Gå til innhold
Arkivverket

[#83113] Lorentze Tølløvsdatter Frej i Hemne, hvor var hun fra?


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

HeiGiertrud Hansdatter Berg ble døpt i Hemns i 1816 (Lenke) og foreldrene oppgis å være Hans Hansen Rømelen og Lorentze Tølløvsdatter Frej.Da Giertrud konfirmerte seg i 1831 oppgis foreldrene å være Hans og Lorentze Myhren.Da Giertrud giftet seg for 1. gang i 1844 oppgis faren å være 'Afdøde Hans Myhren'.Jeg har ikke klart å finne ekteskapet til Hans og Lorentze, Jeg klarer ikke å finne opprinnelsen til verken Hans eller Lorentze. Jeg har ikke klart å finne dødsfallet til Hans (har bladd gjennom 1830-1844). Jeg finner verken Rømelen eller Frej noen steder.Setter pris på om noen greier å peke meg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei, Lorentze Tølløvsdatter Frei er etter all sannsynlighet samme person som også er kalt Florentse Birgitha Frei. Du finner henne i FT1801 på Frei, som da lå under Tingvoll hovedsogn. Ho er såvidt jeg har funnet ut eneste datter av Tølløv Mikkelsen Frei på plassen Nedre Stranda under Frei, og kona Sara Hansdatter. De var gift 20. mai 1776 i Kristiansund. Lorentze skal etter FT1801 være førdt ca 1787, men har ikke funnet henne i kirkeboka, men det kan være at jeg har oversett henne.Tølløv Mikkelsen er bror til min 3xtippoldefar. Tølløv var født 1738 i Søgard Snoen i Meldal, d. 1802 på Frei, som nr. 6 i en søskenflokk på 9. Det bar til Frei med fem av disse, 2 av brødrene kjøpte storgården Øvre Frei, og de andre fikk senere utlagt plassjord under garden.Mora Sara Hansdatter, f. ca 1750, skal visstnok også være fra Meldal, men har ikke funnet ut noe nærmere om dette.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei Magne, ja det er riktig familie. Det brukes Hans Hansen og Hans Olsen i et par forskjellige kilder men jeg har ikke funnet nok kilder til å avgjøre hvilken som er riktig.Hei Erling, det var supert, da har jeg noe å jobbe videre med.Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Hei igjen ErlingJeg har funnet (F)lorentze i FT1801 og det er noen avvik i de tingene du nevner så jeg ville sjekke for å se om det var jeg som var på feil spor.I FT1801 nevnes ikke Frei men Fredøe Øvre som bosted. Lorentze skal være født i 1777 (ikke 1787 som du sier) Moren heter Sara Arentsdatter mens du skriver Sara Hansdatter.Har du en nettside som viser din del av denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Bare en liten kommentar til... Jeg begynte å se i kirkeboken for 1776 og fant at det var ei som het Berit Michelsdatter som døpte sønnen Iver i 1776 hvor Mads Michelsen Øvre Fredøe og Arent Michelsen Fredøe var faddere. Var Berit en søster av disse 'Michels' brødrene tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Fant Lorentze Bergitte døpt i Kristiansund, 14 juli 1776.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A03 (1754-1784), Fødte og døpte 1776-1778, side 432-433. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16101&idx_id=16101&uid=ny&idx_side=-186>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen,Jeg har hentet opplysningene om fødselsår/navn på mora fra bygdebok for Frei, men om det står feil der eller om det er jeg som har gjort en feil når jeg har notert, er ikke så godt å si, for jeg har ikke bygdeboka på lån nå. Men fødselsåret er vel klart i og med kirkebokreferansen. Og navnet på mora fra FT1801 er vel trolig det rette. Ellers nevner du Frei kontra Fredøe. Fredøe er bare den gamle skrivemåten for Frei. Har forøvrig ingen nettside. Skal skrive noen hovedpunkter om disse folkene litt senere.