Gå til innhold
Arkivverket

[#83231] Nes (Hedm), Ringsaker, Vardal: Povel Christensen Syverud f. ca 1765


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

På Øvre Nygard i Vardal heter brukeren i 1801 Paul Christensen 36 år g.m. Anne Bergsvendsdatter (Helgerud, Vardal) 36 år. Pauls foreldre Christen Engebretsen 71 og Anne Pedersdatter 74 bor samme sted.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010527&gardpostnr=69&merk=69#ovre>LenkeI en sekundærkilde finner jeg at Paul kommer fra Siverud i Ringsaker. I den nyeste bygdeboka for Ringsaker s. 687 er foreldrene oppført som eiere av Syverud 1784-91, men det er alt som står.På familysearch finner jeg en Povl med passende foreldre døpt 8 aug 1764 på Nes. Scannet klokkerbok finnes her (høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg bør vel legge til det antakelig er en feil i 1801 tellinga. Det står Anne Pedersdatter i to uavhengige avskrifter, mens bygdeboka for Ringsaker og dåpen skriver Paulsdatter/Povelsdatter.Hun begraves antakelig som Anne Paulsdatter Helgerud i 1823 - 88 år, og bor nok da hos sønnen Christian.Christen Engebretsen begraves fra Nygard i 1811 - 82 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Da har du sikkert oppdaget at den nye bygdeboka som omtaler Reflingsfjerdingen i Ringsaker har STORE mangler og feil. Det er faktisk slik at på 3 siden under samme plass kan du finne 3 generasjoner, far, sønn og sønnesønn uten at de er koblet opp mot hverandre.At det går an å utgi noe sånt!Det er dessverre samme forfatter av 4 bind på Nes. Du får ikke noe hjelp i de bøkene med paret omtales med en sønn Embret på Østre Hvam f. 1761. Ittno mer! Men for oss som har litt peiling med å granske slekt går det an å finne litt mer (bare døpte på Nes 1665-1801, bøkene er brent). I emstraskatten 1762/64 er paret tjenere på Østre Hvam og han er soldat. Ifølge klokkerbok: Embret dpt. 09.06.1761 Ø. Hvamseie, Povel dpt. 08.08.1764 Hoelseie. Christen Embretsen finner jeg ikke f. på Nes, ...se i millitære ruller. Anne Povelsdatter er dpt. 30.05.1730 Gjestvang Nedre. Hun hadde forøvrig ei uekte datter 20.20.1753 på Nedre Gjestvangeie med Hans Olsen tjener på Ø. Sterud. That's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk skal du ha Hans.Da oppnådde alstå Anne en anseelig alder alikevel.Jeg har ikke fått sett så mye i bygdeboka, men fant raskt 3-4 familier/personer som enkelt kan identifiseres på 10 minutter ved å søke på 'Ringsaker' i Braastaboka for Vardal. Men, det hjelper lite å klage på bygdebøker - man må publisere rettinger - det kommer jeg til å gjøre en gang til neste år i form av oppdateringer til Braastadboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er nettopp det et par av oss er iferd med å gjøre. ta for oss husmandfolket i den første ringsakerboka , legge til alle som mangler, rette feil og koble sammen de som bar barn på mange plasser. I boka ser det ut som om det er mangle familier med bare ett ellet to batn med de har opptil 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Geir, et eksempel. Se hva du finner om disse i boka: Jens Larsen dpt. 15.08.1780 Mengshoeleie , Nes død 16.09.1844 Heggenhaugeneie 55 år g. 1813 Nes Johanne Gundersdatter dpt.02.08.1789 N. Hougseie, Nes død 12.07.1761 Skritdtzhoeleie, enke 73 år. De er nok gift på Nes men kirkeboka er brent. Jens var tjener hos Gen: Meyer og bodde på Nordre Lie i 1814. Barn: 1. Lars dpt. 27.02.1814 Nes men f. på Schruveneie i Ringsaker 2. Maria dpt. 01.11.1817 Krogsrudeie 3. Guldbrand dpt. 25.04.1819 Nyhuseie I Reflingsfjerdingen 4. Birthe dpt.09.07.1820 Nyhus 5. Gønner dpt. 28.04.1822 Nyhuseie 6. Agnete dpt. 04.07.1824 Nyhus 7. dødfødt pigebarn 24.0.1826 Nyhus 8. Johan dpt. 15.06.1828 Heggenhaugeneie 9. tvilling til Johan dødfødt. Heggenhaugeneie 10. Guldbrand dpt. 28.11.1830 Heggenhaugebeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vel, jeg fant i alle fall Maria, Johan og Guldbrand. Det ville sikkert vært mulig å finne en god del av dette på 1800-tallet ved å lete på navn på foreldre i en kirkebokdatabase - det er neppe så mange Jens Larsen g.m. Johanne Gundersdatter. Slik det nå presenteres i boka blir det som å sortere en kirkebokbase på fødested - når det gjelder husmenn.Men, man må også ta hensyn til hvor mye tid som har vært tilgjengelig - mye av dette kunne man nok ha funnet hvis man hadde nok tid. Det hele koker vel ned til økonomi. Jeg tror nok man må kunne si at boka er et stort framskritt, men man er ikke kommet i mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Vel, 5 år er brukt såvidt jeg forstår. Historielaget vet om oss, vi fikk fatt i utskrift av noen garder og laget et oppsett med husmandsfolk, masse tillegg og feilretting og viste frem til dem men de bare 'blåste' av det og sa at det nok ville bli rettet opp i korrekturlesningen. Ha ha, de har ikke peiling. Dessuten lurte de på hva forfatter ville si til det vi viste frem.. forstår det for hun har ikke vært villig til å legge inn rettinger i neste Nes-bok heller. Akk og ve. Hva finner du om disse da? Ole Larsen gm (ikke i Ringsaker) Marthe Jørgensdatter Barn: 1. Johanne dpt. 03.08.1788 Sneckersveeneeie død 7/12.1803 (15 år) 2. Eli dpt. 10.07.1791 Heggenhaugeneie Ole Larsen enkemand g 2) 31.10.1794 Karie Olsdatter Barn: 1. Marte dpt. 06.09.1895 Se Heggenhaugeneie, Sveen. 2. Lars dpt. 02.12.1798 Heggenhaugeneie 3.Ole dpt. 27.06.1802 Heggenhaugeneie 4. Johanes dpt. 25.08.1805 Heggenhaugeneie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hm. Jeg finner alle personene du nevner på side 32, untatt Ole 1802- som vel er kalt Lars i skiftet etter faren.Jeg tror vi får se det positive i dette. Det blir igjen litt jobb å gjøre etter at denne boka er skrevet. Fant enda et par i går som er omtalt i Braastadboka - riktignok antyder bygdeboka at de kan være fra Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.