Gå til innhold
Arkivverket

[#83103] Christen Kochs 1699-1724 hustru(er) -


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg har litt problemer med kronologien og dette skyldes særlig ny informasjon i et skifte i 1727 - se nedenfor.Christen Kok/Koch begraves 9.jun.1724 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9399&idx_id=9399&uid=ny&idx_side=-332>LenkeSkifte i 1727 etter en Marthe Paulsdatter - Christen Kochs hustru http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24327/31 - se også registeret på side 7.Forlovelse mellom Anne Matthisdatter Sylow - Christen Kochs enke og Henrik Petersøn Wegner i 1727. Lenke gift 11.nov.1727Jeg trodde lenge at den datteren Christen Koch trolig fikk i 1722 var i ekteskap med Anne Matthisdatter Sylow, se datterens begravelse 24.okt.1757 hvor en ut fra alder kan tro at hun ble født i 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg klarer ikke selv å tyde skiftet, men ser noe om et barn på 5 år. Dette passe med nevnte datter født i 1722.Dette skiftet er kanskje ikke etter foran nevnte Christen Koch hustru, men etter hans fars eller farfars hustru. Jeg ser nå at det begraves en Marte Kok 4.nov.1727 - 81 år (Christen Kokkes), dvs. så gammel at hun neppe kan være Christen Koks mor da han er født ca. 1699 LenkeRegisteret til skiftet er slik:'Christen Koch, sk. e. hans enke Marte Paulsd. ....'Jeg håper på en tyding av navnene i dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det var ikke så lett å tyde det som står der men får prøve med noe:.. det nevnes Mette Henrichsdatter Koch, Marthe Paulsdatters sønnedatter som da er gift med Knud Falsen som var nærværende. Item Anne Margrethe Christensdatter Koch som er den afdødes søn Christen Kochs datter, 5 år, hvis stefader Henrich Nielsen Weigner der har Anne Margrethes kjødelige moder til ægte....Ialle fall noe bortimot dette.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Strever meg gjennom jeg og.., etterhvert kommer omskrevet og forkortet om gjenlevende arvinger, nemlig Mette Henriksdtr Koch som er den avdøde Marta Paulsdtr sønnedatter og gift med Knut Fallsen, item Anna Margrete Christensdtr Koch som er den avdøde sønnesønns datter 5 år, hvis stefar Henrik Nilsen Weigner. osv Og dåpen til Anne Margrete :Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Arendal, Ministerialbok nr. A 1 (1703-1815), Fødte og døpte 1722, side 145. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9399&idx_id=9399&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Mette og Christen far blir vel da Henrik Christensen Koch som er født ca1671-1719:Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Arendal, Ministerialbok nr. A 1 (1703-1815), Døde og begravede 1718-1720, side 405. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Terje og Svein. Tusen takk, dette bringer saken langt videre.Litt pussig dette med Mette som var et relativt sjeldent navn der. Anne Matthisdatter Sylow hadde en søster Mette som døde i 1725 og så langt er det den eneste Mette jeg har sett i Arendal på den tiden. En søster av Christen Koch d.y. 1699-1724 - som er død som gift i 1727, bør jo være død omtrent samtidig. Og Knut Falsen må jo være mulig å finne.Jeg må lete videre.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Henrich Christensen Kochs hustru er nok 'Gamle Anne Kok' - trolig Anne Jensdatter begr. 10.mai.1752 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9399&idx_id=9399&uid=ny&idx_side=-347>LenkeEndelig fant jeg også giftermålet til Christian Henrichsen Koch og Anne Matthisdatter Sylov (af Arendal) 23.aug.1722 i Øyestad LenkeDe nye skifteregistrene er gull. Her er Knud Falsen Tyholmen http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24327/5 og selve skiftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Leif.Ser du i stikkord og nevner Kuur. Jeg er og på jakt etter de. Har ei 'stammor' Mette Kuur som i Sverige blir gift ca 1720 med en Sven Eriksson Grønbeck.Hun har en bror som er kopperslager Christopher Cuur så det er nevnt. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Anne Margrethe Koch 1722-1757 ble gift 21.mai 1745 med Julius Kuur. De fikk minst 6 barn (Mette, Johan Christian, Matthias Sylow, Erik Olssøn, Christen og Ole).Jeg kan ikke se at Julius giftet seg i Arendal på nytt etter 1757, men det er sannsynlig med små barn.Han døde etter 1778, se skifteavkald i Kalundborg http://myweb.cableone.net/jopassey/afkaldx.htmSe også Terjes tråd om Kuur, nr. 83103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(6) 'Gamle Anne Kok' gifter seg på nytt 24.aug.1721 i Arendal Lenke med studioso Simon Otto Junghans. Hun er da ca 50 år og dør i 1752 - 80 år gammel.Denne studenten (for det er vel det studioso betyr) er vanskelig å spore. Kan noen fortelle mere om ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I skiftet etter Knut Fallsen står det at han ved en ulykkelig hendelse ble borte på reise til Kristiansand 8 dager før Mortensdag, det forklarer vel at du ikke har funnet begravelsen i kirkebøkene. Når det kommer til arvinger opplyser enken at disse er hans søsken Nils Fallsen gift og bor på Røe i Øyestad, Else Fallsdtr gift med Torkel Torjusen og bor på Sandstø, Inger Fallsdtr gift med Nils Tangen og Aasbiør Fallsdtr gift med Willum Tangen. Hans mor Kirsten Knutsdtr lever fremdeles og bor hos Aasbiør og er svak og sengeliggende. Kortversjon og med alle forbehold. mvh Svein R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Svein.Tusen takk. Mortensdag er alltid 11. november, så da døde han altså den 3.Det var altså ingen barn, så da kan jeg stoppe å lete etter dem. Jeg har en mistanke om at enken Mette Henrichsdatter Koch senere bodde på Øyestad - og hvor kirkeboken desverre er litt vanskelig å lese. Det vil være rart om hun ikke ble gift om igjen, da hun ved mannens død var ca 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.