Gå til innhold
Arkivverket

[#83009] John Larsen Branem fra Melhus


Gjest Harry Aronsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

John Larsen Branem var født 4/6-1836 på Branem i Melhus av foreldre Lars Olsen Haugen og Kirsti Nilsdatter Storrønningsbakken, og han vokste opp på plassen Branemsgjerdet.Han fikk først to barn utenfor ekteskap med Guru Kristiansdatter Lundemo 1863 og 1866. I Melhus bygdebok står det ett sted at John flyttet fra plassen ca.1870 til Leinstranda, et annet sted står det at han ble gift med Pauline Olsdatter fra Ørlandet og bosatte seg der. I kirkeboka finnes det dessuten notert at John Larsen Branemsgjerdet i 1865 utflyttet til Kvikne!I kirkebøkene for Ørlandet finnes en John Larsen fra Melhus innflyttet i 1868, til Østråt. Denne John fra Melhus gifter seg 25/6 1868 med Anne Pauline Olsdatter Fladnæs fra Ørlandet. Ved vielsen er hans far notert som Lars Andersen, og Johns alder avviker med etpar år fra det som er anført ovenfor.Den 20/10-1868 får dette paret en sønn Ludvig som dør 29/5-1870. Senere finner jeg ikke paret på Ørlandet, men har gått ut fra at Anne Pauline dør tidlig.Den 2/5 1870 gifter veiarbeider John Larsen Branem fra Melhus seg i Romfo kirke i Sunndalen på Nordmøre med Ingeborg Johnsdatter fra Fale i Sunndalen. Senere finner vi dette paret i Kristiansund, der John benevnes som stenarbeider. De får etterhvert fire barn. Ingeborg dør 26/9 1900, og John 27/8 1923, begge er gravlagt i Kristiansund.Det jeg funderer på, er om den John Larsen som gifter seg på Ørlandet i 1868 allikevel er en annen enn John Larsen Branem, selvom bygdeboka sier så. Det er litt rart at han ingen steder i kirkebøkene for Ørlandet kalles Branem, og at faren kalles Lars Andersen, selvom dette jo kan være en feilskrift.Er det noen som sitter inne med oppklarende opplysninger om dette?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Legger lenke til tellingen 1875. John Branem i tellingen 1875. Født 1836 i Melhus . Gift med Ingeborg Johnsdatter: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1503&kenr=002&bnr=0116&lnr=00>LenkeVed vielsen i 1870 står fødselsdatoen til John Larsen.Født 4/6-1836.Faren kalles Lars Olsen Branem: LenkeLysningsprotokollen,høyre side. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Takk Ann-MaryJeg hadde ikke 1875-tellingen, og der finner jeg jo et barn til.Jeg har heller ikke sett lysningsprotokollen, så det var bra. Der står jo også John oppført som ungkar og veiarbeider. Det kan jo støtte min mistanke om at John Larsen på Østråt var en annen person.Mvh Harry A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Nå fant jeg den bekreftelsen jeg lette etter!I folketellingen 1900 finner jeg på gården Grindbakken i Bjugn John Larsen f. 1838 i Melhus og hustru Pauline Olsdatter f. 1838 på Ørlandet.I 1910 finner jeg fortsatt dette paret på samme gården, nå som føderådsmann og -kone.Så dermed kan vel fastslås at Melhus bygdebok tar feil når den sier at John Larsen Branem flyttet til Østråt og giftet seg der, ettersom han havnet i Kristiansund gift med Ingeborg Johnadatter og fins i folketellingene der både i 1900 og 1910.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.