Gå til innhold
Arkivverket

[#83180] Anene til Dorthe Hansdatter, Nes Hedmark 1811


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Dorthe Hansdatter ble døpt 8. august 1811 i Nes Hedmark. Lenke Faren er Hans Joensen og moren er Kari Nielsdatter. Jeg finner vielsen deres 4. april 1811 i Nes, men klarer ikke lese hvor de kommer fra. Kan noen tyde dette slik at jeg kan finne dem i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er nok Hans Joensen under Prestegården som er den rette, bodde nok på en plass kalt Stranden. Moren heter jo Dorthe,passer jo bra med oppkalling.Her er Dorthe sin dåp i kirkeboka der ser du at plassen ligger under Prestegården Lenke På kona Kari Nielsdtr ved vielsen 1811 står det forøvrig tienende på Prestegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ellers har jeg sett litt på Hans sin far Joen Thommesen som da var gift med Dorthe Henriksdtr(se rettelsen i ft 1801) Han hadde som ft 1801 viser ei søster som het Johanne ca 46 år. Disse to er ikke født på Nes, men på Syverud eie i Ringsaker. Johanne her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9064&idx_id=9064&uid=ny&idx_side=-38>Lenke og Joen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk igjen Else. M.h.t. min lenke for Karin, så skulle det være Kari Nielsdatter på Udgarden i Winger Hedmark. 10 år gammel i 1801. Det blir kanskje bare gjetting. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja jeg tror kanskje vi kan holde oss på Nes, den 10 år gamle dattera på Godager er uaktuell, men jenta som tjener på Biskoplien Øvre er aktuell, det er verdt å merke seg at alle Kari`er på Nes ved ft 1801 kalles Karen, selv om de er aldri så mye døpt Kari. Her må vi nok finne dødsfallet til Kari for å få en alder, Hans Joensen sitt dødsfall er her Lenke nr 46( han hengte seg i tungsinn og beruselse som det tragisk nok står) Så da er hun død etter det. Hans var forøvrig også født på Helsetødegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det er verdt å merke seg at Hans og Kari blant fadderene for sine barn har en Gulbrand Nielsen og en Syver Nielsen,dette kan være brødre av Kari. Finner et ektepar under Nedrelien 1801,Niels Gulbrandsen 55 og Marthe Syversdtr 58,de har sønnen Jens 15 år hos seg. Dette paret har nok mange flere barn, Hans og Kari sin andre datter kalles jo Marthe så det passer bra.Trengs litt leting å finne Gulbrand,Syver og Kari døpt for å se om dette kan være rett. Kanskje Hans har dette i basen sin? De kan jo selvsagt også være født i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Et raskt søk på FS ga oss denne søskenflokken; Gulbrand dpt 5/5 1776,Syver dpt 20/9 1778,ny Syver 16/1 178o,Kari dpt1/9 1782 og Marthe dpt 27/2 1785 alle f på Nes foreldre Nils Gulbrandsen og Marthe Syversdtr. Syntes dette ser lovende ut jeg.Ei Marthe Nilsdtr er også brukt som fadder til Hans og Kari sine barn, dog bor det ei Marthe Nilsdtr på naboplassen under Prestegården så det kan ha vært den dama og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.