Gå til innhold
Arkivverket

[#83075] Om dei geistlege i Hitra/Hemne og krinsen rundt dei første halvdel av 1600-talet


Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (19): Så vidt jeg husker er Peder Gabrielsen Røg (1703-1789) sønn av lensmann Gabriel Røg (1676-1738), som står som nr. 3 fra venstre i midtre rekke i Kjeld Bugges oversiktsplansje over slekten Røg i NST XX - 3 (1966) s. 230. Det er her feilangivelsen av Gabriel Olsen Strøm som hans far antagelig forekommer først. Og ingen er jo i stand til noensinne å sjekke det siden. (Jeg etterplaprer ikke bare Bugge ang. Ole Gabrielsen Strøm som antatt eldste sønn på Nes, men underbygger det jo også ved egne observasjoner. For øvrig ætter jeg fra Gabriel Olsen og Gabriel Danielsen på Berg i Snillfjord også, så en kan jo lure på om det kan være et eller annet trekantforhold mellom Halsa og gårdene Nes / Berg / Strøm. I alle fall kan også navnene i Snillfjord gjerne ha noe med Nordmøre å gjøre -- veien dit er ikke så lang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Per (24)Eg lurar på kva som er kjelda for at Marit Søfrensdotter skulle vera ein Friis? Finst det nokon dokumentert Søfren Friis som kan vera far til Marit?I debatt nr. 49811 Lenke har eg set opp følgjande oversikt over borna til Hr. Søfren Andersson i Bud.Noko endeleg prov på at det var slik finst knapt, men indisiane er mange. A. Anders Søfrensson ca 1605 - 1654. Kapellan i Vefsn under Alstadhaug prestegjeld. (Kjelde: Dahl 2000)B. Ane Søfrensdotter g.m. Erik Pedersson Juel på Gyl i Tingvoll (Dahl 2000).C. Dorthe Søfrensdotter g.m. ein borgar i Trondheim (Dahl 2000)D. Anne Søfrensdotter (Hagerup) g.m. Hans Richertsson (Hagerup) f. 1589 (fleire kjelder). Anne gift 2. gang med Rasmus Rasmussom Røvik.E. Gjertrud Søfrensdotter (Hagerup) 1612 - . g.m. Rchert Richertsson Hagerup f. ca 1604, tollar i Romsdal. (Sjå forrige innlegget)F. Christen Søfrenson Halse f. ca 1616/1619. Lensmann i Halsa på Nordmøre. Gift ca 1665 med enka etter føremannen i embetet, Gjertrud Henriksdotter (Strøm frå Hitra?). (Sjå forrige innlegget)G. Marit Søfrensdotter g.m. Hr. Christopher Olsson Røgh i Hemne i Sør-Trøndelag. (Sjå forrige innlegget).Dette med at eg skreiv Søfren istaden for Hans i forrige innlegget var ein lapsus (eg skulle få med meg avslutninga av EM-finalen i curling).Grunngjevinga for at Christen og Marit var av søskenflokken har eg utforma slik i den tidlegare nemnde Hagerupdebatten;Når det gjeld dei to siste, så er det for så vidt berre indisier som peikar i den leia at dei tilhøyrer denne søskenflokken. Vi kan først sjå litt på lensmannen i Halsa, Christen Søfrensson. Namnet Søren el. Søfren er lite bruka på Nordmøre på den tida, så helst må Christen vera innflyttar. Christen vert gift med enka etter gammallensmannen i soknet, slik at han vel også gifter seg til denne ganske gjæve stillinga. Dette tyder på at han kjem frå ei ganske framtredande slekt. Han kallar den einaste kjende sonen for Richart. Dette namnet er enda meir sjeldan enn Søfren (Søren) og gjev straks assosiasjonar til Falch-ætta. Som kjend var slekta godt representert i Romsdalen, m.a. ved dei to brørne Richart og Hans Richartsoner. I tillegg var presten i Hemne, Melchior Jacobsson av Falchætta. Melchior var son til lagmann Peder Jacobsson og kona Margrethe Petersdotter (Falch). Peder held vel også til i Romsdalen i deler av livet