Gå til innhold
Arkivverket

[#83115] Harald Haraldsøn f. ca. 1676 Bure i Modum


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Skifte etter ham 8.4.1710 på Bakken under Bure (iflg. det utmerkede medlemsbladet Hringariki til Ringerike Slektshistorielag 2/2010). Han var gift med Kari Tollevsdatter (hennes 1. ekteskap) - skifte etter henne 3.7.1732 bekrefter dette. Barn i 1. ekteskap med Harald Haraldsøn var iflg. samme skifte Hendrich Haraldsøn myndig, Knud Haraldsøn myndig og Maren Haraldsdatter g.m. Peder Jenssøn Rud.Hendrich Haraldsøn f.ca. 1704 g.m. Eli Oudensdatter er mine forfedre.I Modum historie under Øderud nevnes: Engebret Olssøn f. 1677, død 1740 g.m. Karen Tollefsdatter f. 1676, død 1732 (stemmer med skifte etter sistnevnte i 2. ekteskap). Vellich Olssøn f. 1679, død 1728 g.m. Karen Pedersdatter som tidligere var g.m. Harald Haralsøn Drolsum og hadde med ham sønnene Henrik og Knud og datteren Karen g.m. Peder Jenssøn Rud. Karen Pedersdatters ekteskap med Harald Haraldsøn kjenner jeg ikke til, men at de hadde nevnte barn sammen må iallfall være feil.Skifte etter Harald Haraldsøn 8.4.1710 ville avklare dette. Jeg finner ikke dette. Noen som kan bistå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

Hei Jeg har noen opplysninger om Peder Jonsen f. 18.10. 1725 gravl. 03.07.1773 g. 27.12.1762 med Karen Thorsdtr. Hellum f. 01.02.1739. Barn:Ane Pedersdtr.f. 10.12.1763 Christine Pedersdtyr. f. 26.07.1765 Karen Pededersdtr.f.16.11.1769 Jon Pedersen f.03.12.17871Peders foreldre var Jon Pedersen Tandberg og Karen Henriksdtr. Burud. Øvrige barn: Henrik Jonsen Burud f. 1728 Marie Jonsdtr.f.21.01.1731 gravl.18.02. 1831 Rolv Jonsen f.06.01.1732 gravl.20.09.1746 Gunder Jonsen døpt.06.12.1737 g.12.10.1758 med Sarka Abrehamsdtr. Bodde på Drolsum. Er dette til hjelp? Vennlig hilsen Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Tror dette med Karen Pedersdatter er en av veldig mange navneforvekslinger i Modums Historie. Det er en stund siden jeg så på dette, men har i notert at Karen Pedersdatter nok er feilskrift for Karen Tollefsdatter, gift med Harald Haraldsøn Drolsum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Bure er forøvrig neppe på Modum, men det er noen gårder på Ringerike med det navnet, bla. på Nakkerud, ikke langt fra Drolsum.Er det noen har opplysninger om Harald Haraldsøns opphav?mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Johanne Berget

HeiDet er riktig at Bure eller Burud er på Nakkerud Det er 2 Burudgårder.Karen Henriksdtr.f. 1697 på Burud d.1768 på Tandberg i Modum Gift med Jon Pedersen Tandberg De bodde på Tandberg. Deres sønn Henrik kjøpte Burud,som var hjemmstedet til moren.Som nevnt tidligere ble deres sønn Peder gift med Karen Thorsdtr. Hellum fra Modum.Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Harald Haraldsøn er min anerekke, her er det jeg har notert:Harald: Oskar (min onkel) oppgir bare Harald Haraldsen og Karen Tollefsdatter. To Haraldsønner kjøpte Brunes i 1739, Knut og Hendrik kom fra Øderud. Se videre under Øderud MH bind VKaren: Oskar og Modums Historie er uenige om Karen er Tollefsdatter eller Pedersdatter. Oskar har nok rett, MH bind 5 Øderud, sier også at Knud Haraldsen og Karen Engebretsdatter er halvsøsken, altså samme mor, Karen Tollefsdatter. Første kirkebok for Modum har begravelsesdato for både Karen og Engebret og angir også at de var gift. (digitalisert og søkbar) Skifte i protokoll nr 7 for Modum og Sigdal side 218, gjør det klart Karen først var gift med Harald og siden med Engebret.Mvh Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Spørsmålet i # 1 er helt på sin plass, da det i artikkelen ikke er gitt direkte kildehenvisning til skiftet etter Harald Haraldsen Burebakken, og det heller ikke finnes noe register for angjeldende skifteprotokoll:Ringerike og Hallingdal sorenskriveri, skifteprotokoll 4, fol. 219.Bure er den sørligste gården på Tyristrand, den gang et anneks til Hole prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Tusen takk for svarene fra dere alle.Harald Haraldsøn var altså ikke g.m. Karen Pedersdatter.Bare Karen Tollevsdatter er nevnt som ektefelle i skiftet etter ham.Takk til Sten Høyendahl for sideanvisning til dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.