Gå til innhold
Arkivverket

[#83183] Ei real julenøtt - i Stavanger? i Skoger? I Skien? på Stord?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med en skikkelig nøtt?Jeg søker foreldrene til Andreas Olsen Sand. Ingen av hans etterkommere vet i dag hvor han kom i fra.Flere kilder sier at han kom i fra Skoger, men jeg har ikke funnet han der.Andreas fikk flere barn med Gunhild Larsdatter (f. 1889 i Gjerpen - død 28 mars 1936 i Stavanger) - Gunhild kjenner jeg opphavet til.Det er mulig at Andreas og Gunhild var gifte. Men ingen vielse er funnet. Det sies at Andreas og Gunhild ble viet i Skien i 1912, men en slik vielse finnes ikke i Skien, i stedet finnes en vielse i Skien 10. januar 1912 der Gunhild vies til Oscar Johnsen. Se her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1799&idx_id=1799&uid=ny&idx_side=-241>LenkeAndreas var bosatt i Pedersgaten 141 i Stavanger i mai 1924.Jeg kjenner bare tre barn. Men Andreas og Gunhild fikk muligens flere barn enn disse tre: 1) Paula Marie Signora i 1918: Døpt i Kopervik (Bysognet) 22. juni 1919. Hun er registrert i fødselsregisteret 28. juni 1919 i Frue i Hetland. Lenke Paula døde i Oslo i 1991 og hennes etterkommere kjenner ikke til opphavet til Andreas.2) Einar Andreas på Stord i 1921: Lenke og Lenke (Einar Andreas døde ugift i 1940. Han er nevnt i 'våre falne').3) Asta Gunhilde i Stavanger i 1924: Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg har ikke noe tips om Andreas, bare et par observasjoner. Ved dåpen til Paula, ser jeg på linken du har lagt ved at det står oppført at de har et barn fra før. Og ved linken til dåpen til Einar Andreas står det at de har tre barn fra tidligere, hvorav to lever. Så det er nok flere barn enn de tre du har oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Mette Fausko

Lenka til vielsen 10 januar 1912 i Skien virker ikke. Kan ikke finne henne i skien viet på den datoen,kan du legge den inn på ny? Er en vielse i Skien med et par: Anders Olsen fra Sande og Gunhild OLSDTR,fra Hiterdal.Sande og Skoger er i samme området. Bare et skudd i blinde ,kanskje om du er helt sikker på hennes opphav.De kan jo ha blitt viet borgerlig.Har du lett etter barn født 1912-1918 i Skien? Par nr.17.Permanent sidelenke: Lenke Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei Jon! Jeg går ut fra at du har sjekket ut Andreas Olsen f 1873 i Skoger? Lenke Hvis det er ham, så var han 1) gift med Pauline Olsdatter, men dette blir jo spekulasjon fra min side. Dette beviser uansett at der VAR en Andreas Olsen fra Skoger... Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette!Tusen takk for interessante innspill. Her er den linken som ikke virka. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 12 (1908-1914), Viede dissentere 1911-1913, side 340. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1483&idx_id=1483&uid=ny&idx_side=-241>LenkeSkal sjekke den vielsen som du nevnte, Mette. Den er her: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Skien, Klokkerbok nr. 9 (1910-1920), Ekteviede 1912, side 267. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Byarkivet i Stavanger har kommunale tellinger for flere år etter 1900. Men det forutsetter at du har en eksakt adresse å lete på, og at de bodde der da tellingen(e) ble utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otto Andreas Søriniussen f. 1873 i Skoger: Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 5 (1873-1884), Fødte og døpte 1873, side 13-14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5933&idx_id=5933&uid=ny&idx_side=-9>LenkeBle gift med Pauline Sørensdatter f. 1877 som datter av Søren Hansen.Vielsen var i Nedre Eiker i 1899: Lenke De to fikk barna:Alf Andreas i Strømsgodset i 1899: LenkeDagmar Signora i Svelvik i 1900: LenkeAksel Paul Otto i Strømsgodset i 1908: Lenke Familien er i Svelvik i 1900: Lenke Familien er i Vassendrud i Krødsherad i 1910:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagmar Signora fra innlegg 9 konfirmeres i Nedre Eiker i 1914: Buskerud fylke, Nedre Eiker, Ministerialbok nr. 7 (1912-1918), Konfirmerte 1914, side 168. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I bind 4 i Bjerkreimsboka, personregister på fornavn, kan jeg om 2 dager slå opp og finne hva som står om Alf Andreas der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Fra side 72 i Norges bebyggelse, Rogaland, Søndre del. Lund: Aueland, gnr. 23, bnr. 23, ligger ved Moi. Areal leid grunn.Til nåverende eier 1950.Eier anleggsarb. Alf Andreas Olsen, f. 10/5. 97 på Gulskogen, foreldre Andreas og Pauline O., g. m. Astri Øverland, f. 19/9. 04 i Flekkefjord, foreldre Johan og Bodil Ø. 6 barn. Den eldste av barna er født 4 sep. 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Klepp

Deres eldste barn, Agnes Johanne, f. 4 sep. 1925 i Lund, d. 15 aug 1899 i Haugesund, giftet seg 13 des. 1947 med Hartley Magne Rognvaldsen fra Haugesund, f. 10 jul 1923 og d. 2 apr 1990.Dåpen til Agnes Johanne, nederst: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fabelaktig velvillighet!En liten oppsummering.Vi søker opphavet til Andreas Olsen Sand som ble far til1) Paula Marie Signora i 19182) Einar Andreas på Stord i 19213) Asta Gunhilde i Stavanger i 1924Detaljer i innlegg 1.Vi undrer oss videre på om Andreas Olsen Sand (i innlegg 1) kan være identisk med Otto Andreas Søriniussen (Olsen) f. 1873 i Skoger (i innlegg 9).Bevis mangler i så fall.Tusen takk for hjelp så langt. Klarer vi å knekke denne nøtta, tro? hvor Andreas kom i fra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg holder fortsatt på sannsynligheten for et eller annet reisende opphav. De to døtrene av Andreas som vi vet vokste opp, og som figurerer i dødsannonsen over. Altså Paula og Asta. Disse søstrene giftet seg med brødrene Fredrik Holm og Josef Holm. Disse brødrene var av reisende på begge sider. Men jeg kan jo ta feil, Jonny....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.