Gå til innhold
Arkivverket

[#83228] Folket på Rya, Narjordet Os i Østerdalen


Gjest Jakob Bjørshol
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hei.Den første oppsitter på Rya eller Jopålsa-garden var Jon Pålsen som ifølge bygdeboka døde 1716. Hans kones navn er ukjent.Foruten Jon som overtok gården etter faren, var det følgende barn:Pål, født ca 1673, gift med Kjersti Gundersdatter. De bodde på Vollen.Birgitte, født ca 1677, gift med Ole Olsen Trønnes, bodde på Grådalen i Røros (mine aner)Anna, født ca 1680, gift med Hans Jonsen Ryen i Røros (hans andre ekteskap).Så får jeg lete videre i bygdeboka etter Gjertrud Svendsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Referanse til informasjon i forrige innlegg: Bygdebok for Os bind 3 side 75.Bygdebok for Os bind 1 side 116 under Vangen:Gjertrud Svendsdatter, født ca 1689, finnes under Vangen - Andre i bind 1 side 116. Gjertruds mor Kari var født ca 1660 og døde i 1733, innført i kirkeboka som Kari, enke etter Sven Evensen. Det står ikke mer om foreldrene. Gjertrud hadde en bror Lars Svendsen født ca 1692, gift med Berit Olsdatter Østvangen. De bodde på Øvstu Vangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Rydningsplassen Rya i Narjordet ble skyldsatt sommeren 1679. Da hadde rydningsmannen Jon Pålsen holdt til her en ti års tid. Eieren var Jens Willadsen Bing. Jens Bings enke Clara Andersdatter utstedt 20/2-1694 bygselsbrev til Jon Pålsen på Rya. Noen år senere selger hun gården til Jon Pålsen. Tinglyst på sommertinget i 1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Min tippoldefar Esten Pedersen ble født på Rya (Vest) i 1801. Derfor min interesse. Jeg er ikke sikker på om gamlehuset (rett fram) var ferdig da han ble født, men det skal så vidt jeg vet være ferdig 1800-1802. Takk for hjelpa. Finner du mere - vet du adressenJakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Jeg forsøkte å laste opp ett bilde til - Rya Vest, men vet ikke om det ble noe av. Første bildet er av Rya Øst tatt for en del år siden som du ser.Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Caren, Slg Svend Evensøns Vangen, nr 2 til venstre:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 1 (1733-1767), Døde og begravede 1733-1735, side 84-85. Permanent sidelenke: LenkeMin ane Beritte Joensdatter, enke etter Ole Olsen Trønæs ble begravet Røros 2/7-1761 84 3/4 år.Hans Ryens hustru Anne Joensdatter ble begravet Røros 2/2-1733 53 år. Det var skifte etter Anne Jonsdatter Hans Jonsen Ryens hustru 17/3-1733 (Gauldal sorenskriveri). De hadde en felles sønn Tomas Hansen 10 1/4 år (døpt 26/12-1722). Til stede ved skiftet var Mosters Mand Ole Graadalen.Jeg har funnet din tippoldefar i bygdeboka under Rya Vestre del. Så langt jeg vet, har jeg bare Berit Jonsdatter Rya som ane i Os. Men min datter har på farssiden en oldefar født i Os, derfor har jeg bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.