Gå til innhold
Arkivverket

[#83178] Jærtrue Dorthea Hansdtr (25 jan 1818 Reine, Flakstad - 1876)


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Jærtrud skal være datter av Hans Christophersen fra Selfjord (1791-1816) og h. Charlotte Kirstina Crantz Hansdtre (1793-ett 1865) Da Charlotte ble enke ung, antas at hun igjen giftet seg.Jætrud ble gift tre ganger 1 Eilert Hagerup Thesen, 2. Paul Andersen, 3. Peder Christoffersen.Jeg har antydninger om at Charlotte var fra Evenstad (Ånstad) og det er også angitt at hun var i knytting med en familie RingkjøbNoen gode forslag til opplysninger om Hans og Charlotte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hans og Charlotte giftet seg Dom. 8 a. Trin., (27. juli 1817) i Flakstad: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A01 (1792-1819), Kronologisk liste 1817, side 264-265. Permanent sidelenke: LenkeForlovere er Peder Hagen og er det Jørgen Jansen Selfjord det står? Det står ikke foreldre der. Denne hadde du vel kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være ekteskap nr to for Charlotte?? Denne Charlotte Hansdatter står som enke, men det kan jo selvsagt være en annen...Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Ekteviede 1830, side 379-380. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2638&idx_id=2638&uid=ny&idx_side=-167>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Og på samme side er jo Jørgen Jansen, sponsor ved vielsen. Jeg fant nemlig han død i 1820: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Døde og begravede 1822, side 186-187. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her får Charlotte Hansdatter og Nathaniel Hansen en datter, Hanna Christina 18.03.1833, døpt 28.04.1833 i Moskenes (i Flakstad): Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Fødte og døpte 1833, side 140-141. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 13 - øverst) De er bondefolk fra gården Tind, står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Otto.Ikke Hans Jorgen, men forloveren, Jørgen Jansen, 20 år i tellingen. (Fjerde navnet ovenfra)Otto, jeg har forsøkt å lete etter Karen Hansdatter (f. 1758), men vet du hvilken kirke de som bodde i Moskenes/Flakstad benyttet på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(20) OK, jeg skal notere meg den.Angående Kristina Hansdtr., så har jeg ikke mer om henne enn fra FT1801, men ser en på Charlotte så har hun mellomnavnet 'Crantz' uten at det trenger å bety noe. Kransvika er jo et sted på Sørvågen.Reine kirke var ikke den tiden etter hva jeg vet) så alternativene var vel Moskenes (?) eller Flakstad eller rett og slett at førstefødte var født på morens eller farens hjemsted (FT1801 trenger ikke ha riktig fødested).Er det noen som vet noe om Hans Jørgens Hansen og Ane Marie Hansdtrs opphave? Det kan ligge en løsning der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Otto.(21)Jeg tenkte jeg skulle lete etter moren til Hans Christophersen, Karen Hansdatter f. 1758, død på Festhelen, ifølge siden Ron fant (4). Kirkebøkene for Flakstad begynner ikke før 1792, så da lurte jeg bare på hvilken kirke de brukte før dette. De nærmeste er Værøy 1752, Buksnes 1732, Borge 1750, Vågan 1749 eller Hadsel 1754.Egentlig spør du jo om morssiden til Jertrud i denne tråden.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(22) Når det gjelder Hans Christophersen (1791-1818) sønn av Christophersen Olsen (1759 - ett1789) og Karen Hansdtr (1758 - ett 1801) begge født Festhelen, Reine.Etter FT1801 hadde hans 4 søsken, tilsammen A) Hasseline, b(Hans, 3( Synneva, 4) Christian og 5) Erina.Mye av dette er bassert på notater jeg gjorde for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Vil det si at du har funnet dåpen til moren til Hans Christophersen, Karen Hansdatter f. 1758?Det stemte vel forøvrig at det spesielt er anene til Charlotte Kirstina Crantz Hansdatter du søker etter i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

En mulig avsporing eller et blindspor, men er det ikke en enke Charlotte Hansdatter som gifter seg her, 11.11.1820? - Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Ekteviede 1820, side 353-354. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2638&idx_id=2638&uid=ny&idx_side=-154>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.