Gå til innhold
Arkivverket

[#83118] Berlinerkranser


Gjest Aslak Smedal
 Del

Recommended Posts

Gjest Aslak Smedal

Hei. Er det noen som vet hvem som er opphavet til berlinerkranser? Er det opprinnelig en tysk kakeoppskrift? Hvor gammel er den oppskriften? På forhånd takk Hilsen Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til en amerikansk oppskriftsside - der påstås det at de muligens kommer fra Norge! Innlegget er forfattet av en James Oleson - lukter kanskje norske aner og derfor forutinntatt - ikke vet jeg!In spite of what the name may imply, the Berlinerkranser is actually not German at all—in just about every recipe I have seen, these rich wreath-shaped butter cookies are said to hail from Norway, where they are a holiday tradition. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Enligt vår baknings-guru, Jan Hedh, så härstammar de flesta fina bakverk från tyska konditorer som immigrerade till Sverige (och Norge tror jag!). Alla de stora mästarna var tyskar. Om inte de kom hit så reste svenska bagare till Tyskland för att lära sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Nå må jeg ihvertfall si at jeg kjente ikke mye igjen Bwerlinerkransene fra jeg vokste opp med bildet som lå under den lenken. Der var det ikke mye fargerik pynt. men sukkerstrø. på toppen. Ellers var det en av de 7 i min familie i flere generasjoner.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslak Smedal

Hei Takk for gode innspill så langt. Den siste lenken ser overhodet ikke ut som berlinerkranser, ihvertfall ikke som jeg er vant til. Dette er en skikkelig nøtt, ser det ut til. Får håpe at det er noen fler som kan bidra. Mvh Aslak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er oppskrifter og bilder av de tradisjonelle 7 slag hos min mor og mine besteforeldre i Vestfold. Berlinerkransene hørte med på kakefatet hver jul hos oss. LenkeMed ønsker om god jul med hjembakte eller kjøpekaker :-) Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Fant en oppskrift på noe som heter Smørkranser, oppskriften er så å si identisk med berlinerkranser med unntak av at det er tilsatt litt vaniljeessens og hasselnøttflak/mandelflak på toppen i tillegg til perlesukker, vet om noen bakerier som bruker den oppskriften for å få litt mere smak på kakene, men de blir fortsatt kalt for berlinerkranser (godt er det i hvertfall og det kan anbefales)Om disse kakene virkelig stammer fra Berlin er ikke godt å si, jeg tviler på det.Ang Wienerbrød, så blir de kalt for Copenhagener Gebäck i Wien (Danish i USA), mens de i Danmark og Norge blir kalt for wienerbrød. Så da kan man jo diskutere hvor de kommer fra :)Jeg mener at min farmor fortalte en gang, at 7 slag var et minimum av julekaker, var du en dyktig husfrue skulle du ha 14 slag, er det flere som har hørt det ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christel rasmussen

Angående Lübecker Marsipan kan jeg fortelle at firma Niederegger i Lübeck var de første i Tyskland som produserte marsipan. Dette var i 1806. Ellers var marsipan kjent i østen helt tilbake til ca. 1000, men bare blant de rike da sukker var veldig kostbart. Lübecker marsipan er en merkevare. Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Det er en oppskrift i Lærebog i de forskjellige Grene af Huusholdningen af Hanna Winsnes fra 1845.Se LenkeOppskrift nr 482 Berlinerkrandse. 4 haardkogte Æggeblommer udrøres med 4 raae og 1/2 Pund fiinstødt Sukker, deri æltes 2 Pund Meel og 1 Pund udvasket Smør. Det er meget vanskeligt at faae Melet ind, og Smørret kan ikke bankes i; men man maa knade det i med Hænderne; det er bedst at tage Smør og Meel vexelviis. Denne Deig udrulles med Hænderne i Strimler af en Fingers Tykkelse som til Kringler, og lægges i en Krands, saaledes at Enderne kun ligge i Kors over hinanden; derpaa dyppes de i slagne Æggehvider og saa i grovt Sukker. Man maa hertil støde Raffinade grovt, og lade det Fine drysse fra gjennem et Dørslag; de lægges paa smurte Plader, og indsættes en Time efter at grovt Brød er udtaget. Naar man gjør dem af en Thekops Runddeel, og vil bruge dem som Ret, da bliver af denne Portion omtrent 50. De kunne ogsaa dannes smaae som Mandelkrandse, og bruges til Syltetøibræt. De kunne gjemmes længe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. opprinnelsen til Berlinerkranser, kan jeg fortelle at jeg for noen år siden under Barokkfestivalen i Larvik var med på en historisk vandring som endte opp i Colin Archers hus på Tolderodden hvor det for anledningen var innredet et Kaffehus fra 1600-tallet. Der fikk vi kaffe og småkaker laget etter oppskrifter i den kokeboken Christian IV hadde med seg på sine reiser i Norge. De kakene vi fikk servert, var til forveksling lik de kakene som inngår i våre 'sju slag' i julen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.