Gå til innhold
Arkivverket

[#83098] Marte Kristine Henriksdatter fra Arnestad i Asker


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Marte Kristine(Christine)Henriksdatter fra Arnestad i Asker og hennes mann Sören Christensen? De var muligens bosatt i Asker.Datteren Caroline ble födt 27/7 1848 og döpt i Asker kirke 17/9 1848 Det er mulig at Marte Kristine ble födt i Eidsvoll.Iölge FT 1865 satt hun som enke på Arnestad i Eidsvoll(?)Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er det noe jeg ikke helt forstår?? Dette er vel den Marte Kristine på Arnestad i Asker i 1965 . Hun er riktignok født på Eidsvoll, men bor her på Arnestad i Asker. Lenke Datter ved navn Caroline finner jeg ikke hos henne i denne tellingen?Eidsvold i Akershus er jo langt unna Asker. Har du funnet Marte Kristines dåp i Eidsvold?Jeg kan godt lete litt i kirkebøker .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo Gunn! Nei,jeg har ikke funnet Marte Kristines dåp,men hun bör jo väre födt ca 1818 i Eidsvoll. Datteren Caroline giftet seg i Asker kirke 29/5 1871 Takknemlig om du vil snuse litt mer på dette.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall vielsen til paret 1846 , 5 nov Oslo Domkirke. Se nr. 147: LenkeHennes fars navn er oppgitt til Henrik Klausen og hans far Christen Olsen. Da blir det å lete etter Marte Christine Henriksdatterers dåp i Eidsvold, ca 1818 .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei! I Askerboka under Nedre Arnestad står følgende: 'Søren Christensen f. 2 okt. 1808 død på Arnestad 1859, overtok gården alene. Han var gift med Marte Henriksdatter fra Dalen i Eidsvoll, d.1891. De hadde følgende barn: 1.Christen Sørensen f. 8 des. 1853 omkom på sjøen, ugift. 2.Caroline Gustava f. 27 juli 1848 g.m. regnskapsfører Ellevsen, Stavern. 3.Hanna Mathea f. 7 mars 1851 g.m. skipsfører Jørgen Norup. Drammen. 4.Annette Othea f. 13 seåt. 1857 g.m. skipsfører Larsen, Larvik. 5. Severine f. 12 nov. 1859 d. 13 aug. 1934 g.m. Lars Eriksen Gudem.Faren til Søren Christensen var Christen Olsen. Det står noe mer om han i Asker boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

G.nr. 66 Arnestad i Asker I 1807 overdrar Hans Eriksen gårdparten til Christen Olsen, sønn av Ole Sørensen Butterud og Anne Sørensdatter Ringi. Christen var gift med Maren Hansdatter Kolbotn. Se Berg: G.NR. 17 B.NR.2 Nedre Berg Ole Sørensen Butterud i Bærum, f.1738 d. 8 nov. 1833 g.1 gang med Anne Sørensdatter Ringi f.1746. Barn: 1.Mads Olsen Berg fra Kolbotn, under Borgen f.1775, d. på Berg 23 mai 1849. 2.Svend Olsen Butterud, 3.Christen Olsen Arnestad, 4. Marthe g.m. Christoffer Hansen Ståvi.5. Barbro g.m. Svend Olausen Løkke, 6.Berthe g.m.Peder Larsen Hellerud.Tilbake til Arnestad: Christen og Marens barn: 1.Søren f.2 okt. 1808, d. på Arnestad 1859, 2.Hans f. 1810 d.1904 i Volden, 3.Christen f. 2 mars 1812 d. før 1846, overtok eiendommen etter farens død i 1823. Foruten disse 3 sønner hadde Christen Arnestad også 2 døtre: Anne Christine f. 1815 d. før 1840 og Ingeborg f. 16 okt. 1819 d. 6 mai 1910 g.m. Søren Madsen Berg. I sitt 2.ekteskap hadde Christen Arnestad datteren Oline f. 28 febr. 1830 g.m. Peder Olsen, øvre Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Mange takk for god hjelp,Anne Karin! Jeg forstår at det blir nödvendig å fjernlåne Askerboka. Ut fra ovenstående tekst forstår jeg at Butterud, Ringi og Kolbotn er gårds-/plassnavn i Asker(?)Takknemlig hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Når man arbeider med Asker/Bærum bør man ha klar for seg at Bærum var tidligere en del av Asker Prestegjeld. Bærum igjen var delt i to anneks-sogn: Haslum og Tanum. Hovedkirken, og prestegården, lå i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei jeg har ikke glemt Bryn Kirke. Men den ble reist for å avlaste (erstatte) Tanum Kirke som sognekirke for Vestre Bærum. Tanum Kirke var etter foketallet blitt for liten. Både Haslum og Tanum er herlige gamle steinkirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei! Kan vel tilføye at Maren Hansdatters far vsr Hans Eriksen Kolbotn som overtok 1/4 part av Arnestad i 1803 for 500 rdl. Det var denne parten svigersønnen Cristen Olsen overtok i 1807 for 550,- rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.