sitt.Denne sonen til lensmann Christen i Halsa, Richert kallar eldste dotter si for Gjertrud Hagerup, noko som også peikar sterkt i retning av slektskap mellom Halsafolket og Hagerupane i Romsdal. Richart er også formyndar for ein av sønene til presten Hans Hansson Hagerup i Kvernes. Om oppsettet ovafor er rett, så var lensmann Richart Christensson Halse (Karlsvik) og Hr. Hans Hansson Hagerup i Kvernes søskenborn.Når det gjeld Marit Søfrensdotter g.m. Christopher Olson Røgh i Hemne, så er prova på at ho var av same søskenflokken endå svakare enn for lensmann Christen Halse. Det einaste som peikar i den retning er at det i buet etter Hr. Hans Hagerup i Kvernes fanst ein sølvgjenstand som var merka med Marit sl. Hr. Christopher Olsson. Det kan ikkje vera særleg tvil om at dette gjeld hemepresten Christopher Olsson Røgh og kona Marit Søfrensdotter. (Så vidt eg veit har ingen funne fram til kvar Marit kom frå tidlegare). Årstalet på sølvgjenstanden tyder på at dette er ei bryllupsgåve til Hr. Hans og siste kona. Kvifor skulle så Marit vera til stades i dette bryllupet om det ikkje var fordi ho var ein nær slektning? Av den grunn trur eg at ho var morsøster til brudgommen.Sidan Per i denne debatten seier at Marit tilhøyrde Friis-ætta, så kan det kanskje vera at slektskapen mellom Marit og Kvernespresten ev. kona hans kan forklarast på andre måtar, men eg skulle gjerne har sett ei fornuftig hypotese om korleis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Odd Roar/13:) Hvem tror du kan være far til Augustinus Jonsen (f. ca.1682?) i som 1701 er tjenestegutt (18 år) på Asmundvåg (nabogården til Strøm) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Gløymde å kommentera opplysningen din om Anders Søfrensson (Hagerup) som skulle ha vore gift med Elisabet Lauritsdotter (Arctander?). Dette stemmer i følge Dahl og far til Elisabeth var kapellan ved Domkyrkja i Trondheim. Denne Anders er altså identisk med han som vart kapellan/prest i Vefsn.Dei borna du har med kan du med andre ord behalda, samt at du kan plussa på endå eit par, - helst med spørjeteikn for å markera uvisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg ser at eg kallar første kona til halsalensmann Christen Søfrensson for Gjertrud Henriksdotter og seier at ho skulle vera enke etter Augustinus Jonsson Halse. Om ikkje Augustinus etterlet seg to enkjer, så må dette vera feil. I sagskatten for Nordmøre 1642 er ho nemleg kalla for Margrethe. Sjå Lenke øvst på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Finn/27:) Mange takk for avklaringen.Jeg har dessverre ikke notert kilden til informasjonen om at Christopher Olsen Røgh's kone Marit Søfrensdotter (f. ca.1620 ?) skal være en 'Friis'. Jeg finner heller ingen 'passende' Søren Friis.Om man da ikke skulle nevne Søfren Christenssøn Friis (c1575-1613), som var slottsskriver på Riberhus og i 1603 tok borgerskap i Ribe. Han hadde minst to døtre (f. 1605/1610) som kom til Norge, nemlig Ingeborg (g.m. biskop i Bergen, Ludvig Hansssøn Munthe), Maren (g.m. fire sogneprester i Selje, Nordfjord) og kanskje Anne (g.m. sogneprest i Hafslo 1636-, Mathias Hansen Lemmichen).Ang. eldste sønn Anders: Prestegjeldet på Helgeland skal staves uten 'd'. Alstadhaug (med 'd') ligger i Leveranger/Skogn, NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Finn/30:) Gjertrud var såvidt jeg vet enke etter lensmnann i Halsa (fra 1627), Daniel Augustinussen Halse (1610-1662), Augustinus Jonsens nesteldste sønn.Tjenestetiden for lensmennene i Halsa var visstnok slik :Augustinus Jonsen Halse (c1665-1632): 1592-1626Daniel Augustinussen Halse (1610-1662): 1627-1662Christen Sørenson Halse (c1617-1696): 1662/1663- (-1696?)Richard Christensen Halse (c1667-1717): 1696?