Gå til innhold
Arkivverket

[#83061] Intendanturen Gardermoen i 1910 ?


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg har forstått det slik at et intendantur er en egen avd. i militæret som har med forpleining og forsyninger å gjøre.I 1910 står det at min tippoldefar bodde midlertidig på Intendanturen Gardermoen. Lenke Han var da 71 år så jeg fortår ikke hva han hadde der å gjøre. Er det noen som kjenner litt mere til hva en intendantur er, og forstår hva en gammel mann hadde der å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Siden det var to seilmakere som midlertidig oppholdt seg der, tenker jeg at de hadde som oppdrag å sy telt, presenninger, kapell til transportvogner eller liknende.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Et avsnitt fra boka 'Akershus Infanteriregiment nr.4 1628-1995':Da den militære virksomhet på Gardermoen økte fra 1870, med stadig flere rekruttskoler og store øvelser i sommermånedene, trakk dette til seg selgere, jøglere og skysskarer, som ville tjene noen kroner der de visste det var marked for det. Dette markede ble etter hvert mer eller mindre permanent. Enkelte så muligheten for å skaffe seg et utkomme ved å selge varer til militære avdelinger og deres soldater.Den første sivile bebyggelse ble etablert av folk som gjorde salg av varer og tjenester til de militære som sitt levebrød. Det var skomakere, smeder, cafeeiere, landhandlere og andre selgere, som slo seg ned i Østerrikegaten. På den ene siden lå kafeene som perler på en snor, på den andre siden grenset den opp til militært område. På denne måten oppsto en liten tettbebyggelse i det sørøstre hjørne av Gardermoen (På østsiden av veien som førte inn mot Gardermoen flystasjon og Intendanturleiren) som ble kalt 'Østerrike'.Dette var i gangavstand fra de fleste av leirene. Her var det en tid 2 hoteller, 10-15 kafeer, 10 brennevinssjapper og et ølsamlag. I tillegg til dette var det, mens øvelsen pågikk, tivoli-virksomhet med skytebaner, gjøglere, taskenspillere og flere fotografer. Her holdt også noen skysskarer til med sine hester og triller. På lørdag og søndag var det mange som skulle ha skyss til eller fra Jessheim stasjon, hvis de hadde penger. Var de blakke, var det bare å ta beina fatt. Det var jo bare 10 km å gå, og det skremte ingen den gangen.Siden den militære virksomheten på Gardermoen foregikk om sommeren, lå 'Østerrike' øde og forlatt om vinteren-frem til århundredeskiftet. De første som ble boende fast året rundt, fikk jobb i Forsyningskorpset (Intendanturet) med å reparere uniformer og gjøre utstyret klart til neste års øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Uten å vite så mye om det, har jeg forstått at i en soldats oppakning finnes en 'militærduk' og er de mange nok, kan disse settes sammen til et 'knappetelt'. En skulle tro at seilmakerne hadde nok å gjøre om disse kanskje skulle fornyes for flere enheter/tropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.