Gå til innhold
Arkivverket

[#83187] En kilde du kanskje ikke har tenkt på


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Da ukebladet Hjemmet startet opp i Norge i 1911,forsøkte man å lokke til seg abonnenter ved å inkludere en livsforsikring i abonnentet. Og i tiden etter trykkes jevnlig kunngjøringer om utbetalinger av forsikringspremien på 200 kroner. Og det skjer i god, gammel ukebladstil. Som denne kunngjøringen fra nummer 28 i 1911: 'den 26. maj d. A. omkom stenhugger Ludvig Larsen, Nordskogen pr. Fredrikshald, ved et Ulykkestilfælde, idet han blev slaaet ihjel i Lastrummet paa en Damper, der indtog Sten ved Hov Stenhuggeri ved Idefjorden. Enken, der sidder i meget smaa Kaar med 4 uforsørgede Børn, har nu faaet udbetalt 'Hjemmet's Ulykkesforikring kr. 200,00, da Afdøde var Kvartalsabonnent paa Hjemmet.'Og den uheldige stenhuggeren og hans familie, er vel de vi finner her (evt. minus ett barn, om det ikke er trykkfeil i Hjemmet) i 1910-tellinga: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nasjonalbiblioteket har dem på mikrofilm fra 1912 og utover. 1911-årgangen har vi her i Hjemmet-redaksjonen, men den henger knapt sammen. Muligens finnes det også tidlige norske årganger hos Egmont i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg har i lang tid etterlyst et bilde fra frigjøringsdagene i 1945 med bilde fra Kongsvinger stasjon - muligens forsidebilde. Dette spesielle bildet skulle jeg gjerne hatt kopi av. Bare at det ikke er noen idag som husker i hvilket blad bildet har stått - kanskje i Hjemmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (4):Et skudd fra hoften: Prøv ukebladet Aktuell (http://www.snl.no/Aktuell) - der har jeg lest mange artikler fra frigjøringsdagene og tiden etter 8.mai 1945. Nasjonalbiblioteket har alle nummer på mikrofilm, og Arbeiderbevegelsens Arkiv har alle utgavene i original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det skal i alle fall mye til at et slikt bilde har vært på forsiden av Hjemmet, selv om redaksjonen var i frigjøringsrus. Jeg tipper det er glade tegninger av kvinner i rødt, hvitt og blått som dominerer i ukene etter 8. mai 1945 (sikkert en god del uker, ukebladene hadde lang trykketid på den tiden, opp til åtte uker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Har akkurat bladet meg gjennom første nummeret (et prøvenummer) av Aktuell, utkommet 16. juni 1945. Bladet er fullt av bilder fra frigjøringen samt og noen fra de tyske konsentrasjonsleirene, men noe bilde fra Kongvinger stasjon i denne utgaven kan jeg dessverre ikke finne. Men kanskje i senere utgaver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.