Gå til innhold
Arkivverket

[#83140] Christian/Kristian Madsen, Botne


Gjest Tore  Bjølgerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore  Bjølgerud

Mine tippoldeforeldre gifter seg i Botne i 1829.Brudgommen heter Christian Madsen, er ca 20 år og bosatt i Nordre Forstad. (Kanskje noen husker diskusjonen i nr 10899).Han er født i Våle. Jeg har alltid trodd at han var den Kristian Madsen som er født på Nordre Hem i Undrumsdal i 1806. Men ved finlesing av kirkeboka for gjeldende periode ser jeg at denne personen er oppført som død i 1809. Men hvor er da min tippoldefar fra? Er det noen som har anetavler for familien som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Du skriver at brudgommen var ca 20 år ved vielsen i 1829.Da skulle han vel være født omkring 1809?Har du sjekket ut denne karen?Se på høyre side,født 10 okt 1810,Christian. Foreldre Mads Christiansen og Lisbeth Marie Tobiasdatter.N Hem: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8162&idx_id=8162&uid=ny&idx_side=-22>LenkeChristian Madsen ble konfirmert i Holmestrand i 1826: LenkeSøsken: Anne Kirstine,1812,Undrumsdal: LenkeMaren Olea,1816,Undrumsdal. LenkeOlavus,1823,Holmestrand: LenkeThomas,1826,Holmestrand: LenkeKirkeboken_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Tusen takk for at du klarte å oppklare dette.Selvfølgelig er det han. Nå har jeg sittet med dette i lang tid, og du hadde svaret i l a 2 timer! Da står det også feil i Våle bygdebok, for der står det under Nordre Hem på s 1328 at den Kristian jeg har regnet med tidligere, f 1806, bodde i Botne og reiste til Amerika i 1873.Kanskje du kan finne ut hvor kona hans kom fra også? Hun heter Thonne Halvorsdatter, og jeg finner henne først omtalt i Kirkeboka for Holmestrand i 1829, der hun melder utflytting til Christiania. Men samme år melder hun innflytting til Botne, og gifter seg samme år med tippoldefar. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen fra kirkebok Botne, Se høyre side nr. 3: LenkeBruden er ca. 30 år, og det nevnt et gårdsnavn der som muligens kan hjelpe deg med å finne hennes opphav.Hun burde være registrert i 1801-tellingen også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på ekteparet Chriastian Madsen og Thonni Halvorsdatter fant jeg denne sønnen f. 1838 : LenkeDet kan da godt være flere barn i ekteskapet mellom 1830 -1838.Undres om Chirstian Madsen var gift 2 ganger? Finner en med samme navn i passe alder i Botne i 1865-telling, men en annen hustru ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg enkemanden Christian Madsen fra Undrumsdal g. med pigen Marte Marie Mahisdatter i 1845, 31 des. se nr, 15 nederst v. s. kirkebok Botne: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tar med en lenke til ditt forrige tema her, med en del opplysninger : LenkeSkal se om jeg finner flere barn i første ekteskap døpt i Botne. Mulig faddere kan være til hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Er litt usikker på om den streken er ment som en do for Sande sogn også! Uansett - hun er ikke ført inn eller utflyttet fra Sande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Takk for alle innleggene!Her er det mye jeg vil kikke nærmere på. Det stemmer at han giftet seg på nytt, Gunn, og utvandret til Amerika i 1873 med kone nr 2 og yngste datter. To eldre barn hadde utvandret tidligere. Etter det vet jeg ikke hva som skjedde.Sønnen Olaus er forøvrig min oldefar, og jeg skjønner av innlegg nr 2 at han er oppkalt etter sin onkel.Til siste innlegg, jeg er enig, og jeg finner ikke navn i Sande som passer.Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore  Bjølgerud

Takk for hjelpa, og god jul, gamle kollega Gunn! Og til deg også, Berit. Jeg sjekket den Ellefsom du fant, men han tilhørte en annen familie, til tross for Madsen-navnet. Jeg sjekket også ut Johan, som du fant som fadder , og fant ut at han er onkel til min oldefar Olaus. Det er moro når puslespillet går opp. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.