Gå til innhold
Arkivverket

[#83161] Røg i Hemne - Augustinus Jonsen Halse - Rygg / Røg i Nordfjord - sammenheng?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Eg trur ikkje lensmann Michel Oluffsson Ertvåg i Aure nokon gong nytta Røgh-namnet. Derimot gjorde bror til Michel, presten Christoffer Olsson Røgh i Hemne det og etterslekta til Gabriel Olsson på Nes i Hemne (den tredje broren) gjorde det også. At Michel kom frå Nes vert klårt då Michel bygsla part i Ertvåg. Lensrekneskapa seier då at Michel frå Nes bygsla den nemnde parten og tok enka der på same staden til ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michel i Ervågen var såvidt jeg har sett gift fire ganger, først med en Sigrid og sist med Kirsti Olsdatter (enke etter Anders Nålsund). Hvilken av konene var det som var enke i Ertvågen, der Michel bygsla en part ?Hadde Michel egne barn ? (Sammen med Sigrid hadde han visstnok hennes brordatter Elisabeth som fosterbarn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det var neppe nokon av dei to du nemner. Kvar får du dei to siste ektemakane frå? Den siste måtte jo vera Kirsti Olsdotter, ho som var nerskyld på Torset i Aure, samt at slektningane på Torset truleg kom frå Romsdalen. Nålsund-ætta var truleg nær skyld med Aspa-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

(23): Hustru Guri er gift med en Mikkel (siden Anne Mikkelsd. er hr. Torkels mor), som av B.J. Dale antas å være den formuende kjøpmann Mikkel Olsen i Tromsø, siden hr. Torkel kommer derfra. Rikdommen i familien underbygger jo dette, og Mikkel Olsen kan gjerne komme fra Inntrøndelag, siden han er gift i Trondheim (hvis det jeg sier her er riktig), og diverse trønderske prester tjenestegjør nordpå, så det er tydeligvis mye kontakt. Han bor vel i Tromsø fordi det gir gode inntektsmuligheter, regner jeg med. Den antatte svigerfaren, Jens Finnsen, er som før nevnt Trondheims største jordeier på tidlig 1500-tall. (Jfr. at hr. Torkels svigerdatter hundre år senere er den største i kyst-Trøndelag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

25: Ja, Finn forklarer i innlegg 28 hvorfor jeg tror at Røgh-navnet kom fra gutta på Nes.26: Eufemia, ja. Forklaringen på hvorfor dette spesielle navnet dukker opp i området, finner vi vel i artikkelen til Steinnes i NST (nevnt i tidligere innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Årsaken til navnet Eufemia i Vereide-slekten er antatt å være at Augustinus Peterson på Vereide (ca. 1305-1386) sin mor var ei datter av Sigurd Lodinson og Baugeid Steinarsdatter. Denne datteren hadde fått barnet Agnes med den senere kong Haakon V Magnusson, og kong Haakon giftet seg med Eufemia av Ruppin.Haakon ville vel gjerne at datteren hans skulle vokse opp i trygge forhold og ordnet det slik at Agnes sin mor ble gift med Peter Gudleikson på Eide, Oppstryn. Augustinus skal da være et barn av Peter Gudleikson og denne datteren av Sigurd Lodinson.Eufemia-navnet kommer da inn i Vereide-slekten ved at det er en oppkalling av dronningen av Norge, Eufemia av Ruppin, som på sett og vis kan kalles Augustinus sin 'stemor', selv om kontakten neppe var så stor.Og, Arnstein, kanskje litt komisk, men Eufemia av Ruppin skulle komme fra Arnstein i dagens Nord-Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arnstein Rønning

Jeg tror jeg må vente på at det skal dukke opp 'kjentfolk' fra Nordfjord. I mellomtiden legger jeg inn det nye slektsvåpenet mitt, som jeg har stjålet fra 'die Stadt Arnstein im unterfränkischen Landkreis Main-Spessart'. Arn er gammelnorsk for ørn, så en ørn som sitter på stein ser bra ut :-)

