 1868, død 22/9 1899. Ved sin død er han oppført som 'enkemann'. Muligens derfor Jakobine har kalt seg enke i 1900? Han jobbet sammen med Jakobines far, Olai Johan Olaisen på Bergensbanen i 1899.Sønnen Olaf Johan har du funnet i Voss. Han dør 18/8 1901, registrert i Sandviken, Bergen.Johnnie Olava f 10/11 1897, døpt 11/1 1898 (hj.døpt?), registrert i Flaam, Aurland 1/6 1903. Far er arb, Peder Sivertsen f 1878. Her kommer Ring-etternavnet fra (1900-tell Bergen).Chris: dette høres veldig logisk ut, tror jeg har tenkt for komplisert! Da gjenstår det å finne ut når de giftet seg, det hadde løst mange tråder.... ;) Dette forsterker mistanken min om at de giftet seg i Sverige kjapt etter Akselines fødsel og kanskje kom tilbake Norge som mann og kone.Grubler fortsatt på hvorfor Jakobine og barn står oppført som 'intet samfunn' i 1910, mens mannen fortsatt er i statskirken.Karl G Gustavsen arbeider i Tinn i 1910, registrert der under Rjukan Salpeterverk. Står bare oppført som svensk, ikke mer opplysninger enn at han er født 31/8 1879.Sier takk for alle videre innspill! Mvh Hege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

til innlegg 5: se på jente nr 11, dette er tanten til Johnnie Olava! Olai Johan og Johanne (Karine) er Jakobines foreldre. Full forvirring blant navn og fødselsdatoer til jentene i denne familien, ikke rart jeg er frustrert! Dette går igjen i alt av kirkebøker disse jentene er nevnt.Det at Jakobine står som hustru må være feil notert, registrert som 'uekte' ved dåpen i 1903, Flaam Aurland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Man skulle finna Akselines födelse i Sverige, den ska finnas registrerad i kyrkboken (gäller även dissentere). Men det finns 231 församlingar i Elfsborgs län!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

Chris: Akseline er døpt i Ödeborg, en snill sjel har funnet henne der for meg!Sitat fra DIS Slektsforum Sverige: 'I SCBs födelseutdrag för Ödeborg år 1902 hittar jag:Axelina Bernhardina född 21 september 1902, står som oäkta. Fadern: okänd Modern: ogifta Jakobine Maria Olaisson från Maria kyrkoförs i Bergen, Norge, född 8 april 1874.Som särskild notering står det:Nedkomstort: Ödeborg. Utdrag ur födelse- och dopboken lemnades modern 20 februari 1903.Källa: Arkiv, serie och volym: Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/1349 (1902) Bildid: A0030591_00630'Kanskje du kan forklare meg om 'Utdrag ur födelse- och dopboken lemnades modern 20 februari 1903' betyr at mor og barn forlater Ödeborg da?Min snille svenske sjel har leitet litt rundt etter Karl G Gustavsen men fant han ikke i Ödeborg. Kanskje de andre barna John, Gustav og Hulda kan være døpt i Ödeborg???Disse barna født etter 1902 visste jeg ingenting om før 1910-tellingen ble offentliggjort, har foreløpig ikke funnet de i norske krikebøker, utenom Hulda (f 19/10 1910) som dør i Notodden 28/4 1911. Far arbeider Karl Gustav Gustavsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Aha. Hon föddes i Ödeborg, men det ser ut som att modern inte var skriven officiellt i Ödeborg. Hon är döpt i svenska kyrkan 16 november och inskriven då (Originalboken: Ödeborg C:9 (1895-1917) Bild 38 / sid 34 (AID: v185587.b38.s34, NAD: SE/GLA/13666)). Det är mycket sent för att vara i Sverige, tydligen anmäldes inte födseln när den skedde. Att modern fått utdrag 20 februari betyder att hon begärt en födelseattest för Akseline. Kanske har hon då lämnat Ödeborg, men det är svårt att säga eftersom hon inte är inskriven i församlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

Tusen takk for flere opplysninger, det var nytt for meg at hun ikke ble døpt før 16 november! Også takk for forklaring på fødselsattest. Jakobine er i hvertfall tilbake i Flaam, Aurland når hun døper Johnnie Olava i kirken 1/6 1903.Så på et tidspunkt mellom juni 1903 og 1910-tellingen har hun meldt seg og barna ut av norsk statskirke, grunnen for dette er uklart. Men jeg vet at Akseline gifter seg i Grønland krike, Oslo 20/12 1922. Hun må vel ha meldt seg inn igjen i statskirken for å gifte seg i kirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Mohagen

Unnskyld, glemte at Akseline er konfirmert i Hovin, Spydeberg i 1919, da er hun vel nødt til å ha blitt innmeldt igjen før dette? Jakobine dør på Rjukan i 1916, regner med at Akseline ble sendt bort som tjenestepike etter morens død. Uklart hvorfor hun havnet i Spydeberg etter moren død, Akseline gifter seg etterhvert med en mann fra Spydeberg, hun da tjenestepike på nabogården til mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.