Gå til innhold
Arkivverket

[#83156] Bg; Hans Nagels bakeri 1441; hvor lå det?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Baker Hans Nagel (tyskfødt) fikk i 1441 leie et område på Breida Alm, Lenke Jeg mener at dette bakeriet er identisk med det som ble kalt 'Skorstenen'. Noen mener imidlertid at 'Stenkielderen', skjenkested og horehus nord for Breida Alm på høyde med Nikolaikirken, også var Hans Nagels. Bl a står det å lese i Bergen Byleksikon.'Stenkjelleren' er første gang nevnt i skriftlige kilder i 1455, da i Lubeck. Denne har jeg imidlertid ikke, men den skal være gjengitt hos Friedrich Bruns. Denne kjelleren eksisterer enda.Er det noen her på forumet som har funnet andre kilder som kan være med å kaste lys over disse to steinkjellerne fra 1400-tallet, begge beliggende på oppsiden av Øvregaten?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Skal ikke ruinen av (påstått) 'Europas eldste bakeri' fortsatt ligge delvis bevart i bakbygningen til Øvregaten 17? Mener å ha sett et avisoppslag om dette for en god del år siden.(Tar med at firmaet min morfar var ansatt i hadde hovedkontor akkurat der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jo, det er korrekt Odd Roar. Noe av 'Skorstenen' er bevart bar dagens Øvregaten 17. Problemstillingen min er om det også var Hans Nagel som bygget og etablerte skjenkestedet og horehuset (for tyskerne) i dagens Steinkjelergaten 10? Dagens eiere av 'Stenkielderen' hevder det, og de støtter seg på Koren-Wiberg, men det finnes ikke, så langt, noen dokumenter i så henseende. Så vet vi at bl a Lorentzen og Helle stiller seg tvilende til noe av Koren-Wibergs forskning, bl a tok han feil mht sjølinjen i de tidligste tider.Per; Ja noen steder skjenkes det jo fortsatt, bl a i Dyvekes Vinkjeller, som jeg frekventerer noen ganger. Om det drives hor vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Leser i BBH at de som skulle skjenke på 1400-tallet enten måtte være baker eler bartskjærer, så da er det jo ikke usansynlig at det var Hans Nagel som etablerte 'Stenkielderen' før 1455.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennes noen slektsforbindelse mellom den tyskfødte baker i Bergen, Hans Nagel (nevnt 1441), og kemner i Bergen, Bernt Nagel (c1564-1635) (g.m. Anne Dominicusdatter Friis, med aner i Friesland, Holland), som ble bergensborger i 1592 og kjøpte Svaheim 1611 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.