Gå til innhold
Arkivverket

[#83084] Meldal i Surnadal; Ole Tøllevsen Negaard f. 1805


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Ole Tøllevsen Negaard ble født 1805, døpt 25/8-1805 (se nederste post i Lenke; Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16139&idx_id=16139&uid=ny&idx_side=-60>Lenke Permanent bildelenke: Lenke FAR; Ole Tøllevsen Negaard. Ole ble gift med Dordie Olsdatter født på Hitra men skrev seg senere ved Copulasjon Hougen. (høyre side nr. 19. Øverst) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Så; Ved Ft. 1801 finnes det 2-to Ole Tøllevsen på Negaard, men kanskje disse er for gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Jeg har ikke studert saken din, men reagerte noe på dette med Meldal. Mener du egentlig Rindal?Blant konfirmantene Lenke ser det ut til å være enda en Ole Tellevsen Neergård født ca 1770 .. sjekk nærmere!mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Gunnar Andre Ole Tøllevsen er oldebarn av 'Skyttar-Tølløv' - Tølløv Pedersen Folldal. Familien er omtalt i Gards- og Ættesoge for Rindal, bind III, side 107; Flåkkan under Haugen. Far hans var Tølløv Mikkelsen fra Driva (Løfaldlihuset). Tølløv Mikkelsen var f 1761 og var bror til Ola Mikkelsen på Haugagjerdet. 'Begge hadde bjørneskyttaren Tølløv Pedersen Folldal som bestefar. Tølløv Mikkelsen var gift i 1793 med Ingeborg Olsdatter Haugen, f 1772, frå Austistua, og borna deira var: 1. Ola, f 1790 2. Ingeborg, f 1799 3. Ola, f 1806, gift 1828 med Dordi Olsdatter Haugen, f 1806. Kvar ho var frå er uvisst. Truleg er ho ei tenestetaus som har kome til garden utanbygds frå. Dordi er ikkje eit vanleg namn i Rindal. I 1842 reiste Ola og Dordi saman med sonen Tølløv, f 1837 og enkja Ingeborg Olsdattor f 1772, til Aure. Ola og Dordi hadde borna: a) Ola, f 1826 b) Ola, f 1829 c) Ingeborg, f 1831Her er de i 1865: Lenkemvh Aud Marion d) Mali, f 1835 e) Tølløv, f 1837 4. Ingeborg, f 1809.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Rette gardsnamnet der Tølløv og familien held til i Aure skal vera Glomstad, ikkje Glamstad slik det står i teljinga.Når det gjeld namnet Dordi, så var det kanskje ikkje så vanleg i Rindal, men i nabobygda i nord, Surnadal var det vel ikkje så uvanleg. Oldermor mi heitte Dordi og namnet hennar kjem frå Surnadalen. Foreldra hennar kom frå gamle Åsskard kommune.Eg nedstammar forresten frå bjørnskyttaren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Aud Marion og Finn.Til Finn; Greit å få avklart navnet for i 1865 står Glamstad mens i 1875 Glomstad. Dordie står oppført fra Hitteren i 1865.Aud Marion; Takker og bukker. Disse Tøllever Tollever Tollover etc. etc. blir jeg helt forvirret av, men mest at det sto 'Negaard' men nå har jeg forstått det slik at de bodde der også. Det var dette som forvirret meg tydelig vis. Men sånn er det når mann ikke er lokalkjent og ikke har Bygdebøkerne. (Hvor fåes disse kjøpt tro?) PS! Ingeborg viste du sikkert var født i 1839, ikke 1809. Og at det er Tøllev f.1827 som reiste sammen foreldra.Hilsen Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Aud.Jeg blir litt forvirret her jeg !! I min lenke i innlegg 1 ved Ole født 1805, står det i kirkeboken at far heter OLE TØLLEVSEN han også. Dette rimer da ikke med at far skal være Tøllev Mikkelsen gift med Ingeborg ? Er det feil i kirkeboken? Eller er det noe jeg ikke får med meg her?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

HEI.Ja selvfølgelig!!!!!!!!OLE født 1805 av far OLE TØLLEVSEN NEGAARD må jo bli; OLE OLSEN NEGAARD. Så hvem er nå denne da? Herregud nå er det på tide med en dusj tror jeg. Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Bygdebøkene selges av Rindal kommune. Jeg skal sjekke bygdebøkene igjen i morgen og lete etter Ole Olsen Nergård, f 1805. Fadrene hans er fra Romundstadbygda, ser jeg (i samme bygd som Nergård) - det er nok en annen som ble gift med Dordi; altså Ole Tølløvsen fra Flåkkan under Haugen, f 1806 iflg bygdeboka.4) Ingeborg, født 1809, er Ole Tølløvsens søster.Når familien flytter til Aure i 1842 er alderen til Tølløv Olsen oppgitt til 5 år, så han var født i 1837 som det står i bygdebok - alderen i FT 1865 er derfor 10 år feil !Ingeborg Olsdatter som flytter sammen med Ole, Dordi og Tølløv er Oles mor; Ingeborg Olsdatter fra Austistua Haugen.- siden Ole Tølløvsen er oppgitt født i 1806 kan vi jo lete etter dåpen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- måtte bare lete litt og fant Ole Tølløvsen Nergård på Austistua Nergård (Gards- og ættesoge for Rindal, bind I, side 315). Denne Ole T var brukar på garden og gift med Kari Nilsdatter. Deres 8. barn ble døpt Ole, f 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.