Gå til innhold
Arkivverket

[#83150] Carl Moe, født 1864 med aner fra Harpefoss


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Carl Moe ble gift i USA, sannsynligvis i Minnesota, med Hanna Dorthea Arntsen fra Offersøya i Tjøtta. Deres første barn skal være Hans, født i 1901.Carl, kalt Carl John Moe (John står sannsynligvis for Johnsen, Johansen eller Johannessen) ble født 26.februar 1864. Etter de opplysninger jeg har fått, skal hans foreldre være fra Harpefoss (Sør-Fron), sannsynligvis ble de gift i Amerika, hvor Carl ble født.Kjenner noen til foreldrene til Carl ? I så fall, finner jeg noe om slekta i 'Gardar og slekter i Fron' ?Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette i FS/Beta: United States Census, 1910 for Charles MoeName: Charles MoeBirthplace: NorwayRelationship to Head of Household: SelfResidence: Russia, Polk, MinnesotaMarital Status: MarriedRace : WhiteGender: MaleImmigration Year: 1882Father's Birthplace: NorwayMother's Birthplace: NorwayFamily Number: 37Page Number: 3 Household Gender AgeCharles Moe M 41ySpouse Hanna Moe F 35yChild Hans Moe M 8y 11mChild Ellen Moe F 7y 5mChild Jens Moe M 5yChild Henry Moe M 1y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

United States Census, 1920 for Carl J MoeName: Carl J MoeResidence: , Polk, MinnesotaEstimated Birth Year: 1869Age: 51Birthplace: NorwayRelationship to Head of Household: SelfGender: MaleRace: WhiteMarital Status: MarriedFather's Birthplace: Mother's Birthplace: Film Number: 1820850Digital Folder Number: 4312198Image Number: 01046Sheet Number: 6 Household Gender Age Carl J Moe M 51ySpouse Hannah Moe F 44yChild Hans Moe M 18yChild Ellen Moe F 17yChild Jens Moe M 15yChild Henry Moe M 10yChild Agnes Moe F 8yChild Melvin Moe M 6yChild Mildred Moe F 1y11m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

United States Census, 1900 for Carl J MoeName: Carl J Moe Residence: Fairfax, Knoxville & Russia Townships, Polk, MinnesotaBirth Date: Feb 1868Birthplace: NorwayRelationship to Head-of-Household: SelfSpouse Name: Hanah B MoeSpouse Birth Place: Norway Father Birthplace: NorwayMother Birthplace: NorwayRace or Color (expanded): WhiteMarital Status: MarriedYears Married: 2Estimated Marriage Year: 1898Mother How Many Children: Number Living Children: Immigration Year: 1882 Carl J Moe M Spouse Hanah B Moe F Anna Schuler F Joseph Sylvester M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk for det.Her er Carl og Hanna med kjente barn. Ser at Carl, født i Norge, emigrerte i 1882. Det er kanskje han sammen med foreldrene vi finner her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=0700EMIG&gardpostnr=476&merk=476#ovre>Lenke. De er alle født på Lesja, men kanskje de bodde på Harpefoss før de emigrerte, eventuelt at forfedre kommer fra Harpefoss ?. Det har jeg ikke undersøkt ennå. Ser at faren er oppført med etternavnet Bjølverud da han emigrerte.I 1875 (og 1865) bodde de på Skrædderstuen på Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Siden _samtlige_ 4 tellinger (også 1930-census) gir fødselsår 1868/69 så tror jeg neppe han er født i 1863/64.Dette er vel konas dødsregistrering:Name: Hanna Dorthea Moe Birth Date: 20 Mar 1875 Death Date: 15 Oct 1957 Death County: Polk Mother's Maiden Name: Paasche State File Number: 014262 Certificate Number: 014262 Certificate Year: 1957 Record Number: 1349157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Den eneste kandidaten jeg har funnet fra Sør-Fron er Carl Jacobsen Kjorstadmoen - født 28. febr. 1861. Her er dåpen LenkeMen det blir mange års forskjell fra det som er oppgitt i folketellingene. Men som det tidligere er sagt er folketellingene bare veiledende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk for bidrag. Det er kanskje grunn til å se nærmere på denne Karl Jacobsen fra Sør-Fron, emigrert i 1881 (1882 ifølge Census 1900 USA). Kanskje han kom til MN i 1882 ?Jeg har fått opplyst at Carl Moe døde i februar 1938, sikkert i Polk Co, MN. Kanskje det da er oppgitt fødselsdato samt mor ? Jeg har imidlertid ikke klart å finne dødsfallet registrert.Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg har nå fått bekreftet at ektefelle til Hanns Dorthea Arntsen var Carl Jakobsen født 28 febr 1861, døpt Sør-Fron 12 mai 1861, hans foreldre Jakob Olsen og Kristianna Johannesdatter (Jonsdatter?).I 1875 bodde familien på Kjorstadmoen (i 1865 på Kjorstadeiet). [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f70519&gardpostnr=501&personpostnr=3170&merk=3170#ovre>LenkeFlere familiemedlemmer (kanskje alle ?) emigrerte til USA i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg har nå fått bekreftet at ektefelle til Hanns Dorthea Arntsen var Carl Jakobsen født 28 febr 1861, døpt Sør-Fron 12 mai 1861, hans foreldre Jakob Olsen og Kristianna Johannesdatter (Jonsdatter?).I 1875 bodde familien på Kjorstadmoen (i 1865 på Kjorstadeiet). [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f70519&gardpostnr=501&personpostnr=3170&merk=3170#ovre>LenkeFlere familiemedlemmer (kanskje alle ?) emigrerte til USA i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Uten å kjenne denne familien har jeg funnet flg.:Jacob Olsen f.28.9.1821 far: Ungkarl Ole Jacobsen Kjorstadmoen mor: pige Kari Nielsdtr ByrestuenChristiane Johnsdtr f. 12.3.1828 far: ungkar John Olsen Haave mor: pige Anne Christiansdtr HaavemoenJakob og Christiane giftet seg 23.11.1855 og har funnet følgende barn: Ole f.1856 Amund f.1858 Carl f.1861 Marte f.1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk skal du ha.Jeg fant også Jacob Olsen født 7 des 1825, døpt 24 des 1825, se kirkebok Fron - nr 19. Lenke På denne tiden er foreldrene som du nevnte gift. Jeg har foreløpig ikke sett etter når det skjedde, og følgelig ikke kommet videre bakover der. Antar at Jacob født 1821 døde ung. Det har jeg ikke undersøkt.Foreldrene til Christiane - John Olsen Haave og Anne Christiansdtr Haavemoen kommer jeg ikke videre på. Kanskje de giftet seg etter 1828 ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.