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen,Her er en liten oppsummering om Tølløv Mikkelsen og familien hans. Begynner med foreldrene:Mikkel Andersen, f. 1702 på Søgard Jerpstad, Meldal, d. 1783 på Søgard Snoen, Meldal. Han var gift i 1724 med Maret Madsdatter, f. 1699 på Søgard Snoen, d. 1765 samme sted. Barn (alle født på Søgard Snoen):1. Anders, f. 1726, d. Løfalli, Rindal i 1801, gift 1754 i Rindal med Ildri Einarsdatter Storløkken, f. 1728 på Storlykkja, Rindal, d. 1802 Løfalli, Rindal. Dette er forøvrig mine 3x tippoldeforeldre. De hadde 9 barn. 2. Siri, f. 1728, d. etter 1801, gift 1.11.1761 i Meldal med Eivind Olsen Syrstad, f. ca 1724 på Hoven i Sunndal, død 1801. De hadde 1 datter. 3. Mats, f. 1731, d. på Øvre Frei 22.2.1807, gift 18.6.1761 i Meldal med Kari Jonsdatter Prestegarden, f. 1725. det er usikkert hvor hun var fra. Kari døde 29.11.1809 på Øvre Frei. En sønn. 4. Torstein, f. 1734, d. 1796 på plassen Elva under Frei. Han var gift med Berit Eriksdatter, f. 1738 på Søgard Foss i Meldal, d. på Elva i 1816. De hadde også 1 sønn. 5. Hans, f. 1736, d. 1772 på Øvre Frei. Hans var gift i Meldal 29.3.1770 med Gurå Olsdatter, f. 1739 på Søgard Sten i Meldal, d. 1826 på Frei. De hadde ikke barn. 6. Tølløv, f. 1738, d. 1802 på Nedre Stranda, Frei, gift 20.5.1776 i Kristiansund med Sara Arntsdatter (har fått sjekket bygdebokreferansen, der og i FT1801 står Arntsdatter, men i trolovelsen står Hansdatter). Ho var visstnok født 1750 (se stedsangivelse i trolovelse), død etter 1803. En datter. 7. Mikkel, f. 1741, d. 1742 i Meldal. 8. Beret, f. 1742, d. på Iversplassen under Flatsetøy, Frei, før 1801. Hun ble gift 1776 med Iver Iversen Skjærset fra Storlandet i Gjemnes, f. 1741, d. 1827 på Iversplassen. De hadde 5 barn. Iver ble oppattgift. 9. Mikkel, f. 1745, d. 1748 i Meldal.Mikkel Andersen var nok en mann med god økonomi etter tiden. Han kjøpte Løfallia i Rindal, som var en av de beste gardene i bygda, men flytta ikke dit selv, men overlot denne til jordkaren Anders, som flytta dit og tok over rundt 1753. Det vart da nest eldste sønnen Mads som etterhvert overtok heimgarden Søgard Snoen, dette var i 1767.Hans Mikkelsen kløpte den 17. Juni 1769 storgarden Øvre Frei sammen med bor sin, Torstein. Selger var Jon Pedersen Eikesdal på Frei. Pisen var 980 riksdaler. Brødrene tok opp lån på 600 riksdaler hos Thomas Angells Stiftelser i Trondheim mot pant i garden. Torstein solgte senere samme året parten sin til broren Tøllev for 490 riksdaler, og flytta selv til plassen Elva under Nedre Frei.Tøllev holdt heller ikke lenge på parten sin, men overlot denne i 1770 til Hans, som så vart eier alene. Tølløv byksla da plassen Nedre Stranda under Frei. Tølløv var smeddreng i Kristiansund 1776, fremgår det av dåpen til datteren. Han var ellers en kjent smed, og smidde bl.a. jernet til Frei-kirka siste halvdel av 1700-tallet.Hans og kona var barnløse folk, og etter at Hans døde i 1772, vart vel gardsdrifta i tyngste laget for enka, og i 1775 solgte ho til bror til Hans, Mads Snoen, for 1190 riksdaler. Han flytta da ut fra heimgarden med familien og slo seg ned på Frei. Det får klare seg i denne omgang.Mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Siden dette til dels ikke er omtalt i Meldalsboka, kan jeg legge til følgende:Marit Madsd. Sørgard Snoen har bl.a. søsteren Mille, som er g.m. Jon Arnfinnsen Oppigard Muan. Deres sønn Hans Jonsen er g.m. Gunhild Pettersd. Schwanner av tyskættet verksslekt (hun er niese og kusine av lensmennene på Kalstad) og de er foreldre bl.a. til Mille Hansd. Voll (født på Espås i Orkdal der foreldrene da bor), som er gift på Dombu, og til Jon Hanssen, som kjøper en av Strøm-gårdene på Hitra. Begge disse er opphav til senere ordførere og de er tremenninger av Lorentze som temaet omhandler.De fire Madsdøtrene på Snoen (Mette, Mille, Marit og Åse) er døtre av Mads Endresen Kalstad og Sigrid Hansd. av ukjent opphav. Endres far er nok Endre Madssen Kalstad (ikke Endre Olsen som Meldalsboka kaller ham) og han er sannsynligvis svigersønn av Ole Kalstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.