-(Så jeg tror du har dine ord i behold, siden du unnlot å navngi 'føremannen i embetet' i innlegg #27).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (28): Har vel sett etter det før, men husker ikke om jeg fant noen passende Jon i Halsa. Navnestilen tyder imidlertid på at han kommer derfra.For øvrig er Ole Gabrielsen Strøms nabo, Daniel Danielsen, en god del yngre. Men pga. at faren Daniel Augustinussen visstnok er gift to ganger, så kan han likevel være en fetter. Daniel Strøm er gift med sin kusine Ellen Augustinusd. ant. Rognskog fra Halsa (hentet fra Hitra II, som vel oppgir tingene noenlunde riktig her, det gjør den jo litt sjelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Odd Roar/34:) Jeg ser ikke hvordan Daniel Danielsen Halse (c1658-før1715) på Strøm, Hitra (sønna av Daniel Auguistinussen Halse og Gjetrud Henriksdatter Strøm), er søskenbarn med sin kone Ellen Augustinusdatter Rognskog (som jeg trodde kanskje var datter av Augustinus Andersen Rognskog (Utistu) og Lisbet Hansdatter Betten (Larsstu), noe hun tydeligvis da ikke er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Etter hva som kom frem i et tidligere tema (husker ikke nå hvilket) så skulle Daniel Augustinussen som nevnt være gift to ganger, og sønnen Daniel være av andre ekteskap.Nils Parelius, som vel er noe mer å lite på enn Fugelsøy i Hitraboka, nevner i en artikkel i NST XVII s. 26 at Daniels kone ut fra navn sannsynligvis er en slektning. Men dette må da noen lokalkjente kunne klare å finne ut av -- det er skrevet så mye om Daniels slekt at det kanskje nå snart kan være på tide med litt mer interesse også for den langt mer anonyme naboen og muligens slektningen Ole Gabrielsen. Hans ætlinger har jeg måttet ta meg av og betale for hjelp til det, som har medvirket til at noe mer er avklart i dag enn tidligere. Oles sønnesønn Anders Gabrielsen bor på Bjørkli i Hemne, mens oldebarnet Gabriel Anderssen (med svigermor fra Mo i Hemne) flytter tilbake til Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det er så mange Daniel og Augustinus innvolvert i denne slekten at det er lett å 'gå seg vill'. -- Jeg har antatt at kona til Rikkert Christensen fra Halsa, f. 1667, bos. på Karlsvika og g.m. Anne Augustinusdr., fra Rognskog, - kanskje kunne være en søster av Elen Augustinusdr., som var g.m. Rikkerts halvbror på morsiden, Daniel Danielsen, f.c. 1658 og som fl. til Strøm. - Kan dette være riktig ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Virker nokså sannsynlig. Parallelle giftermål er vanlige før i tiden, f.eks. at to brødre er gift med to søstre. I tillegg kan da også mann og kone være i slekt med hverandre litt uti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(38:) Det er nettopp det jeg også har 'tippet' (se innlegg #36), men på denne måten ser jeg ikke hvordan Daniel Danielsen Halse (c1658-før1715) på Strøm, Hitra (sønn av Daniel Auguistinussen Halse og Gjetrud Henriksdatter Strøm), kan være søskenbarn med sin kone Ellen Augustinusdatter Rognskog, slik Odd Roar Aalborg skriver i