Gå til innhold
Arkivverket

[#83080] Hva slags gjenstand er dette?


Gjest Rolf Steinar Bergli
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Det ser da ut som noen med strøm,og den runde messingknappen festet til rullen ser ut som om den har en pigg under. Kan det ha noe å gjøre med morse.Det første jeg egentlig tenkte på var en spilledåse siden boksen ser så fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Jeg tenkte litt det samme, da den metalldelen under skruen kan dyttes ned og dermed skape/bryte kontakten. Men den ligner ikke på andre morseapparater jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

En elektrisk spole, en inngang og en utgang for strøm på utsiden av kassen, en bryteranordning (messingknapp som presser ned T-stykket når den svinges over). Er det simpelthen en transformator, til et eller annet slags bruk? Går det en jernkjerne gjennom spolen, og er det festet ledninger på den? Er det en mindre spole inni den store? Står det noe tekst (fabrikkmerke eller annet) utenpå kassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Thyholdt

Den ytterste spolen kan skyves til side, slik at en ny og mindre spole avsløres. Det er ingen stempler emmer fabrikasjonsmerker på den, bare bokstavene over metallknottene utenpå: K,Z,P,P,S,S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det kunne være en radiosender for telegrafi fra krigensdager med kort morsenøkkel. Den store spolen lurer jeg på. Som du er inne på Ketil, er det to (par) strømtilkoplinger som det vil være til en transformator. Men likestrøm transformeres ikke, og det er heller ikke noe som tyder på vekselspenning. Jo, spolen. En morsenøkkel opereres med likestrøm. Jeg er like klok eller rettere sagt, forvirret. Gjør som Otto foreslår, spør TM. Hilsen Helge LA9MIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Etter (6) og (9) slutter jeg meg til radio-teorien. Og overlater den saken til fagkunnskapen. Men jeg tipper at denne er eldre enn krigen (7), selv om den selvsagt kunne være brukt da. Har sett noen 'ulovlige' hjemmelagde krystallapparater, og de var kamuflert som noe annet, f.eks. sigarhylse og bokomslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Steinar Bergli

Takk takk! Når vi ser på wikipedia-siden, og ikke minst studerer dette fotoet: Lenke Er det ikke mye tvil. Da vet vi hva vi skal spørre videre om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hvis det er et krystallapparat må det også være et krystall. Finnes det noe sånt i kassa? Gjerne et glassrør med en steinlignende sak i, og en tråd i kontakt mot 'steinen'. Kontaktpunktet for tråden kunne flyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Tror ikke det er noe krystall apparat.Det har jeg faktisk laget selv i min ungdom.Tror det må være en nyere utgave av Samuel Morses patent: Morse telegrafen.Prikk strek o.s.v. KJSommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hlge Haalaasaete

Nei, da hadde jeg nok ikke vært her i nærheten. Djevelen i dataene heter Murphy. Det er nok han som har vært på ferde. For å være ærlig, har jeg ikke vært i nærheten av noen ting. Hvorfor skulle jeg forøvrig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.