Gå til innhold
Arkivverket

[#83085] Tips for leiting etter usynlege i 1910 -


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

Eg har lagt merke til at det tydelegvis av ein eller annan grunn var status å ikkje ha førenamn i 1910! Av lærarane i Gloppen finn eg J.Arnestad, L.K.Solheim og H.Skram. Eg finn også landhandler J.E.Aaland og Utskiftningsassistent J.P.Aaland - og så vidare.Så når du ikkje finn ein av dine kan dette vere lurt å ha i bakhovudet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Det er eit fenomen som strekkjer seg over ein periode på nokre tiår både før og etter 1910. Eg undrast på om skikken har kome til landet med heimkomne norsk-amerikanarar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Har oppdaget at hvis jeg søker feks på- fornavn: e*- etternavn: siv*så får jeg 0 treff.Men søker jeg på- fornavn: eld*- etternavn: siv*så får jeg 4 treff. Ikke helt logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, Hanne Line. Jeg har ikke engang prøvd, men hadde også trodd det var slik du beskriver i første eksempel, for slik har det vært siden tidenes morgen (minst 1985). Spesialtegnet | for flere alternativ har jeg prøvd, og det virket merkelig nok, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg vet sannelig ikke, jeg. Prøvde å finne bestefar min, Ole Brenden ved å skrive Ol* og Br* og da fikk jeg tilslag på 268 treff. Nå er jeg for sliten under topplokket (tydeligvis), Godnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men iflg Arkivverket vil søk med kun en karakter etterfulgt av wildcard gi 0 resultat - mao behøves minimum to karakterer wildcard ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men iflg Arkivverket vil søk med kun en karakter etterfulgt av wildcard gi 0 resultat - mao behøves minimum to karakterer pluss wildcard ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Å søke med % tegnet.Har forsøkt å søke litt med kun en stor bokstav og prosent-tegnet. Jeg får da opp alle med for og mellomnavn som kun er skrevet inn med en bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Til innlegg 6: Mange har vel nå eksperimentert og funnet at det kreves minimum 2 karakterer ved wildcard-søk.Test av Hanne Lines eksempel med fornavn el* og etternavn siv* ga f.eks. 237 treff.Test av fornavn eld* og etternavn si* ga 6 treff.Test av el* og si* ga 565 treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

(9) Nei! Har kun testet det ut på Digitalarkivet på 1910 tellinga og for meg virker det perfekt der, både i felt for Fornavn og i Etternavnsfeltet. At det virker på RDH tar jeg som en selfølge, så lenge det har virket der tidligere på de andre tellingene!Bruker bare % når jeg søker, Kan brukes med mer en bare en bokstav. Hvis jeg er i tvil om skrivemåten av et etternavn, skriver jeg f.eks: Johan% og får da alle varianter av etternavn som starter med Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Attende til trådstartar, Aase:Eg har 2 lærara i slekta som skreiv A. Sværen og B. Straume. FT 1910 har A. Sværen, skreve Anders og eit etternavn som er ukjent for meg, så eg måtte via farbror min, Sverre f. 1907, før eg fann fram til bestefar min.Oldefar min skreiv Bertin Straume som i (FT 1900), men navnet hans er Bertines / Bertinus.I samband med 2 innlegg om lærara i PRIDLAO sitt Julenr 2010, vart det komplisert å avgjera om 'min' A. Sværen og 'min' B. Straume hadde skreve diverse artikklar i lokalavisa i Sogn. For komplisert, diverre.Så det er nok ikkje berre i Gloppen at dette fenomenet skjer. Også i Fylkesarkivet i SF sine sider frå Vik Herradsstyre er det mykje brukt, som eksempel: A.R.Sæther, J.Sværen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.