innlegg #34. (Se http://nermo.org/slekt/d0035/g0000010.html#I5874). Etter det Odd Roar skriver må Ellen ev. ha andre foreldre, med minst én 'besteforelder' felles med sin ektemann.Daniels besteforeldre er Augustinus Jonsen Halse g.m. Margrete og Henrik Christensen Strøm (f. 1588 Hitra) g.m. (for meg).Anne Augustinusdatter Rognskog's (og kanskje Ellen's) bestefedre er 'Anders' (hvis sønn Augustinus kom til Utistu Rognskog i 1665) og Hans Hansen Betten (Larsstu). Bestemødrene kjenner jeg ikke.Odd Roar kan sikkert oppklare dette 'søskenbarn'-forholdet.Jeg kjenner ikke navn på hverken kone eller barn i Daniel Augustinussen Halse's første ekteskap.Det har vært reist spørsmål om hvorvidt Daniel kan være far til - Lauritz Danielsen paa Henrichsøen [?] i Hitteren, 40 aar i 1701, og - Hans Danielsen paa Stensøen [?] i Hitteren, 40 aar i 1701 ?) (Hornemann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (40):Jeg sier bare at den meget upålitelige Fugelsøy i Hitraboka påstår at de nevnte er søskenbarn, mens den mer troverdige Parelius i en NST-artikkel nevner sannsynlig slektskap. Mer vet ikke jeg -- foretrekker å bruke tiden på eget opphav fremfor en proprietærslekt som er mer en nok omtalt fra før (i alle fall i forhold til andre slekter i strøket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med litt mer om navnet Augustinus på Hitra:På Edøy i Kvenvær er Jørgen Svendsen Edøy gift med Marit Augustinusd., som oppgis (av Fugelsøy) å være søster til Ole Augustinussen Håvik. Jeg har tidligere skrevet i et eller annet tema at den ukjente faren Augustinus til de to nevnte i tid og geografisk passer til å være Augustinus Jonsen på Asmundvåg i 1701. Familien på Edøy ser ut til å være litt velstående, og Jørgen Edøys søster er svigerdatter av Daniel D. Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. -- Jeg har gjettet på at Daniel Augustinusen Halsa, f.c. 1610, hadde i sitt 1. ektesk. sønnen a) Isak Danielsen, f.c. 1640, g.m. Anne Henriksdr., fra Aksetvik. - Isak skal ha drevet handel og gjestgiveri på Kosnes og skulle være stamfar til slekten Hals på Smøla. --Daniel skulle så i sitt 2. ektesk. m. Gjertrud Henriksdr. (Strøm), ha barna: b) Daniel Danielsen, f.c. 1658, g.m. Elen Augustinusdr., fra Rognskog. -- c) Marit Danielsdr., f.c. 1655, g.m. Hans Halvorsen Todal, Lensm. i Aure. -- d) Lauritz Danielsen, f.c. 1660, bos. på Henriksøy, Hitra. -- e) Hans Danielsen, f.c. 16663, bos. på Stensøen, Hitra. -- Jeg håper dette er riktig. -Enken Gjertrud Henriksdr., blev så g.2.m. Christen Sørensen, f.c. 1619, Lensm. i Halsa. - Deres barn: f) Rikkert Christensen, f.c. 1667, bos. på Karlsvika, Lensm. i Halsa og Tustna. -- g) Marit Christensdr., f.c. 1663, g.m. Knut Michelsen Strand, f.c. 1661, bos. på Sørgården Strand. - Håper dette er riktig. --Det har vært en antatt anerekke for Christen Sørensen, som blev g.m. enken Gjertrud på Halsa. -- I den forbindelse, hvordan Rikkert navnet kom inn i slekta på Halsa. - Har noen gått igjennom etterslekten til Richert Adriansen, (Falch) fra Trondheim, f.c. 1542, sogneprest på Ørlandet ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk igjen til Finn. -- Jeg hadde håpet å finne et 'sikkert' opphav til Christen Sørensen - og kanskje dermed også opprinnelsen til Rikkert navnet som kom inn i denne slekten på / fra Halsa. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Alv/44:) Isak Danielsen (f. ca.1640) (g.m. Anne Henriksdatter Aksetvik) skal først ha vært g.m. Anna Catharina Arntsdatter Hals (1645-1678), datter av Arnt Sørenson Halse (c1615?-1703), som skal ha bodd på Hals, Soleimsundet, Tustna (med utsikt mot sør (over Vinjefjorden) til Korsnes i Halsa !).Kan denne Arnt Sørenson Halse være en bror av lensmann Christen Sørensen Halse (c1617-1696) (se innlegg #27), eller er han istedet f.eks. et barnebarn av 'Daniel Danielsen Halse (1557-1641)' (fantes han ?), sønn av 'Daniel Augustinussen Halse (1522-1601)' i Halsa ?Sistnevnte kan kanskje være en mulig farbror til lensmann i Halsa, Augustinus Jonsen Halse (c1565-1632) (g.m. Margrete) ?'Et sted' har jeg sett en 'Augustinus Danielsen Halse f.1549' oppført som g.m. Gjertrud Hansdatter Todal (1578-1652) (se innlegg #23 og #22). Denne Augustinus skulle være bror av ovennevnte Daniel Danielsen Halse (1557-1641).Skal tro hvor mange av de her nevnte personer som overhodet kan kildebelegges ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Alv (44) m.fl.Så vidt eg veit så ligg det ikkje føre nokon andre hypoteser omkring opphavet til Christen Søfrensson Halse enn den eg prøvar å underbyggja i innlegg (27), også presentert i ein tidlegare debatt. Mi hypotese går ut på at sonen til Christen, lensmann Richardt Christensson er oppkalla etter Christen sin svoger, Richardt Richardtsson Hagerup i Romsdal. Å kalla opp framtredande personar som var inngifte i slekta var ganske vanleg på den tida og ofte kan det skapa mykje hodebry for slektsgranskarane då også ættenamnet vart meddøypt av og til. Når Richardt kallar eine dotra for Gjertrud Hagerup så kan det naturlegvis vera at han ville gjera ære på farsystra, men ein kan heller ikkje sjå bort frå at Richardt var meddøypt Hagerupnamnet. Hypotesa om at Hagerupnamnet opphavleg stamma frå presten, Søfren Andersson i Bud var vel først lagd fram av Finne-Grønn (?) i eit eldre nr. av NST.Førebels er det lite ein veit om Søfren Andersson, men ein tenkjer seg at han er dansk og har namnet sitt frå 'landsbyen' Hagerup der faren visstnok skulle ha vore prest? Morsætta til Søfrensborna er likevel betre kjend, då Søfren var gift med ei dotter av kyrkjeskrivar Anders Eriksson på Alstadhaug i Skogn.Per (47)Eg kjenner diverre ikkje noko til dei personane du nemner i dette innlegget og som er født føre ca 1600, forutan Augustinus Jonsson Halse da. Har ein mistanke om at dei fleste er oppdikta? Det fanst jo ei Gjertrud Hansdotter Todal i sin tid, men den eg har sett omtala levde vel ca 100 år seinare enn det du antydar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(48:) I den slektstavelsen som det henvises til i innlegg #48, ser det ut til at Aarønes har 'slått sammen' det som hos meg nå er to forskjellige personer, nemlig- Jon Augustinussen Halse (c1606?-et1680?) (sønn av lensmann Augustinus Jonsen Halse (c1565-1632)). Denne Jon skal ha hatt sønnene Daniel 1642, Hovlich 1650 og Nils 1652.- Jon Pedersen (c1606?-1678) (skifte i Skålvik 13 Mai 1678). Denne Jon skal hatt barna Peder, Augustinus, Kari, Gurå og Anne. (Denne Jon ser ut til å ha vært gardbruker i Skålvik fra ca. 1660). Sønnen Augustinus bodde i Skålvik i 1701, med sønnene Jon 20, Knut 16, Augustinus 5 og Isak 1 år.Jeg kjenner ikke til hvilke grunner Aarønes har til å betrakte disse to Jon'er som én og samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.