Gå til innhold
Arkivverket

[#83058] Bybrannen i Ålesund - folketellingen 1910


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Jeg søkte etter en familie hjemmehørende i Oslo og ble noe forbauset da jeg fant at et av barna var født i Aalesund - mens både eldre og yngre barn er født i Oslo. Familiefaren var håndverker og jeg antar at han har tatt med seg kone og barn og reist til Ålesund for å delta i gjenoppbyggingen av byen. Jeg ser gjerne at noen kommenterer mine antagelser og kan hende kan man ved å lete finne flere eksempler på dette forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det en familie hvor far er murersvend og det yngste barnet helt klart er født etter bybrannen i ÅlesundLenkeMen både kona og svigermoren er fra Ålesund. Så kanskje de også reiste pga familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Det var jo stort behov for murere. Har en langt ute i slekta som er murersvenn når han flytter med kone og barn fra Romsdal til Ålesund etter brannen. I Ålesund får de et nytt barn, mor dør i barselseng i 1905,og barnet dør knapt et år etter. Da reisr de andre tilbake til hjemstedet og videre til Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Denne lenken http://bybrann.no/ forteller vel mye om brannen og det forhold at mange så en mulighet til å finne arbeide i en vanskelig tid. En lærer jeg hadde på 1950-tallet fortalte om en forsikringsagent som etter bybrannen oppsøkte sine kunder og ga dem en mindre sum. I ettertid skaffet han sitt forsikringsselskap på denne måten mye goodwill og flere kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Min oldefars bror Karl Johan Igelstad var snekker og fikk også en datter i Ålesund ifbm gjenoppbyggingen. Familien hadde fast adresse i Oslo, for de bor i Markvn 2 både i 1903 da Margrethe blir født, og ved ft i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.