Gå til innhold
Arkivverket

[#83178] Jærtrue Dorthea Hansdtr (25 jan 1818 Reine, Flakstad - 1876)


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Etter mine noteringer ble Charlotte gift 3 ganger:1) 27 jul 1817 med Hans Christophersen Selfjord2) 11 nov 1820 med Christen Israelsen (foreløpig ukjent opphav)3) 18 okt 1829 med Nataniel HansenHar ikke alle relasjoner og barn og slektsforhold, men alle er av interesse. Tross alt var ikke Flakstad og Den delen som i dag er Moskenes særlig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ron Berg-IversonThanks for the IMG.But if you use the 'Permanent pagelink', not the 'Permanent imagelink' it gives us a more easy job to move forward and backwards. And do also give all information of the books from where you do find all the information.Thanks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Charlotte og Christen hadde en sønn Hans Jørgen, døpt 2.9.1821 - Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Fødte og døpte 1821, side 18-19. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2638&idx_id=2638&uid=ny&idx_side=-12>Lenke Permanent bildelenke: LenkeVidere har jeg funnet sønnen Abel Johan, døpt 14.6.1826 - Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Fødte og døpte 1826, side 58-59. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Blant Abel Johans faddere var Nataniel Hansen, som vel er identisk med Charlottes ektemann nr. 3.Ser at Christen var ungkar og 50 år gammel da han giftet seg med Charlotte Hansdatter, f.ca. 1770. Men ved dødsfallet til Christen i 1826 står det også at han er 50 år gammel, f.ca. 1776 - Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Døde og begravede 1826, side 206-207. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner denne Christen Israelsen i 1801, 23 år gammel, f.ca. 1778, han bodde i Vefsn -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Otto ( 27 ) & ( 28 ) I have problems posting both images for some reason.If you expand the link by putting cursor over lower right of the image and clicking there it opens to full page.As for the Census I use both but find it easier to use the Historical Centre.The information for Hanna and family is found in the Stiklstad / Verdal records in Nord-Trondelag and the other information is of course in the Flakstad church records.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

