Gå til innhold
Arkivverket

[#83264] Tron Holm - hvor kom foreldrene fra?


Gjest Arne Jarlind
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til Ambiørn sønn av Johannes Holmen , Se dåp nest nederst på v. s. i den kronologiske listen . 2. april: LenkeSå blir det å lete etter Valborg Tollevsdatter i samme liste :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jammen ser det ut til at Rune kom fram til Valborgs dåp før meg :-)Navnkombinasjon og alder på disse kandidatene er interessante. Lurer på om det finnes bygdebøker herfra som kan fortelle om dette er det rette paret?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det mener jeg å huske at det er Gunn. Så kanskje du skulle prøve en ny dabatt hvor du ber om oppslag i nevnte bygdebok.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Marthe Pedersdatter Kleppalisin mor het Joren Gulliksdatter f. ca 1691, Kleppali. Hennes far er omtalt i en lenke på digitaklarkivet. Han var dømt for sodomi, tatt på fersken i kvernhuset. Bygdeboken sier ikke noe om hvordan hans endeligt ble, det fikk jeg derimot hjelp til på nettet. Han døde nemlig i fengsel, og skulle bli gravlagt 'i vild mark'. En trist kuriositet.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

mannen til Jorun var Peder Gjermundson ogh kom fra Gjedrem. Gjedrem og Holmen er nabogårder. Kleppali kommer man til ved å gå over et høyt skar og ned mot Ørsdalsvannet. Så Kleppali blir også nabogård til Holmen. Peder: ca 1898-1772, Joren ca 1691-1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på paret Ambiørn Holm og Valborg Tollevsdatter fant jeg følgende barn døpt i Domkirken i Bergen:Ambiørn døpt 1 jul 1887 , lenke her: LenkeNeste, Marte Karine dpt 13 jul 1788Gredset Gurine døpt 17 sept 1790 og muligens død før neste datter døpes . 1792 samme navn, Oppkalling.Alle barna døpt Domkirken i Bergen.Flott med bygdebok oppslag her :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Godt å se at problemet til Arne fikk en løsning. Da gjenstår det vel bare et oppslag i bygdeboka på en av Bjerkreim gårdene for å finne Valborgs far, Tollef og hans familie.Benytter anledningen til å ønske mine med debattanter en Riktig God Jul.Mvhj. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fra Bjerkreimsboka bind 1, side 165, under gården Bjerkreim bruksnr 8. Gjøer oppmerksom på at det går an å følge disse grenene flere ledd bakover... nå vet man i alle fall hvor infoen er å finne. Gode, utførlige bygdebøker.

bilete10696.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.