Gå til innhold
Arkivverket

[#83041] Etterkommere etter ukebladet Hjemmets første redaktør


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Ukebladet Hjemmet fyller 100 år i 2011, og ettersom jeg arbeider der, kunne det ha vært artig om noen visste om levende etterkomere etter bladets første norske redaktør, Engebret Amunsdsen. Han ble født i Moss 14. oktober 1857, var gift med Anna Emilie Amundsen fra Moss, og fikk døtrene Ragna (født 1883 i Moss), Bergljot (født 1. august 1886 i Moss) og Ingeborg (født 6. mars 1893 i Christiania). I 1900 bodde de på Rosendal i Aker: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00218&gardpostnr=1834&personpostnr=17221&merk=17221#ovre>LenkeI 1910 bor de i Tidemansgate 31: LenkeOg det er muligens Ragna i 1910..:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Du finner Anna Emilie Amundsen og Ingeborg (med mann) og Bergljot på Dis Gravminner. Gamle Aker kirkegård. Du kan jo forhøre deg om hvem som fester graven nå. Kanskje etterkommere?Lenke Tror du må dobbeltklikke.Id Fnavn Enavn Fdt Får Ddt Dår Bdato Bår F R Gnr B Gravsted Kommune Kirkesogn Korr 707582 Anna Emilie Amundsen 0409 1860 0907 1943 2309 1943 012 08 008 Gamle Aker kirkegård Velg kirkegård i Oslo Gamle Aker 707583 Ingeborg Mitusch 0603 1893 2206 1972 3107 1972 012 08 008 Gamle Aker kirkegård Velg kirkegård i Oslo Gamle Aker 707584 Frederich Mitusch 1712 1891 0808 1974 0209 1974 012 08 008 Gamle Aker kirkegård Velg kirkegård i Oslo Gamle Aker 707585 Bergljot Amundsen 0108 1886 0404 1978 2106 1978 012 08 008 Gamle Aker kirkegård Velg kirkegård i Oslo Gamle Aker Informasjon om kirkegården/registreringsarbeidet Gravplass Gamle Aker kirkegård Fylke Oslo Kirkesogn Gamle Aker Prosti Oslo Domprosti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for den! Pussig at ikke redaktøren selv ligger der, men det er jo et bra spor! Dødsannonsene bør jo også være mulig å finne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Adressebok Oslo 1955:Mitusch Engros A/S (disp. Otto E.Mitusch) elektr.art. engros, Tollbug.8BF. Mitusch, agentur, Tollbug.8B, bor Åsv.28, StabekkOtto E.Mitusch, disp. Åsv.28, Stabekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for tipset! Nå er Ole Sundø - i hvert fall bladmannen Ole Sundø - godt beskrevet i både Egmont og Hjemmet Mortensens historiebøker. Men om Hjemmets første norske redaktør, heter det i disse bøkene at han ble medredaktør fra 1917. Utifra det som skrives i de gamle årgangene, og hans redaktørtittel i 1910-tellinga, er det imidlertid all grunn til å tro at han har hatt ansvar for det norske stoffet i Hjemmet lenge før den tid, kanskje helt fra Sundø innlemmet sitt ukeblad Land og Folk i det danske Hjemmet i 1908. I så fall burde kanskje Hjemmet feiret 100-årsjubileum for lenge siden, for det er ikke mulig å se noe klart skille på bladene som er laget før og etter den offisielle stiftelsesdatoen for aksjeselskapet Hjemmet i 1911.Om du ikke har lest den allerede, finner du for øvrig en god del stoff om Ole Sundøs bladvirksomhet i Ernst Gervins bok 'as Hjemmet 60 år 1911-1971'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til (7)Enig med at det er noe uklart mht jubileumsår. Kanskje en bør skille mellom bladets utgivelse og selve dannelse av aksjeselskap. I min bok gjengir jeg en logo fra 5. januar 1913. Der står det ”Nr. 1 – 16 aarg. Utkommer i Kristiania hver Søndag”.Litteraturen du oppgir har jeg selvfølgelig lest og benyttet. Min artikkel er vinklet på Ole Sundø