Gå til innhold
Arkivverket

[#83148] Oppslag i gammal grunnbok


Gjest Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Lurer på kva for pantebok som inneheld opplysningar om skøyte til Knut Tysnes på Norderhov, gnr. 37, bnr. 79. LenkeElles lurer eg på oppdatert status når det gjeld gammal grunnbok, og kor tid de reknar med den vert publisert.Mvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Gammel grunnbok er nettopp ferdig skanna fra mikrofilm, ca. 5,7 millioner bilder. Det gjenstår å skanne et relativt beskjedent antall grunnboksblader som ikke foreligger på mikrofilm.Vi har så langt ikke rukket å konkludere mht hvordan materialet skal indekseres. Følgelig er det heller ikke utviklet noen programvare for indeksering. Dette vil vi gå i gang med i 2011. Når dette er på plass, må vi regne med at det tar en del tid før indekseringsarbeidet er unnagjort.Vi som har arbeidet med skanninga kan ikke ta på oss å gjøre oppslag i det skanna materialet. I dette tilfellet er det også nødvendig å vite hvilket gårdsnummer eiendommen har fått i nye Ringerike kommune, som Norderhov kommune har gått inn i. På mikrofilmene er grunnboksbladene sortert etter gårdsnummer/bruksnummer i Ringerike kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Då lærte eg i alle fall litt geografi. Det spørst om ikkje gardsnummeret er det same som før, men eg finn lite på Google.Uansett, takk for svaret (sjølv om det ikkje alltid vert heilt slik ein ynskjer). Så får ein vente spent på at grunnbokregisteret kjem på nett, kanskje ein gong i 2011 eller 2012?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg ble fristet til å investere noen minutter:'Skjøte fra Ole Frog til lærer Knut Tysnes, f. 26/4-1873, for 3420 kr., anm. i g.b. 3/2-1947.' Pantebok A XVII, dagboknr. 242/1947, tinglysingsdato 3/2-1947.Som nevnt i innlegg 2, kan vi ikke gjøre dette til fast service. Da ville vi neppe rukket å gjøre annet! Statsarkivene og/eller Statens kartverk (tinglysingen) er rett adressat når opplysningene ikke ligger på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

... og den panteboka var klausulert.Det eg eigentleg var ute etter er om det står noko i panteboka om kvar han heldt til før han busette seg her.Tusen takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.