Gå til innhold
Arkivverket

[#83241] Johanne Clausd Kleppe f ca 1772 på Askøy. Hennes foreldre?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

De fikk minst 7 barn. Faddere var blant annet: Niels Clausen Kleppe, Marthe Gudmundsdt. Kleppe, Claus Nielsen Kleppe, Claus Clausen Kleppe.En Claus Nielsen Platzen ble gift 26/12 1757 med Ingeborg Marqvarsdt.Claus Nielsen Platzen og Marthe Aamundsdt. Kleppe? ble trol. 17/11 og gift 27/12 1764, øverst på v.side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8601&idx_id=8601&uid=ny&idx_side=-258>LenkeMen ved alle barnas dåp og FT 1801 heter hun Marthe Gudmundsdt.Kleppe i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er trolig minst 2 Claus Nielsen på Askøy på samme tid. Som Berit nevner har vi Claus Nielsen Platzen som gifter seg i 1758 og 1764.I tillegg har vi en Claus Nielsen som giftet seg 20.07.1760 med demoiseller Anne Marie Weidemeir fra Alvøen.LenkeNår jeg studerer avskrift av kirkebok for Askøy som jeg har finner jeg at disse 2 Clausene får tilsammen 19 barn. Og blant dem finner jeg kun en Johanne døpt 26.02.1764 som datter av Claus Nielsen og Anne Marie Weidemejer.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skylder imidlertid å gjøre oppmerksom på at det ble døpt en Johanne Marie 30.09.1774 i Nykirken i Bergen av foreldre Claus Arentz og Jertrud Margrethe Galtung.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=dp12011668&gardpostnr=48266&personpostnr=141955&merk=141955#ovre>Lenke Og det er skifte etter en Klaus Severin Arentz, Øvre Kleppe 13.07.1785.Du finner det her på side 392b. Jeg har imidlertid litt problemer med å lese hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fått sjekket i Arkivforumet skifteakt etter Claus Arentz i 1793. Og i følge den hadde han kun barna Claus og Mette Maria, sistnevnte gift med Jacob Jansen. Så da kan nok han utelates.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 18.12.2010 10:03 (2) Skifteakten er datert 29. juli 1793, nevner enken Giertrud Sørensdatter Galtung og barna Claus, 18 år, og Mette Maria, g.m. Jacob Jansen.Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Igjen er det en liten trøst å se at dette ikke var helt enkelt... Claus Severin Arentz var sokneprest på Askøy. Han fikk en sønn Friederich i 1771, døpt i Bergen. Så han fikk barn på den tiden, men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Kan det være at det Malene f i 1774 av foreldre Claus Nielsen og Marthe Amunds/Gudmundsd egentlig het Johanne? Det er et skudd i natten, og ingen kan vel i så fall bekrefte det. Men det virker så opplagt at Johanne må være deres barn. Og Malene forsvinner i løse luften. Jeg finner henne ikke noen steder etter dåpen. OG flere av Johanne Clausdatter sine barn kalte sine barn Johanne Malene. Ja? Men det var rart at det står at Johanne var 18 år ved konfirmasjonen i 1790..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har vært inne på tanken selv. Jeg vet ikke om du har sjekket hvem som var faddere til Paul og Johanne sine barn. Der kan du jo se om noen av Johannes søsken er nevnt.Claus og Marthe fikk disse barna i henhold til avskriften.Ingeborg 1765, Brite 1768, Gudmund 1771, Malene 1774?, Nicoline 1778, Niels 1780, Claus 1782 og en ny Niels i 1787.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Marthe Gudmundsdtr. døde 06.03.1808 og Claus Nielsen 31.03.1811 på Kleppe. Da burde jo de ha rukket å være faddere på sine barnebarn.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(8) Har funnet både Claus Nielsen, Niels Clausen og Claus Clausen som fadre til noen av Johanne og Paul sine barn. Niels var fadder til flere av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Som Berit sier i innlegg 2, så var også Marthe Gudmundsd blant fadrene til Johanne Clausd sine barn. Ser ikke at det har vært noe skifte etter Claus Nielsen, men kan kanskje prøve arkivforum likevel. Tusen takk for hjelpen så langt! Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lillian Nilsen

