Gå til innhold
Arkivverket

[#83246] Herman Hansson Stai, fødd i Storelvdal 1861 - utvandra til Wisconsin - opphavet?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Frå Amerika får eg opplyst at Herman Hansson Stai skal vera fødd i Storelvdal 27.11.1861 av foreldri Hans og Martine Stai.Han gifte seg i Buffalo Co., WI 20.3.1893 med Sophie Johnson, fødd i Buffalo Co., WI 9.11.1869 av norske foreldre frå Luster i Sogn.Eg har søkt i klokkarboki for Storelvdal, men finn ingen som høver. Heller ikkje finn eg noko i FT1865. Merkeleg!Kanskje kan einkvan med lokal kunnskap hjelpa meg identisera Herman og foreldri hans?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ved 1900-tellingen fra Mondovi, Buffalo, Wisc., er Hermans fødsel oppgitt til august 1862 (men det kan jo være feil). Har sittet med denne nøtta en stund... og finner ham ikke til nå.

bilete10689.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Når jeg kikker litt i utvandringslistene for Storelvdal,finner jeg mange Stai som reiste til Amerika,men ingen Herman. Men derimot fant jeg tidligere idag denne Hans Østensen Stai,g mann som emigrerer i 1886 Lenke Har prøvd å lete litt etter vielsen til denne mannen,for å se om han var gift med en med navn Martine,men har ikke funnet det så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f60528>LenkeJeg finner H.H. Stai med konen Mathilde, på Østre Toten i 1865. Men han heter Helge Helgesen, har jeg sjekka ut.Samtidig finner jeg en Herman f. 27.11.1861 og døpt på Østre Toten. Han var født på 'Jeriko', faren het Syver. Her var noen interssante spor, men det er jo ikke rette folka. Eneste måtte være om Herman var blitt 'adoptert' av H.H. og Mathilde, men det er vel neppe tilfelle.Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg ser videre fra tellingen at denne Hermand H. Stay skal ha immigrert til USA i 1881, og hadde vært der i 19 år ved tellingen i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Den Herman Syversen f. på 'Jeriko' blir også konfirmert på Østre Toten den 1. okt. 1876. Ingen notater om at han var bortsatt som fosterbarn/pleiebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg så også det. Noen ganger har jeg sett at barn i fosterfamilie kun får oppgitt sine biologiske foreldre ved konfirmasjon, uten kommentarer. Men som sagt, mitt 'forslag' er nok litt for luftig.Har prøvd å lete i Ellis Island, men der er visst ikke registrert så tidlige ankomster som 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Til innlegg 2: Den eldste datteren til Herman og Sophia het Mathilda, så jeg har også tenkt tanken om at dette kanskje kan være oppkalling. Jeg har sittet med denne 'nøtta', men ikke lagt ut noe svar, fordi jeg ikke fant noe som matchet. Var innom H. H. Stai, men der var det, som du sier Erling, en sønn Helge.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Familien i 1910:United States Census, 1910 for Herman StayName: Herman StayBirthplace: NorwayRelationship to Head of Household: SelfResidence: Mondovi, Buffalo, WisconsinMarital Status: MarriedImmigration Year: 1886Father's Birthplace: NorwayMother's Birthplace: Norway Herman Stay M 44ySpouse Sophie Stay F 38y Child Ervin Stay M 12yChild Dewey Stay M 11yChild Leo Stay M 9yChild Harry Stay M 7yChild Melvin Stay M 4yChild Matilda Stay F 16y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Dette er jammen en skikkelig nøtt. Jeg har funnet en Herman i 1865 Lenke Finner ikke dåpen i Aamot, men kirkeboka stopper sommeren 1861.Er det noen som kan se om de finner konfirmasjonen i Kristiania ? Jeg vet ikke hvilke kirke han tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Erling, Anne Julie, Ann-Mary, Arne, Grethe og Tordis for mange spennande og interessante innlegg!Den siste ''kanidaten'' frå Christiania er den som eg oppfattar som kanskje den mest spennande, so om konfirmasjonen hans kan finnast, kan den kanskje gje oss ei stadfesting...?Elles må jo Herman ein eller annan stad vera skriven som utvandra, i 1881 (jmf. innlegg #7) eller i 1886 (jmf. innlegg #11). I 1920 (Lenke) er utvandringsåret ukjent.Eg har ei kjensle av at me nærmar oss ei løysing...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bare til orientering så emigrerer en Herman Stai 13.10.1882 med søsken og mor. Han var født i Stor Elvdal, men var bare 9 år i 1882.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Rune, Grethe og Ann-Mary for nye innlegg!Som du Grethe seier, so er fødselsdatoen til den nyfunne Herman Hansson 8.7.1861, som ikkje stemmer i det heile...! Kan datoen frå Amerika vera feil? Eg ser at han i 1900 vert oppgjeven fødd i august 1862, medan Sophie vert oppgjevi fødd i desember 1873 (eller 1874). No veit me frå amerikanske kyrkjebøker at kona Sophie var fødd 9.11.1869, so alt der er det solid avvik! Fødselsdatoen hans, 27.11.1861, meiner eg kjem frå dødsattesten hans i 1958.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeEr dette samme Hans Pedersen i 1900?Fjerdingens gate er den nåværende Kristian Krogs gate, opplyser Wikipedia. Har lett der etter Hermans konfirmasjon, men fant den ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

i 1905 er Herman ført som 40 år gammel, så alderen varierer noe i tellingene:Name: Herman H Stay Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: Buffalo Residence State: Wisconsin Locality: Mondovi Birth Location: Norway Marital Status: Married Gender: Male Estimated birth year: abt 1865 Race: White Relation: Head Spouse's name: Sophe Stay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeKan dette være Hermans mor i 1910? I såfall bør Hans Pedersen kunne finnes mellom 1900 og 1910 som død. Og da ville et skifte eller opplysninger i dødsfallslisten gi opplysninger som bekrefter om dette er de rette folka. Jeg lette i døde i domkirken, men fant han ikke der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.