Gå til innhold
Arkivverket

[#83047] Bastøy guttehjem - kilder?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som kjenner til om det finnes kilder som kan fortelle noe om 'innsatte' på Bastøy guttehjem i perioden ca. 1915 - 1920?Relevant tråd: Lenke (se særlig innleggene 7 og 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg henvendte meg til statsarkivet i Stavanger angående en gutt som var på Lindøy guttehjem rundt 1912. De hadde en mappe på han med svært mange interessante (for familiesammenhengens skyld) opplysninger; vergerådstiltak, beskrivelse, vitneavhør fra rettssak m.m. Jweg fikk kopi av det som var aktuelt i den sammenhengen jeg spurte om.Skulle jo tro at statsarkivet i Oslo hadde noe tilsvarende?mvh Erling T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Riksarkivet i Oslo har vel arkivmaterialet etter Foldin (Bastøy)jfr. denne: LenkeDet finnes dessuten en særskilt kirkebok for Borre, som omfatter konfirmerte fra Bastøy 1922-1964. Kirkeboka er oppbevart ved Statsarkivet i Kongsberg, og er vel klausulert.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes også materiale om bl.a. Bastøy i et kontor under Sosialdepartementet, men kanskje ikke så langt tilbake som til 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Rettelse (7): Han var født i 1906 - ikke 1909, så dermed er det likevel ikke umulig at han kan ha vært på Bastøy allerede i 1915, siden de yngste av elevene/klientene der ikke var mer enn 8 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.