Gå til innhold
Arkivverket

[#83019] Okänd ort - Obtall


Gjest Bertil Englund
 Del

Recommended Posts

Gjest Bertil Englund

Hej alla ! Söker uppgifter om en man vid namn Frans Margido Ericsson (Olsen) f.1922-04-14 i en ort som säges heta Obtalla (Obtalia) nära Trondheim, han dör 2009-07-06 i Luleå Sverige. Jag har försökt hitta orten men jag misstänker att den muntliga traditionen har missförstått ort-namnet, Kanske det handlar om Oppdal ? Det verkar dock som att dessa böcker inte sträcker sig till 1922 så jag vore oändligt tacksam om någon kan hjälpa mej hitta Frans Margido.hälsningar Bertil Englund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertil Englund

Ligger Okstadlia i närheten av Tronheim så är det nog möjligt att det är den platsen. Hur kan man finna ut vilka som föddes 1922 på den gården, är det möjligt? Eller finns det något tidningsarkiv för ca:1932, kanske står där om hans räddning av en pojke(se nedan)?Ur hans dödsruna i tidningen: 'Frans Margido föddes i Trondheim, Norge, och han fick fyra syskon. När han var tio år räddade han livet på en pojke i en olycka genom att dyka i en fors. Vid tolv års ålder flyttade han till Mörsil i Jämtland.'Frans Margido var gift i Sverige med en flicka från Gällivare, dom bosatte sig i Luleå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertil Englund

Men STRÅLANDE Knut Frode ! Det måste vara rätt barn, allt stämmer, födelsedatum, efternamnet Eriksen och moderns efternamn Olsen. Nu återstår det att finna ut var ortnamnet 'Dolpen' och 'Strinda Kirke' ligger.Jag lyfter på hatten för all hjälp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hvis du ser på tellingen 1910(innlegg 11) så bor en Waldemar Olsen på Dolpen.Han er på Dolpen i 1950 også.Matrikkelutkastet av 1950. 15 Dolpen 0 mark 40 øre Waldemar Olsen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Såg på dåpen i innlegg 8 at Karen Sofie's bror Karl Wilhelm var fadder til Franz.Han bodde på Lade i 1934 : [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=ft16601934&gardpostnr=1497&personpostnr=6522&merk=6522#ovre>LenkeHan ligger gravlagt på Ranheim: LenkeFrantz sin onkel ,Waldemar Olsen ligger også gravlagt på Ranheim:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Enda en onkel av Frantz.Alfons Olsen i 1934: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=38&filnamn=ft16601934&gardpostnr=1411&personpostnr=6133&merk=6133#ovre>LenkeKan dette være tvillingsøstra Anna ,tro?(Hun og Alfons var ifølge tellingen i innlegg 11 født 04.05.1901.Anna Fridtjofsen,født 04.05,1901 i Strinda: Gift med Kaspar Fridtjofsen. LenkeHer er dåpen til deres barn Peggy Alida,født 18 okt 1920,døpt 9 jan 1921.Foreldrene var ikke gift enda,så hun har status uekte barn.De bodde på Dolpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertil Englund

Ojoj, tack alla, jag hinner inte ta in all information som ni har vänligheten att dela med er av.Jag måste lära mej mer om hur man använder Digitalarkivet, verkar ju finnas många finesser att lista ut.Om jag förstår detta rätt så borde alltså famljen på Dolpen 1910 vara Karen Sofie Olsens familj.Då borde karin 01.08.1898 vara den Karen Sofie som är mor till Franz Margido, trots att Sofie saknas i namnet.Albinius Ols. f. 11.03.1852, Flatanger och Anna Olsf. f. 01.09.1867, Værdalen borde då vara hennes föräldrar.mvh Bertil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertil Englund

Karen Sofies födelsedatum i folkräkningen 1910 verkar då vara en månad fel enligt födelseboken. Enligt den blir det 1 juli 1898

bilete10641.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Bertil!Kan du legge inn e-postadressen din?Har funnet noe,men det er nålevende personer med i bildet også,og da tar vi det på privat mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.