Gå til innhold
Arkivverket

[#83007] Hvor er det blitt av barna til Johan Peder Støring i 1910-tellingen?


Gjest Ragnar Mikas Sandberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

Takk, dette hjelper, men fødselsDATOENE er avgjørende når man leter ettr personer i utlandet.Mht. de to siste så er Mette Oline født 2. des. 1863 (ikke 1864 som du skriver), og John Laurits er født den 2. mars 1866.Ellers i kirkeboka finner jeg Anna Jocumina født den 10. oktober 1855, og Paul Marius født den 2. januar 1862 (innlegg 12).Dermed skulle vi ha fødselsdatoer på samtlige iht. kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vanligvis er det kvinnene vi ikke finner, men her er det karene som har stukket seg bort. Forklaringen kan være at de har brukt Johansen eller Pedersen som etternavn. Eller de emigrerte til et annet land enn USA.Her er en Paul Marius Johansen som emigrerer fra Trondheim i 1901Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vanligvis er det kvinnene vi ikke finner, men her er det karene som har stukket seg bort. Forklaringen kan være at de har brukt Johansen eller Pedersen som etternavn. Eller de emigrerte til et annet land enn USA.Her er en Paul Marius Johansen som emigrerer fra Trondheim i 1901Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Den Paul Marius Johansen Bolstad som enigrerer fra Trondheim i 1901 er vel kanskje samme mann som denne: Paul Marius Hegler BOLSTAD Birth: 9 Feb 1884 ,Nordheroy Heroy, Nrdlnd, Nrwy Death: 2 Apr 1956 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Emigranten fra Kristiansund i innlegg 29 ser interessant ut, finner bare en annen aktuell Hans Peter Johansen. Han født i 1859 i Stadsbygd, Sør-Trøndelag, så han var vel nærmere Kr.sund enn 'din' Hans Peter. Fant ham dog ikke utflyttet fra Stadsbygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ragnar Mikas Sandberg

Jeg var innom en av Mette Oline Størings oldebarn i dag og fikk med meg noen bilder av tipp-oldefar Johns søsken. Slektningen hadde da orginalene av en rekke bilder som ble tatt i New York, så der har vi svaret på hvor det ble av dem. Paul Marius Johansen Støring figurerer blant annet på ett av bildene. Fotografens tilholdssted er da oppgitt som Pittstown, Pennsylvania. Og så er det en viss Anton Johansen Støring som jeg aldri har hørt om før nå. Fotografens tilholdssted for denne siste var da i New York.

bilete10697.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Mikas Sandberg

Her er bildet av Paul Marius Johansen Støring. Jeg ser nå at fotografens tilholdssted for dette siste bildet var i Pottstown--ikke Pittstown. Det forrige var for øvrig av Anton Johansen Støring.

bilete10698.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Mikas Sandberg

Jeg prøver nå å finne ut hva 'Støring' ble anglifisert til. Muligens kan dette være 'Stearns' eller noe lignende, men hittil har dette ikke ført fram. Har søkt på ancestry.com, uten resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vi finner en kandidat for Paul Marius i Pottstown. Han er ført som Paul W. men det kan like godt være Paul M.1900 United States Federal CensusName: Paul Johnson [Paul W Johnson]Home in 1900: Pottstown, Montgomery, PennsylvaniaAge: 38Birth Date: Jan 1862Birthplace: NorwayRace: White Gender: MaleImmigration Year: 1885Relationship to Head of House: HeadFather's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwaySpouse's name: Angelica S JohnsonMarriage Year: 1898 Marital Status: MarriedYears Married: 2Occupation: Engineer (Hill school)Household Members: Name AgePaul Johnson 38 Angelica S Johnson 37 Josephine Still 46 (sister-in-law)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

I 1910 er han ført som Paul M.1910 United States Federal CensusName: Paul M JohnsonAge in 1910: 49 [47] Estimated birth year: abt 1861 [abt 1863] Birthplace: Norway Relation to Head of House: HeadFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwaySpouse's name: Angelica JohnsonHome in 1910: Pottstown Ward 7, Montgomery, PennsylvaniaMarital Status: MarriedRace: White Gender: MaleYear of immigration: 1888Household Members: Name Age Paul M Johnson 49 [47] Angelica Johnson 45 Carl Johnson 8 Jeneva Still 86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