bilete10886.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Arnstein: Har du noen formening om lensmannen Augustinus Jonssønn(-1592-1626-) på Halses`s opphav ?(Se også mine innlegg i denne debatten: 83846) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg fulgte lenka di fra 83846 til tråden min, og tulla litt i innlegg 35.Når det gjelder opphavet til Augustinus Jonssønn, så vet jeg nok ikke noe mer enn det som framgår over her. Men han kan jo gjerne ha vært en sønn av lensmannen Jon Erikssønn på Vereide (eller var det Røg?) i Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Halsaboka av N. M. Vaagland Bind 1, 1954 står bl.a.:'Halse: Etter sakefalls reknskapet for 1622-23 nevnes Augustinus Halzen som bruker. Han var lensmann i Halsen Tinglag fra 1592 til 1626, var født kring 1560 og hadde 6 barn B1-6.B1. Jon f 1606, hadde 3 barn. Han ble bruker av Skålvik.B2. Daniel f 1610, etterfulgte faren som lensmann i Halsen tinglag i 1627. Hans første kone er ikke navngitt. Hans andre kone het Gjertrud Henriksdtr, muligens en søster av Hans Henriksen Strøm, Hitra. Sønnen Daniel Danielsen 1658-1715 bl g.m. Elen Augustinusdtr Rognskog f 1668. De flyttet til Strøm, Hitra, hvor han seinere ble eier av halvparten av gården Strøm (se justisprotokoll nr 4, pag 76, om deling).'Flere av de 6 barna til Augustinus er ikke nevnt.Det står forresten også at Jon Augustinussen Halse f 1604 var bruker av Utigaard Halzen i 1664 og 1667.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da jeg har liggende her litt forvirrende opplysninger om hvor lensmann Jon Erikssønn bodde (Vereide eller Rygg), så kan jeg nå slå fast at mora hans, Ingeborg Pedersdatter var fra Ytre Vereide, men selv bodde han på Rygg eller Røg. Den gamle stua på Rygg bygde Jon i 1564.Når det gjelder Augustinusnavnet (Øystein), så var det en Øystein på Stadheim som er antatt å være sønnesønn av den første Øystein/Augustinus på Vereide. Morfar til lensmannen Jon Erikssønn - Peder Salmundssønn - fikk i 1523 stadfestet at han hadde odelsrett til Stadheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi vet at det var en prest i Hemne som het Christopher Olsen Røg. Han er enkelte steder anslått å skulle være født ca 1610.Jeg ser at det er nevnt en sognebonde i Gloppen, Christopher Olssøn som mageskifter Vereide med prestebolet mot at han får Arnestad 28. juni 1570. Se Vereide Ytre DN XIII 830. Han kan jo ha vært farfar til presten i Hemne - dvs far til Olav på Nes i Hemne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I tilknytning til innlegg 40 om Christopher Olsen Røg, kan jeg nevne at i NST XX 1966 'Slekten Røg i Hemne' av Kjeld Bugge, skriver han bl.a.:'Navnet Gabriel har jeg ikke funnet brukt i Hemne før Gabriel Olsens tid. Det tyder på at enten han og broren eller faren var innflyttere til bygda, eller på at moren var en innflyttet Gabrielsdatter.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

På Berg i Snillfjord heter mine aner Gabriel Olsen og Gabriel Danielsen, men det er en del år senere. (Sistnevnte er bror av Asser og Isak Danielsen med far Daniel Assersen.)Navnet Gabriel benyttes litt rundt Trondheimsfjorden, men Nordmøre er nok her ut fra generell navnestil i miljøet et minst like sannsynlig opphavssted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Odd Roar (42): Du nevner Isak Danielsen over her. Jeg ser at lensmann i Halse Daniel Augustinussøn (sønn av gammel-lensmannen), hadde en sønn Isak Danielsen Hals. Han var handelsmann på N-Møre - skifte 10.01.1688. Gift 1. med Anne Katrine Arntsdtr (skifte 12.12.1680). Gift 2. med Anne Henriksdtr sal Jens Laurensen. Anne var 50 år i 1701.Isak hadde en sønn Daniel Isaksen Hals som var 20 år i 1701 (opplysninger: Hornemann - Statsarkivet T.heim).Er dette dine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (43):Nei, det er det neppe, men navnene minner jo påfallende om Hals-miljøet og det i dette strøket ganske sjeldne Asser er vel også så vidt brukt på Nordmøre. Så en kan jo spørre seg om folkene på Krogstad og Berg er innflyttere derfra, siden navnene Isak og Daniel ikke akkurat 'flommer over' i strøket Hemne og Snillfjord i eldre tid. (Isak finnes på Snilldal også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til orientering ang. (45):LenkeDaniel Assersen Krogstad bruker ikke navnet Augustinus, og folket i Halsa benytter ikke Asser. Ellers er det mye likt i navneskikken hos disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

I tillegg så finner vi jo Gabriel Olsen Røg på Nes og Gabriel Olsen på Berg, begge nær opptil navneskikken i (46), i alle fall hvis Ingeborg Augustinusd. på Nes er fra Halsa.Det er da ganske merkelig hvor likt dette er, siden disse navnene vel ellers ikke er blant de mest utbredte. Kan det kanskje tenkes at begge 'leire' nedarver navn fra enkelte felles forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Litt til:Så har vi altså Ole Gabrielsen og Gabriel Olsen på Strøm (Hitra) som naboer til Daniel Danielsen (sønn av Daniel Augustinussen) og Ellen Augustinusd. Og på nærliggende Asmundvåg er Augustinus Jonsen dreng i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det ser jo ikke ut som om det står Jonsen, men initialen i patronymet ligner heller ikke helt på de H'ene som finnes ellers i teksten. Men han du nevner til slutt virker jo ganske tenkelig, så takk for den sannsynlige oppklaringen!Siden denne Augustinus er fra Nordmøre, så er han uansett interessant i forbindelse med andre Augustinus-ætlinger derfra i nærmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.