It is not that I can't open the Image, but the most important are not the Image itselves but from what chuchbook as shown underNordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Døde og begravede 1826, side 206-207. Permanent sidelenke: Lenkeon the answer from grethe (19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(20) Om Karen Hansdtr har jeg ikke mer enn det som er greit tillgjengekig. Christoper Olsen er nevnt i Ekstraskatten 1789 og at han da hadde en sønn. Siden dette er gamle noteringer har jeg ikke etterkontrollert eller hatt noen oppdateringer her enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Tilbake til Jærtrue.Er dette henne når hun blir konfirmert, side 507, 3: Kjeldeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Konfirmerte 1834, side 506-507. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg så ingen Jertrud/Jærtrue/Gjertrud der, men det er en Gjertrud Hansdatter på s. 511: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Konfirmerte 1835, side 510-511. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ja, det er henne, f. 25. jan. 1818. Hun er tjenende for enken Maren Ringkjøb på gården Evenstad, står det. Er Maren Ringkjøb i slekt med henne, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg tittet på døde fra Evenstad i perioden 1833 og bakover til ca. 1824 og fant to. Den ene heter Ole Nathanielsen 64 år: Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Døde og begravede 1831, side 222-223. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2638&idx_id=2638&uid=ny&idx_side=-122>Lenke (øverst)Her er han på Revsvigen i 1801 med kone Maren. :-) LenkeDen andre het Lars Christensen 51 år (s. 228) og dette er vel han som er tjenestedreng på Evenstad i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Fra Familysearch:Name: Peter Krantz LarsenGender: MaleBaptism/Christening Date: 17 Aug 1817Baptism/Christening Place: Flakstad, Nordland, NorwayBirth Date: Jul 1817Father's Name: Lars ChristensenMother's Name: Maren Ringkiob Indexing Project (Batch) Number: C42725-2 System Origin: Norway-EASy Source Film Number: 125093 Reference Number: Så da var det vel den andre som passet best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er dåpen til Peter Kranz Larsen i kirkeboka: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A01 (1792-1819), Kronologisk liste 1817, side 264-265. Permanent sidelenke: Lenke (Dom. XI a. Trin. - nederst på siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Giertrud, 5 1/2 år med føde-og oppholdssted Solivig og far Hans Christophersen ble vaksinert i Flakstad 19 juli 1823 av Hans Bye. Som merknad står det at hun har fått utslett.Det var mange som ble døpt med navnet Crantz/Krans, noen er etterkommere av pastor Peter Crantz i Buksnes, andre er bare oppkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er vielsen i Moskenes 27. oktober 1816: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A01 (1792-1819), Kronologisk liste 1816, side 258-259. Permanent sidelenke: Lenke (nederst venstre side)De er fra Evenstad og forloverne er Peder Christensen Thue og Søren Peder Graae B...vaag.Er det denne Maren som er datter av Peder Crantz Nicolaisen Ringkjøb, Michael?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det stemmer. Søren Pedersen Graae Biskelvåg var gift med 2 tanter av Maren, Johanna Lorentsdatter og Christiane Lorentsdatter. Peder Christensen var antagelig en bror av Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er lenke til Lars Christensens død, 5. april 1832: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A02 (1820-1837), Døde og begravede 1832, side 228-229. Permanent sidelenke: LenkeLars Christensen Evenstad er forresten forlover ved Charlotte Hansdatters tredje ekteskap med Nathaniel Hansen i 1829, som Grethe fant i (7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Om det finnes en slektsforbindelse mellom Gjertruds mor Charlotte og Ringkjøb-familien er det vel mulig å finne den?Gjertrud og hennes tredje ektemann bor også på gården Biskelvaag i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det er et spesielt område å lete etter slekt i dette. Jeg har tidligere lett etter slekt for en tante i Hamarøy/Helgeland og for en nabo i nettopp Flakstad kirkebøker og det byr på endel utfordringer når svært mange får f.eks. Ursin eller Winther som mellomnavn ved dåpen. Ikke godt å finne hvilke som er i familie med hverandre da.. Kanskje det også er slik med navnet Ringkjøb, som Erlend sier i (40).Ka du tru, Otto?(Får ta kvelden nå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Dette er en av konas grener. Jeg har fått relativ mye om nyere generasjoner, men om de eldre har det vært sparsomt. Det er jo klart at dette er et område med mye flytting til og fra og mange døde på havet slik at det ble mange inngifter i mange slekter.Jeg har hele tiden hatt en del mistanker om knyttinger til mange slekter og det viser seg at veldig mange i Nordland har knyttinger til andre sider av Nordlang. Fiskerinøringen var og er en stor arbeidsplass og spesiellt i gamle dager.Jeg har som mål å få løst en del uløste tråder og dette er noen av disse. Som man ser etterhvert er det ikke akkurat 'urbefolkningen', selv om mange kan føle det slik så er det stor forbindelser med sterke slekter.Desverre har det vel vært lite fokuserte på (her i DA) på det jeg vil definere som 'vanlige' mennesker.Om jeg ikke får noen løsning i denne omgang, kan innfallsvinkelen kommer fra andre slektsgrener og det er der jeg håper at andre innspill gir løsningen. Kan ikke si hvor den vil komme fra, men den kommer sikkert.Det vises jo at de fleste i Nord har røtter til andre deler av landet i denne persioden og nå i den nyere tid, er veien snudd motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (26)Gjertrud synes å ha død 1876 i Alstahaug, men hvem hun var hos den gangen?Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A12 (1855-1878), Døde og begravede kvinner 1877, side 257. Permanent sidelenke: LenkeDu nevner 'Hun er tjenende for enken Maren Ringkjøb på gården Evenstad, står det.' Det har jeg også notert, men har desverre den gangen gjordt alle synder og ikke angitt kilde, så foreløpig har jeg ikke den for merknaden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ron Berg-Iverson

Otto,here is the information in Moskenes kirkebok. Gjertrude lived with her son in 1875 Flakstad so she went to Alstahaug then?Kildeinformasjon: Nordland fylke, Moskenes i Flakstad, Klokkerbok nr. 886C02 (1874-1896), Døde og begravede 1877, side 260. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2641&idx_id=2641&uid=ny&idx_side=-217>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.