Gå til innhold
Arkivverket

[#83266] Adresser og roder i Stavanger 1865


Gjest Inger Johanne Fjellanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Johanne Fjellanger

I FT for Stavanger 1865 har jeg funnet rodenummere for flere slektninger, men hva er rodenummerne oversatt til dagens adresser? Zimmerman i rode nr. 288 OC Bendixsen i rode nr. 301 Bendik Gunbjørnsen i rode nr. 322 Takknemlig hvis noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

En I. R. Zimmerman med familie er i 1865 i hus 49 i Holmens Rode - [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1103&kenr=0041&bnr=0041&lnr=000>Lenke. Hus 49 er i dag uten adresse (muligens en gategrunn). Det var en sjøgrunn på Kuholmen mot Børrevika. I det som i dag er Holmen. Børrevika er i dag parkeringsplassen foran De røde sjøhus. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Johanne Fjellanger

Hei igjen, og takk for svar! Skjønner nå at nummerne ikke har noe mer rodeinndelingen å gjøre. Et slags registreringsnummer kanskje? Her er linker til FT 1865 for de ulike personene jeg ønsker å finne ut mer om bostedene til:Skipper ECL (Erik Carl Ludvig) Zimmermann, opprinnelig fra Hedrum i Vestfold. Bor i (288) Klevens Rode: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f61103&gardpostnr=288&personpostnr=2973&merk=2973#ovre>Lenke og i Øvre Strandgt 83 iflg Sjømannsrullene for Stvgr 1860-1900: LenkeNevnte IR Zimmermann er en av sønnene til ECL Zimmermann Hva betyr forresten Tal på gården? Noe med eierforholdet å gjøre?Smedmester Ole Christian Bendixsen, (301) Klevens Rode: Lenke Han bor i 1900-tellingen i Øvre Strandgate 83, samme sted som i 1865? OC Bendixsen er svigerfaren til ECL ZimmermannSmed Bendiks Gunbjørnsen (OCBs far), (322) Klevens Rode:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei. Kunne du lagt inn lenker fra folketellingene. Jeg finner ikke rette personer i 1865, men O.C. Bendixen i 1875. De nummerne du oppgir er adresser i Stavanger sentrum - ikke i Klevens rode. Hvis nummerne er bruksnummer, så har jeg funnet disse adressene i en matrikkel for 1912. Nr. 322 - er Jorenholmsgt 29 nr. 288 er Sølvbergt. 11 nr 301 er Vævergt/ søregaten. 30 Jeg har søkt i 1875 og finner etternavnene der. Bendiks Gunbjørnsen, nr 567 som er Øvre Strangt 73 C. Bendiksen, nr 557 er Ø. Strandgt 83 Zimmermann nr 554 er Ø. Strandgt 100. Disse tre adressene passer bedre med Klevens rode. Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Johanne Fjellanger

Oi så bra. FT 1875 ser ut til å gi svaret på hvor de ulike familiene bodde. Jeg har hittil bare greid å finne frem til Ø. Strangt. 83. Men om de bor samme sted ti år før er jo ikke sikkert. Ad FT 1865 og lenkene du etterlyser: Mener du flere enn de jeg har lagt inn over? Legger også ved FT 1900 for OC Bendixsen, han bor sammen med datteren Endrine og datterdatter Helene: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.