Gå til innhold
Arkivverket

[#83264] Tron Holm - hvor kom foreldrene fra?


Gjest Arne Jarlind
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Jarlind

For noen amerikanere forsøker jeg å hjelpe med å finne deres norske aner.Tron Holm ble født 14.08.1793 og døpt 18.08.1793 i Domkirken, Bergen Lenke av foreldrene Anbiørn/Asbiørn Holm. Tron Holm ble den 19.11.1820 i Domkirken, Bg. gift med Hanna Olava Olsen. De fikk 7 barn.Er det noen som vet hvor foreldrene til Tron kom fra.Foreldrene Asbiørn Johansen Holm og Walborg Tollefsdatter giftet seg i Domkirken, Bergen den 05.11.1783. Jeg finner 7 barn etter de, hvorav Tron/Thron er en av de. Når barna døpes er faren oppført som Asbiørn Holm.Med vennlig hilsen Arne Jarlind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Jarlind

Hei GunnJa, detter er den rette familien. Jeg har funnet de i 1801 tellingen. Problemet mitt er at jeg ikke vet hvor de er født og kommer fra. Asbiørn Holm dør 19.10.1820 - 68,1/2 år gammel, Domkirken,Bg.mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok finner jeg denne vielsen til en Asbiørn Holm i Bergen 1810? LenkeHan har samme yrket som i folketellingen, men da burde han ikke vært ungkarl ved vielsen??Kan det være en annen mann dette?Får se om jeg finner vielsen i 1783?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du samme familie i 1815 , så da må det vel være to med navn Asbiørn Holm i Bergen samtidig? Lenke Får se om jeg finner den rette vielsen, mulig det vil stå fars navn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du går inn på søk i de transkriberte kirkebøker vil du finne alle barna til Asbiørn Johannesen Holm døpt. Legger inn denne sønnen med samme navn, muligens han som gifter seg i 1810? LenkeDu vil også finne barn i det ekteskapet. Søk på etternavn som inneholder Holm.Tror nok at far til Asbjørn er en Johannes Holm . Mulig vi kan finne han i lister fra Bergen også?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Jarlind

Hei GunnDette var godt jobbet. Jeg hadde ikke disse barna fra før. Hadde ikke regnet med at fornavnet ble skrevet som Ambiørn.Det er sent som du sier. Takk så langt.mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den Holm familie som nevnes i innlegg 14. Hans Holm her kan ikke være far til Ambiørn ( Asbiørn) Men det kan muligens være slektsskap? 1801-telling: LenkeSkal fortsette leting. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har også lett i konfirmantlister for Bergen domkirke. Har ikke funnet så mange med Holm-navn der: LenkeDet er vel mulig at denne Ambiørn Johanns(en ) Holm kom fra et annet sted på Vestlandet? Eller muligens av dansk opprinnelse?Hadde håpet å finne svar i digitale skifter, men har ikke funnet noe sikkert spor der.Barendåper og fadderlister kan jo ofte være bra spor til opphav, men har ikke søkt systematisk etter dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySerach er det døpt en Valborg Tollefsdatter i Bjerkreim, Rogaland 17.06.1753. Alderen passe jo bra med 48 år i 1801. Kanskje en kandidat å se nærmere på?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge Borgerbok for Bergen løste Ambjørn Johanesen Holm fra Stavanger borgerbrev som bnonde og krambod handler 15.09.1785. Se nede på venstre side.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ere mange Birkreim gårder i Rogaland i 1801 tellingen. legger en lenke til denne: Lenke Det kunne jo passe bra med mitt forslag til kandidat i innlegg nr. 16.Får se hva jeg finner om disse i kirkebøker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.