Gå til innhold
Arkivverket

[#83165] Herbrand Jenssen i Hvitstenstranden Vestby


Gjest Björn Kämpe
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Kämpe

I mars 1778 föds en son Jens vars far uppges vara Herbrand Jenssen i Hvitstenstranden Vestby, Akershus. År 1801 är denne Jens styvson till makarna Carl Johannessen o h k Maren Baltzersdatter på samma plats. Jag förmodar att Jens´föräldrar är döda 1801. Jag skulle behöva hjälp med att få veta mer om Jens´ föräldrar och om han hade flera syskon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei, jeg setter inn lenken til kirkeboka, første dåp i mars 1778 Lenke. Morens navn står ikke, nei. Dessverre står ikke navnet hennes blant inngangskonene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg googlet og fant dette fra Frogn bygdebok: 'Hans Pedersen 48 Matrikkel gården Søndre Solberg Hvitebjørn for 205 rd. Hans var g.m. Paul Kristoffersens søster Helgie Kristoffersdtr. og hadde barna Nils, Peder, Marthe, g.m. Amund Endresen Ørebekk, Anneken, g.m. Herbrand Jensen, og Helle.'Det er jo fadder Marte Hansdatter Solberg ved Jens' dåp og Endre Amundsøn, så dette tyder på at moren var Anniken Hansdatter fra Solberg i Ås sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Tack Vigdis! Bra att du såg att det blev en till Jens! Man kan väl nästan misstänka att Herbrand Jenssen arbetade på sjön med tanke på var de bodde!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, mange i Hvitsten gjorde det, men det var en del håndverkere også.Nederst her har du vielsen LenkeHvitsten er et nydelig sted hvor jeg har tilbrakt over 30 somre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Ja, jag har sett bilder på nätet och det ser ju nydelig ut! Är det här Fred Olsen har sitt paradis? Tack för giftet, vilket ju tyder på att Herbrand bor här tidigt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Tror nesten det er Herbrands dåp jeg har funnet her 4 august 1757 Lenke, høyre side som sønn av Jens Christoffersøn. Ser nesten ut som Gerbrand, men alderen stemmer med begravelsen og begge er sjeldne navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hvis (9) er riktig Herbrand, blir hans mor innledet i kirken, se siden etter, og hun heter Aase. Da finner du henne i Hvitsten i 1801, tror jeg Lenke og der er jo en hel familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Vigdis! Allt detta stämmer bra men man undrar ju varför deras förste son döps till Herbrand och inte Christoffer eller Hans. Har möjligen Aase varit gift tidigare med en Herbrand!? Om hon är född kring 1730 kan hon naturligtvis ha varit gift tidigare. Hur som helst - jag är mycket tacksam för ditt flitiga letande!! Här i sparbu har vi -5 grader, vindstilla och ett par dm snö - vackert med andra ord - hoppas det håller till Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ikke godt å si, det er ikke alltid at oppkallingsregler ble fulgt. Aase var pike fra Hvitsten og han var fra gården Sekkebekk da de ble trolovet februar 1757. Håper du får en vakker jul, - her på Romerike er det nok litt kaldere, dessverre. Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.