Gå til innhold
Arkivverket

[#83195] gifte søsken?


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest terje gillesen

som jeg fant ut av ei tavle i debatt 82654, hadde ett ektepar samme mor (ja i følge den slektstavlen) jeg spurte om det virkelig var mulig at prester kunne vie søsken som ektepar, men ingen svarte. hvis det faktisk var mulig....når ble det isåfall slutt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg tror du må forklare litt mer nøyaktig hvor du har funnet dette, helst med ei lenke.Det var faktisk dødsstraff for søsken som fikk barn med hverandre på 1700-tallet, så det du viser til virker helt urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen
Lenke jeg vet ikke hvordan en lager lenke, men hvis denne virker...kommer en inn på denne tavlen jeg snakket om. søk opp thor thomassen. han er her sønn av thomas og mor: kirsten ellingsdt. 1638 thor er gift med karen nielsdt. søk på henne, og du finner at hennes mor er kirsten ellingsdt. 1638
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det er enda mer tydelig hvis du tar opp anetreet til ett av barna til Karen og Tor: (Lenke)Den som har puslet sammen denne slekta har helt klart et forklaringsproblem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til å være mye rot i disse tavlene. Vigdis tenker kanskje på denne:LenkeOm navn og årstall her er sånn noenlunde riktige, ser det ut til at Niels Hanssøn Tanche var gift to ganger: 1) med Kiersten Hansdtr. Leth (død ca. 1688); 2) med Kirsten Ellingsdatter. Karen Nielsdtr. Tanche står riktignok oppført som Kirsten Ellingsdatters datter - men fødselsåret 1684 indikerer jo at dette er feil, siden Kiersten Hansdatter Leth er oppført som død ca. 4 år senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

jo Vigdis....ved søking på kirsten hansdt. leth... fant jeg det. takker så mye! men listemakern her har tydligvis blandet kortene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. tavlen (3) Jeg kan ikke se at det står Leth noe sted der.Jeg har ikke funnet noen vielse i Brønnøy i 1688. Litt rart at alt foregår i Nordland, untatt fødselen til Karen Nielsdt.T som skjedde i Nordtrøndelag. Pluss at Karen ble født 4 år før foreldrene giftet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Berit - se på tavlen det er lenket til i innlegg 9. Ellers er det vel all grunn til å være skeptisk til hele denne slektssiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Heisan, her hadde det skjedd noe mens jeg skrev. Nå skjønner jeg det med Leth, og da skulle vel forhåpentligvis problemet være løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

vet ikke hva Berit mente med at karen er født 4 år før foreldrene giftet seg her. for det vi fant ut var vel at karens mor er kiersten hansdt.leth. som døde da datteren var 4 år. og at kirsten ellingsdt. blir stemor. senere gifter altså karen seg med stemorens sønn, fra hennes tidligere eksteskap med thor thommassen. så de vokste jo opp som 'søsken' egentlig. og ble altså gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Terje.Innleggene kom litt på kryss og tvers. I mitt svar(11) var jeg ikke obs på at dere hadde funnet at Niels Tanche hadde en kone til. Så svaret mitt gjaldt det opprinnelige spørsmålet ditt ang. Kirsten Ellingsdt. Karen ble født i 1684 og Kirsten Ellingsdt. og Niels Tanche ble gift i 1688. Men dette er jo nå heldigvis oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.