Gå til innhold
Arkivverket

[#83185] Christopher Brun el. Bruun, fut i Gudbrandsdalen 1707-1718


Gjest Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

(innlegg 2)Anne Cathrine Brun (1675-1729) var datter av Gabriel Brun på Bragernes, født 22. juli 1635 og død 23. novbr. 1698 og Catharina Cordtsdtr, Gottorp, født 13. februar 1642 på Bragernes. Ref: NST VIII, s.49 nederst og fotnote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

6: Takk for det. Da står vi vel berre att med at futen Svend Stenersen skal ha vore g.m. ei 'Søster Cathrine Brun' (ref. Lenke ), som igjen skal ha vore pleiedotter av førre futen Christopher Brun, utan andre kjelder enn Gunnersen 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

NST XII, s.412: Rønnoug Olsdatter var gift med Axle Torgjerson Bø, som fikk Melby, et av deres 6 barn var Anne, gift med Svend Stenersen Wålen, fra hvem den store Stenersenslekt nedstammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Iflg. Gunnersen 1924 s. 5f var denne Svend Stenersen (48 år i 1665) farfar til den futen Svend Stenersen som var gm Cathrine Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som 'Søster Cathrine/Katrine Brun' kan være identisk med den Anne Cathrine Brun som altså sies å være pleiedatter av sin ektemanns forgjenger i fogde-embedet, Christopher Brun, og datter av Gabriel Brun (1635-1698) på Bragernes og Catharina Cordtsd. Gottorp.Eller er det snakk om to ulike '... Cathrine Brun' som tilhører hver sin generasjon ?Gabriel Brun på Bragernes ser ut til å tilhøre generasjonen foran fogden Christopher Bruun. Kan Gabriel være Christophers farbror ?Gabriel Bruun og Catharine Gottorp 'har jeg' her : Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christopher og Søster Cathrine Brun i Gudbrandsdalen hører ikke til skipper og trelasthandler Gabriel (Simonsen) Brun på Bragernes' slekt. Ingen av dem kom opp på Opplandene. Se: Lenke - i tillegg til slektsbøkene om Smidt, Pai osv. og tingbøkene for Bragernes.Hans datter Anne Catrine Gabrielsdtr. Brun var derimot gift med kjøpmann Lars Thue i Christiania. Merk også at etternavnet på Gabriels Bruns hustru Catharina Cordtsdtr, Gottorp, er usikkert. Det eneste stedet hun opptrer med dette navnet er i skiftet etter henne i 1730. Eller nevens det ikke i alle andre kilder som omtaler henne på Bragernes i årene 1675-1730, eller om noen av hennes søstre (Annichen, Susanne og Inger Cortsdøttre) som levde på stedet på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Men hun omtales også som Gottorp i Gunder Gundersens skifte (g.m. datteren Marichen Gabrielsdatter Brun) noen få år senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Geir, den hadde jeg ikke sett. Men det er også i dette tilfellet snakk om at Gottorp-navnet nevnes etter at den siste av søsknene var død. Og ikke noen gang før (så vidt jeg har sett, best å ta et forbehold...).Men arvingenes/skifteforvalters(?) bruk av navnet kan ikke være grepet helt ut av luften.Annichen, Susanne og Cathrine Cortsdøtre dukker f. ø. opp på Bragernes ca. 1675. Inger noen år senere. Den første av dem ser ut til å ha vært Cathrine, g.m. Gabriel Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfinn Kjelland

Da nyttar eg høve til a) å takke eg for innspela her (sjølv om dei dessverre ikkje fekk oss nærare Christoffer), og b) hente temaet opp att i tilfelle nokon har oversett det i førjulsstria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.