Hei. Jeg har notert følgende om Claus Nielsen, Platzen. Han var døpt i Jølster 28/01-1733, foreldrene var Niels Knudsen døpt i Jølster 29/09-1705 og Birthe Olsdatter.Claus Nielsen gift 1758 m/Ingebor Marqvardsdtr.,Platsen. De fikk sønnen Niels Clausen 1759/1760 (finner han ikke døpt, finner heller ikke moren Ingeborgs død), men jeg har funnet de som kommunikanter, begge ved navn samme dag i 1757, Clas Platzen og hustru i 1759 og enkemand Clas Nielsen, Platzen i 1760.Niels Clausen 1759/1760 - 24/7-1844 gift 1782 m/Gunhild Olsdtr., Kleppe. Gift 1803 m/Karen Johannesdtr. Kråkås.Med vennlig hilsen Lillian NilsenHan ble gift m/Marthe Gudmundsdatter i 1765. Hennes foreldre var Gudmund Jonsen og Johanne Andersdatter, Kleppe,de var gift i Jølster i 1733.Gudmund var fra Stevollen i Jølster og Johanne var fra Svidal i Jølster.Jeg har notert alle barnas navn, men jeg har heller ikke funnet dåpen til Johanne.Ingeborg 8/4-1765-27/06-1790Brithe (Berthe) 17/04-1768-14/05-1786Gudmund 3/2-1771-11/3-1792Johanne ca.1772 - 19/1-1826 Gift 1794 m/Paul Paulsen, Foldesøe. De bodde på FolleseMalene 11/9-1774 - ???Nicoline 9/6-1778-4/7-1779Niels 21/5-1780-7/10-1771Claus 10/11-1782 - 24/2-1849. Gift 1803 m/Ingeborg Andersdtr., Hop. bodde på N.KleppeNiels 21/01-1787 - 23/9-1787Med vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk! Det 'må' bare være sånn at Johanne er datter av Claus Nielsen og Marthe Gudmundsdatter. Enten hun er identisk med Malene eller ikke... Som du har notert her, Lillian, så var det 'plass' til et barn mellom Gudmund og Malene, så det kan jo være at Johanne var mellom der.En annen ide jeg har vært innom, er at Johanne er et barn de har tatt til seg - som tilfeldigvis også var en Clausdatter. Men jeg finner ingen Johanne Clausdatter døpt i nærmeste omegn som kan tenkes å ha havnet på Kleppe.Så - selv om dåpen er forsvunnet, så regner jeg henne som deres barn - med et ørlite spørsmålstegn etter.Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ho er dotter av Claus Nilsen og Marte Gudmundsdotter, det kan det då ikkje vera tvil om. Mora Marte er fadder for minst eit av borna, det har vi funne for lenge sidan. Og ho finst konfirmera frå Kleppe.Kyrkjebøkene frå Askøy har mange manglar, mellom anna på halvbror hennar Nils Clausen - og i bøtter og spann på andre nære slektningar. Difor lyt ein sjå på andre ting. Og alt anna tilseier at Johanne (som er eit mykje nytta namn i den nære slekta) er dotter til Claus og Marte.Foreldra til Marte var forresten Gudmund JENSEN frå Stevold i Førde og Johanne Andersedotter frå Svidal i Jølster.Eldstedottera Gjertrud Gudmundsdotter døypte t.d. tre-fire gonger ei jente for Johanne, men berre den yngste levde opp som formora mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ok, Bjørn, jeg fjerner spørsmålstegnet :)Min tippoldemor (sønnedatter av Johanne Clausdatter) var forresten en av de mange i slekten som het Johanne Malene.Mvh Signe Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei Bjørn. Enig i at jeg skrev farsnavnet til Gudmund feil, men JENSEN er feil også iflg. bygdeboka. Har funnet at både Gudmund og broren Mads sitt farsnavn er skrevet JONSEN,JANSEN og JENSEN. JANSEN er nok det rette skal vi rette oss etter bygdeboka. Farens navn var Jan Salomonsen f.ca.1650 i Åsane i Jølster. Morens navn var Marta Endresdotter fra Stevollen.Forøvrig kan jeg opplyse at broren Mads Jansen ble i 1733 gift med Borni Knudsdatter, de fikk bl.a. sønnen Ole Madsen i 1750. Han ble i 1777 gift med Ingeborg Sjursdtr. f.1754 fra Plassen. De fikk sønnen Sjur Olsen i 1785 gift 1810 med Marthe Olsdtr. f.1790 Kråkåsvåg. De bodde i Loddefjord.Deres datter Oline Christine Sjursdtr. 1812-1885, gift 1834 med Claus Nielsen f.1805 på Kleppe, død 1859 i Loddefjord. Han var s sønn av Niels Clausen og Karen Johannesdtr.Oline C.Sjursdtr. og Claus Nielsen sin sønn Sivert Martinus Clausen 1835-1873 er min tippoldefar.Av Marthe GUDMUNDSDATTER sine barn er jeg etterkommer etter Claus Clausen 1782-1849.Med vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.