og Rødøy, og her er det noen nye opplysninger.Beste hilsen fra Trond Aakvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Årgangstallet ser ut til å spille på opprettelsen av det danske ukebladet Damernes blad i 1897, som i 1901 ble oppkjøpt av trykkeren Egmont H. Petersen, og som i 1904 skiftet navn til Ugebladet Hjemmet - Damernes blad. Dette bladet ble, som du sikkert vet, slått sammen med Ole Sundøs danske ukeblad 'Land og Folk' i 1908, og jeg tipper at Hjemmet allerede fra da av begynte å få et visst norsk innhold. Den eldste årgangen her på huset er fra 1911, og selv om opprettelsen av det norske AS Hjemmet først skjedde i slutten av november 1911, er det mye norsk stoff i bladet gjennom hele året. Ole Sundø var jo hyppig på besøk i Kristiania, og jeg tipper at han i tillegg til å hanke inn norske annonser, fant folk som kunne skrive fra Norge også. Det hadde vært morsomt å kikket på 1908, 1909 og 1910-årgangene også, men de må jeg til København for å bla i, så det blir ikke på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Engebret Amundsen døde forresten sommeren 1926, om det kan være til hjelp for å finne ut hvor han evt. ligger begravet (jeg finner ham ikke i norske gravsteder). Dersom han ble boende i Tidemannsgate frem til sin død, hvor ville han i så fall bli begravet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Jeg tok en tur til Gamle Aker Kirkegård i dag, og mine mistanker ble bekreftet: Gravminneregisteret inneholder mange ganger kun det som er overført fra Gravferdsetatens registrer, og der mangler det en god del... (I hvertfall for det som ikke er ferdig fotografert).Har sett ved mange tilfeller at det er flere personer som er oppført på gravsteinene enn det som står i Gravminneregisteret. (I noen tilfeller også det motsatte). Men tilbake til ditt 'problem':Redaktør E. Amundsen ER begravet sammen med sin kone på Gamle Aker. (Født: 4-10-1857 Død: 13-09-1926).Anna Amundsen (04-09-1860 - 09-07-1943) Legger ut ett bilde, men har flere detaljbilder som du kan få oversendt om ønskelig. Litt utydelig på en mosegrodd og rimfrosset stein, men opplysningene er lettere å lese ved selvsyn enn det blir på bilde. I tillegg til barna i FT 1900 hadde de i hvertfall én datter som står på gravstenen:Ebba Amundsen (29-09-1884 - 26-11-1897)Forøvrig kunne jeg ikke finne Bergljot på steinen, men Ingeborg og Fredrich hadde egen stein foran./S

bilete10673.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da var han kanskje på besøk hos, eller sammen med sin svigersønn? Jeg er forresten selvsagt svært interessert i bilde av gravsteinen. Epostadressen min er: per-helge(ætt)hm-media.noTakk nok engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg tror jeg har funnet etterkommerne etter Ingeborg og Friedrich. Ragnas etterkommere kan bli en større nøtt. Hun tok eksamen ved universitetet i 1902, og ved 25-årsjubileet i 1927, heter hun Ragna Valentine, og har adresse Dovercourt, England. Den Ragnaen jeg lenker til i innlegg 1, ser dermed ut til å være feil, og jeg finner ingen andre Ragnaer som passer i 1910-tellingen. Så hun er kanskje allerede emigrert på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk igjen! Jeg tegnet et dagsabonnement på Aftenposten-arkivet, så jeg har bladd litt i dødsannonser og annet. Akus, som er nevnt i annonsen, er Bergljot, som døde i 1978. Jeg har muligens funnet et av tantebarna hennes, og har sendt en sms. Så får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.