Gå til innhold
Arkivverket

[#83226] Bruk av * i 1910 tellingen


Gjest Vibekke Holm
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibekke Holm

HeiJeg leter etter en person i 1910 tellingen med et navn som kan staves på ulike måter. Etterhvert ville jeg utvide søket og brukte *.Ved å skrive mar* som fornavn og a* som etternavn samt kjønn = mann fikk jeg 0 treff. Dette syntes jeg var merkelig og fjernet * etter fornavnet og tilføyde tin; altså martin. Jeg fjernet også * etter etternavnet og føyde til nders*; altså anders*. Dette resulterte i 597 treff.Burde ikke mitt første søk resultert i svært mange treff? Alle de 597 treffene fra andre søk burde jo vært treff i første søk også?VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Systemet godtar ikke søk på en karakter, selv med trunkering. Skriver du mar* og an* vil du få treff.Beklager at dette ikke har kommet tydelig nok fram. Vi arbeider med forbedring av hjelpetekstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibekke Holm

HeiTakk for svaret! Det forklarer mitt problem.Jeg kan altså ikke søke etter a*, men må føye til minst en bokstav til feks an*.Jeg trodde kanskje det var en måte å fortelle meg at det var altfor mange treff til å lage en treffliste.VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.