Gå til innhold
Arkivverket

[#83027] Maleri av ukjent by, antagelig i Norge


Gjest Fredrik Klouman
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik Klouman

Vet noen hvilket sted dette maleriet er fra? Ser ut som en by med to kirker, og vann/sjø i forgrunnen. Takknemlig for tips. Malerens navn er påført, kanskje A Verpe eller noe lignende, årstall 1917.

bilete10637.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har ikke den ringeste peiling på slikt, men kaster fram et forslag for å sjå om det skaper respons, og foreslår Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Bergen, - men da er det også lagt inn noe fri fantasi.Kan malerens perspektiv ha vært fra Skansemyren ((litt over foten av Fløyfjellet) med utsikt mot Domkirken (nærmest) og Mariakirken (i bakgrunnen)?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

At jeg foreslo Bergen var i grunnen bare for å få i gang flere forslag, og tror vel kanskje også at det er innlagt litt fri fantasi i bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Mariakirken har jo to tårn. På bildet ser vi bare ett. Men domkrken i forgrunnen kan jo stemme bedre, - hadde det ikke vært for utformingen av spiret.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kanskje det ikke er Mariakirken likevel i bakgrunnen, men Korskirken. I så fall er har maleren hatt sitt perspektiv fra et sted lenger sør enn Skansemyren.Men uansett er det mye som ikke stemmer. Kanskje noen bergensere kan bidra til å utelukke dette forslaget?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jo, det minner mye om Bergen. Men malerens ståsted er i så fall Nordnesparken og kirka til høyre er Korskirka, mens den andre bygningen som minner om ei kirke, er den gamle brannvaktstasjonen på Skansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Er enig med Arild Kompelien i at det er mye som minner om Bergen, Jeg tenkte på Korskirken med det samme jeg så bildet og at det kunne være Johanneskirken en så i bakrunnen, selv om det fremste tårnet minner meg mest om Mariakirkens ene tårn. I allefall, er dette fra Bergen, er det en god del fri fantasi i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg så på dette bildet i morges sammen med første kaffekoppen og morgenrøyken i 7-tiden. Om kunstneren var litt 'lat' og ga f... i å gjengi detaljer, (det kan jo virke sånn) så _kan_ bildet være fra Bergen. Vannet vi ser kan være Lille Lungegårdsvannet, kirken Domkirken og tårnet vi ser i bakgrunnen Skansen Brannstasjon. Men da har han ikke 'giddet' å gjengi spiret eller vinduer på domkirken slik det var, samt mye annet. Men det kan vel kanskje ha med den 'kunsteriske frihet' å gjøre!? Huset til høyre omtrent på midten av bildet ved tre-roten/stammen kan kanskje være et forsøk på å gjengi jernbanestasjonen, - men også her lite detaljert. _Om_ dette så skulle være fra Bergen (jeg er jo svært usikker) så kan 'kunstneren' kanskje ha befunnet seg i den sørlige del av Nygårdsparken da han malte dette, og retningen sett mot nord - nord øst kan vel da stemme sånn omtrent. Men, - som sagt,- han må virkelig da tatt seg 'friheter' om dette skulle stemme med Bergen!(Holder du varmen i Folldalen da, Reidar -det var vel kanskje verre sist år?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Arne! Joda, vi holder da varmen på et vis, men vil vel si kuldeperioden som har vært nå har vært minst like hard som sist vinter for da hadde vi tross alt snø, nå har det variert mellom 20 og 35 minus i lengre tid og bare 2 cm. med snø. Første gangen jeg opplever bare og tørre veier snart midt i desember. Ja kanskje maleriet skal forestille Bergen likevel, fritt gjengitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Dokker sjer da vel at det e fra Trondhjæm. Fru kirka i forgrunn og Ila kirka i bakgrunn. Domkirka ligg utafor ramma te venstre. Vanne i forgrunn e Nidelva. Han har sekkert stått i Småbergan. Itj va'n nå god te å mal heller.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Kan godt hende det er helt feil by, men prøver likevel:Det nærmeste kirketårnet ligner mye på Vår frues kirke i Trondheim, og husene ved vannet minner om brygger ved Nidelva. Ser en dette fra parken ved Kristiansten, vil vel Ila kirke helt i andre enden av Midtbyen ligge omtrent som på bildet. Domkirken er det i alle fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Du er jo tydeligvis i byen og kan kanskje se noe av motivet ut vinduet. Jeg bodde der fra 1973 til 1978, men har kart og bilder her til hjelp. Bergen er det neppe, kjenner jo til den byen også. Den ligger lenger ute i fjorden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Nei desverre så ser jeg ikke motivet fra huset vårt på Ladehammeren, men som guttonge bodde vi ved Kristiansten Festning og Småbergan 'var jo leikeplassen vår', som det står i Tondhjemsvisa: 'Trondhjæm, Trondhjæm at æ rest ifra dæ'.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jeg holdt til på Øvre Singsaker, halve tiden i hver ende av denne 'høyverdige' bydelen, og da passerte jeg nok bildets utsiktspunkt til fots ganske mange ganger uten at jeg la så mye merke til det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei Odd.Jeg får vel føye til : 'Trondhjæm, Trondhjæm at æ rest ifra dæ, at æ kunne finn på noko slekt'! Ja, hvis du gikk under Festningen og ned igjennom Pappenheimen vil du nok passert utsiktspunktet for motivet.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Varierte jo litt, men oftest gikk vel spaserturen via Festningsgata. Men innom parkstien bortenfor der var jeg nok også. Kjenner navnet Småbergan, men Pappenheimen er 'nytt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Klouman

