Gå til innhold
Arkivverket

[#83217] Ønsker oppslag i militære ruller (1900-tallet)


Gjest Rune Frydenlund Rostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Skulle gjerne fått rede på hvem man skulle kontakte for å få oppslag i militære ruller fra begynnelsen av 1900-tallet. Har ikke funnet noe slikt på nettet, så jeg må vel kontakte et eller annet arkiv...?Jeg søker min tippoldefar Bernhard Pedersen (Frydenlund) fra Velfjord. Han var født i år 1880, og må vel ha tjenestegjort en gang imellom 1900 og -05. Har et bilde av han og 13 andre personer fra Velfjord i militær-uniform. Bildet er tatt av fotograf Coldevin i Mosjøen (står også Hemnes i fotografstempelet), men hvor har han tjenestegjort? Drevjamoen militærleir åpnet jo ikke før i 1912. Kanskje noen på forumet sitter inne med kunskap på området?Håper noen kan hjelpe meg :-)Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Det er iallefall Statsarkivet i Trondheim som bør ha militære ruller for Nordland.Hva om du legger ut bildet av tippoldefaren din her på forumet, så kan det være at noen klarer å identifisere avdelingen det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Hei Hallvard! Takk for respons:-) Jeg får prøve å kontakte Statsarkivet over nyttår for å høre om de kan hjelpe meg.Legger ut bildet under her, så kanskje noen kan identifisere avdelingen? Min tippoldefar sitter på gulvet foran til høyre i bredde med sin svoger, Andreas. Ser på bildet at Bernhard har ring på venstre ringfinger, så da var han vel mest sannsynlig gift da bildet ble tatt. Bernhard giftet seg i 1904.Alle på bildet er fra Velfjord/Brønnøy. Korporal August Fredriksen (f.1876) sitter i midten. Han var fra Nevernes.

bilete10684.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Her er det litt mer om temaet:LenkeSom det heter i artikkelen; 'I 15 år var Mosjøen garnisonsby. Hver sommer fra 1898 til 1913 ble 300-400 unge menn fra Vefsn og Rana kompanier samlet i byen for å få sin militære opplæring. Fra 1914 ble rekruttskolen flyttet til den nybygde Drevjamoen. 'Avdelingen som tippoldefaren din sikkert hørte inn under, var vel Infanteriregiment nr. 14.Jeg er jevnlig på Statsarkivet i Trondheim, og kan godt se etter om militære ruller eksisterer for avdelingen - men det blir først etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Tusen takk Hallvard! :-)Hadde ikke sett dette nettstedet med denne artikkelen på før, så det var veldig interessant. Hadde hørt snakk om at det var noe militær virksomhet i selve Mosjøen før Drevjamoen ble tatt i bruk, men visste ikke mere. Kjempeflott! For øvrig var det en annen tippoldefar av meg som eide grunnen der Drevjamoen militærleir ble bygget:-)Hvis du hadde sett deg tid hadde det vært kjempefint om du kunne sett etter om rullene for avdelingen fantes, en gang du var på Statsarkivet. Men det er ingen hast, og du må for all del ikke ta noen ekstratur bare for min skyld, Hallvard. Jeg er svært takknemlig for din hjelpsomhet :-)Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.