Gå til innhold
Arkivverket

[#83230] Christen Koch i Risørs Ekstraskatt 1743 - hvem var han ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En Christen Kok giftet seg i Kragerø 8. juli 1750 med Maren Willumsdatter 'uden foregaaende Trolovelse og Lysning efter Kongl: Tilladelse. Caut: Marcus Barnholt og Thomas Møller'.Se et stykke nedover på høyre side her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(2) Takk for rettelsen. Beklager feilen. Jeg vet ikke hvorfor jeg blandet inn Risør.(3) Det er nok riktig person, men jeg finner ikke noen barn så kanskje dette ekteskapet er inngått på hennes eldre dager. Jeg klarer ikke å se hvilket yrke han har i 1743, men han er neppe helt ung da. Passusen 'uden ...' brukes vel både når en av dem har vært gift før eller når de er for nær i familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. (3) og (4), jeg leter også etter en Christen Koch, den Koch som gifter seg i 1750 (se Oddbjørns lenke) var tidligere gift og hun ble begravet 17.07.1749. Jeg har ikke lette etter et skifte for å fastslå hennes navn, men det har kanskje andre....?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Her er Christen Christensen Koch som gifter seg i Kragerø 1715 med Johanna Sørensdtr Mørch: Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kragerø, Ministerialbok nr. 1 (1702-1766), Ekteviede 1712-1717, side 58-59. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7834&idx_id=7834&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Christen Christensen Koch er enten sønn eller sønnesønn av den eldste Christen Koch (1) og mao. onkel eller søskenbarn til Christen Henrichsen Koch 1699-1724 i Arendal. Dvs. at Christen Koch død før 1703 og gift med Marthe Povelsdatter ca1646-1727 trolig hadde to sønner; Henrich og Christen. Henrich ble født ca1671 og døde i 1719.Når Christen i Kragerø gifter seg så tidlig som i 1715 må han trolig være født før 1690 og kan selvsagt være sønn, ikke sønnesønn av den eldste Christen. Dette forutsetter at han er født minst 5 år tidligere (med tanke på morens alder). Det er fortsatt mulig når han gifter seg på nytt i 1750. Jeg tror han er bror av Henrich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dersom man vet at det er nevnte Johanna Sørensdatter Mørch som dør i 1749, så er min Koch ute av bildet. Mitt problem er at jeg har en Christen Koch som dukker opp, gifter seg og like fort forsvinner fra byens forsteder like før 1740. Så jeg skulle gjerne ha eleminert enkemannen som gifter seg 1750, derfor håpet jeg noen hadde lest et evntuelt skifte etter ektefellen som døde i 1749 og kunne opplyse om hennes navn alternativt hadde dokumentasjon på at Johanna Sørensdatter Mørch levde på 1740-tallet som Christen Kochs ektefelle. (Dette stod ikke øverst på min liste over 'ettersøkte' personer, men når Christen Koch- navnet allikevel dukket opp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.