Da ser det ut til å være enighet om Trondheim (Trondhjæm), utsikt fra Småbergan mot Ila kirke og Vår Frue kirke, og med Nidarosdomen utenfor bildekanten. Skulle noen ha noe å tilføye tar jeg gjerne imot flere kommentarer (f eks om noen har tips om maleren)! Spesiell takk til Tore Andreassen som har 'inside information'.Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, her får jeg vel bare se meg 'slått' av så mange samstemmige trøndere. Fint at dere kunne gi Fredrik det rette svaret. Men det var heller ikke så ulikt Bergen - da med de forbehold jeg tok i (9).Trondheim ja, - det får meg til å tenke på 'striden' på sekstitallet om hvilken av dem som var norges nest største by - det gikk vel da på folketallet. Vår høyt aktede ordfører Harry Hansen gikk da ut med følgende uttalele, også gjengitt i byens aviser: 'Ligg dokker sammen å gjørr nokke'.Om fødselsraten steg etter oppfordringen har jeg ikke sjekket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

For ordens skyld:Selv er jeg bare kvart trønder, mens halvparten av forfedrene holdt til i nærheten av Bergen. Regner med at begge 'parter' mener at det er en nokså uheldig blanding.Merkelig nok bodde disse på Sør-Norges to største øyer, men de to her aktuelle byene var jo deres nærmeste kontakter med sivilisasjonen i mange hundre år.(Tar med at jeg har ti års botid i temastifterens by også og dertil til en gammel anelinje dit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Som avslutning er det vel tid for både tilbakeblikk og innrømelser. Må nok tilstå at slekten også kommer fra Bergen: Familiene Krum og Schriver bl.a. Men jeg må nok også stolt si at Tronhjems første ordfører (1537) Nils Lauritzen (Arctander) 12xtippoldefar var en av mine mange forfedre, som så mange andre på den tiden også innvander, han fra Skjælland. Ordfører Harry H. hadde nok rett: Bergen har distansert oss og dratt skikkelig ifra. Når det gjelder familien Krum, så hadde nok de også Kongsberg som handelsområde.Tore.Ps. Når det gjelder 'Pappenheimen', så er det en folkelig betegnelse på boligområdet like under Festningen: Kristianstensbakken, Øvre og Nedre Kristianstensgate. Ble bygd som arbeiderboliger etter 1.verdenskrig, navnet oppstod sannsynligvis p.gr. av mangelfull byggningstandard. Ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

For noen år siden klarte jeg via mitt trønderske opphav å hekte meg på Aspa-slekten, som gjennom flere slektsledd hadde en av sine privatboliger i Erkebispegården. (Og senere oppholdssted er vel gjerne under gulvet i nabohuset.) Den ligger jo ikke så langt fra Pappenheimen, men er litt større enn husene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.