Gå til innhold
Arkivverket

[#83216] Sollieds skifteavskrifter for Bergen


Gjest Jan Lasse Eilertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Lasse Eilertsen

Hei,kan noen forklare hvordan Sollieds avskrifter forholder seg til de skannede skiftene? Jeg finner ganske mange tilfeldig valgte skifter blant de skannede som jeg ikke finner igjen i Sollieds avskrifter. Skrev Sollied av bare et utvalg skifter?Jeg leter blant skifter fra 1700-tallet hvor det mangler register og da blir det forferdelig mye blading når en ikke kjenner årstallet. Jeg finner ikke personene i Sollieds, men det ser ikke ut til å bety noe som helst. Eller gjør det det?mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Lasse Eilertsen

Hei,takk for svar, men jeg ble ikke klokere av akkurat denne lenken. Derimot ledet du meg til et forum med mange tema om Sollied avskrifter. Hvis Sollied skifteavskrifer og Sollieds kartotek er samme sak, har jeg fått svaret her: Lenke (Kom gjerne med en bekreftelse på det siste)mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Overlege Sollied og hans kone Thora bygde opp en stor samling av avskrifter av kilder, og laget et stort kartotek over bergenske borger- og embetsfamilier. 'Sollieds arkiv' er summen av dette.De har i sine avskrifter vært selektive, og laget ekstrakter av det de mente var interessant for sitt prosjekt. Når det gjelder skifteavskriftene er det mitt inntrykk at de i lange perioder er tilnærmet komplette. Vær også oppmerksom på at Sollieds 'skifter' også har med overformynderprotokollene og registreringsprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.