Gå til innhold
Arkivverket

[#83110] Tinglyste dokumenter


Gjest vidar hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest vidar hansen

Digitalarkivet ,tinglyste dokumenter eiendom. Venstre side, valg av Fylke. Akershus er ikke med? Skal søke etter Sandum nordre/Trulsrud Gjerdrum Akershus. Hvordan gjøres dette?Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar hansen

Takk så langt Else. Ikke foreløpig, har funnet Sandum 6/12 men ikke 6/13.(Trulsrud) Torkild Olsen skal ha kjøpt her 1888 10år?Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar hansen

Takk for det Else. Skjøte OK . Torkel Olsen selger til sønnen Ole trulsrud 1927. Når kjøper Torkel? Torkel er Nevnt øverst samme side,kan du hjelpe meg med teksten? Torkel født Odal. Gift Gjerdrum 1888. Kona fra Sandum 6/1 .Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Torkel kjøper i 1900. Se innlegg (7). Skjøtet til ham er tinglyst 17. oktober.Teksten i registret: 'Skjøde af 1 Septbr, thl. 17 Oktober 1900 fra Ole Knudsen og Hustrues Arvinger til Medarvingen Torkild Olsen for 2000 Kroner'Selve skjøtet skal du da finne i pantebok 21, fol. 3 a (dersom henvisningene i registret er riktige)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidar hansen

Takk for hjelpen Else.Kan jeg spørre? hvordan du finner frem så fort. Bla i bøkene.? Er det register noe sted? Gjeldende sider Gjerdrum , arkivbok v1 til v6 ? er det noe system her ? Jeg har mye å lære.Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hvis det finnes register, så er disse i tilfelle satt inn helt foran i protokollen. Som regel er gårdene oppført etter gnr., med alle bnr. etter hverandre. Når det gjelder denne gården du lette etter, så tok jeg sjansen på at bnr. 13 var utskilt fra bnr. 12, og det viste seg å stemme. På den siden hvor bnr. 12 står, finnes også henvisning til bnr. 13, med sidetall i protokollen. Da var det 'bare' å skrive inn sidetallet - og bnr. 13 dukket opp!Litt flaks må man ha, men ellers er vi henvist til å lese oss frem til det riktige i protokollene. Det er ikke alltid det går så greit som nå denne gangen.De eldste registrene ser ut til å være ført etter løpenummer, mens de nyere går etter gnr./bnr. Du får bare lete/lese deg frem til det du er på jakt etter:-)Lykke til videre!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.