1920 United States Federal Census. Det bor en Charles Johnson fra Norge på samme sted og med samme yrke.Name: Paul M JohnsonHome in 1920: Pottstown Ward 7, Montgomery, Pennsylvania Age: 57 [37]Estimated birth year: abt 1863 [abt 1883]Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head]Spouse's name: Angelica JohnsonFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: Married Race: White Sex: MaleOccupation: Pipe fitter, Motor worksHome owned: OwnYear of immigration: 1886Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name Age Paul M Johnson 57 [37] Angelica Johnson 55 Karl S Johnson 18 (son)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Mikas Sandberg

Hei Knut, tusen hjertelig takk for all hjelp. Dette er strålende. Jeg har nylig fått tilgang til Ancestry.com; vet du hvordan jeg får tak i den transkriberte dataen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Tror dette kan være sønnen Karl i 1930. Han har norsk far og mor født i New York, og det stemmer med Paul M. og Angelica.1930 United States Federal CensusName: Carl JohnsonHome in 1930: Pottstown, Montgomery, PennsylvaniaAge: 29 Estimated birth year: abt 1901Birthplace: PennsylvaniaRelation to Head of House: HeadSpouse's name: Catherine JohnsonRace: White Occupation: LabourerEducation: Electrical engineer, Telephone Co.Rent/home value: RentAge at first marriage: 27 (han), 22 (hun)Parents' birthplace: Norway and New YorkHousehold Members: Name Age Carl Johnson 29 Catherine Johnson 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Ragnar, ditt spm. i innlegg 41:Hvis du mener original-dokumentene, så bruker jeg 'save'-funksjonen i Ancestry-skjermbildet, som (på min PC) tilbyr å lagre det i en midlertidig mappe. Denne mappen åpner jeg da, og deretter lagrer jeg dokumentet i den mappen jeg selv ønsker ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Mikas Sandberg

Jeg har muligens funnet Anton Johansen her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=emikra1&personpostnr=279284&merk=279284>LenkeSer at det blant passasjerene befinner seg et par med etternavnet Ruud.Spekulerer paa om Anton er oppkalt etter sin soester Antonette, som doede to aar gammel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Mikas Sandberg

Finner en Anton Johansen i 1930-tellingen for New York, om enn det ikke stemmer helt med foedselsaaret:Name: Anton Johansen Home in 1930: Brooklyn, Kings, New York View Map Age: 44 Estimated birth year: abt 1886 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Inger Johansen Race: White

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Hvis Anton Johansen i innlegg 44 er den riktige Anton, så kan vel ikke Anton i innlegg 45 være riktig. Det utfra alder på brudgom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Mikas Sandberg

Der sier du noe; saa ikke det foer naa. Slik jeg ser det maa uansett Anton vaere foedt etter 1875, og sikkert foerst etter 1877 i og med hans soesters doed; saa 1884 kan stemme.Lurer for oeverig paa om dette kan vaere Hans Peter Johansen Stoering: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIKRUT&personpostnr=1932&merk=1932>LenkeFoedselsaaret er dog noe ukorrekt. Hans Peter ble foedt 29/12 1858 og doept 1/1 1859. Ser at det verker staar oppgitt futedoemme eller herred, saa da var vel Kristiansund en mellomstasjon. Her er han i 1875-tellingen for Trondheim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Vedr innlegg 44:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Anton Johansen Arrival Date: 15 Oct 1928 Birth Year: abt 1885 Birth Location: Norway Birth Location Other: rakkestad Age: 43 Gender: Male Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Port of Departure: Oslo, Norway Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Stavangerfjord Denne Anton har Rakkestad som siste bopel. Nærmeste slektning i Norge er bror Ole Johansen, Esidsberg St. Anton skal til Maplewood, NJ (New Jersey). Har bodd i USA 1906-1928.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.