Gå til innhold
Arkivverket

[#83269] Tvillinger til besvær


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, jeg har fått bildet av Tom, og jeg tror Andreas er tvillingbroren til Johannes, men jeg skulle gjerne visst... Alderen til Andreas Svendsen Borgen 'svinger' veldig (han sonet mange ganger), så jeg håper noen finner flytting/utflyttingen - jeg har lett og lett, men hittil uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

AstridHvis du har tid til å vente litt så har jeg tenkt meg en tur på arkivet mandag-tirsdag i romjula, da kan jeg se hva det står i fangeprotokollen fra Botsfengslet.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Klart jeg kan vente, Tom, men har du tilgang til skifter, dødsfallmeldinger o.l. fra Norderhov? Kona til Johannes døde i 1894, jfr. lenke i innlegg 3, selveierkone Karen Paulsdatter Kallebraaten, og jeg lurer på om det er notert noe i forbindelse med dødsfallet, og da tenker jeg på barn.Har funnet to fødseler i Norderhov: Ludmilla Elisabeth, født 26.09.1879, og Halvard Ludvig, født 05.10.1884 (ikke funnet ham verken i 1900 eller 1910), men det kan være flere. Ludmilla, eller Elisabeth, som hun nok foretrekker å bruke, er gift og bosatt på Ørenmoen i Modum i 1910 (stor takk for søkemuligheten på fødselsdato - ellers hadde jeg aldri funnet henne!), men når jeg først er i farta, hadde det vært moro å finne alle. Så hvis du har tilgang, Tom....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takker og neier, Carsten og Tom! Ifølge opplysningene du fant ved dødsfallet til Karen Paulsdatter i 1895, Tom, hadde hun og Johannes tre felles barn: Maren, gift i Amerika, og Charlotte og Ludmilla, begge hjemme. Charlotte og Ludmilla finner jeg i 1900-tellingen på Gjesvold Nordre i Hole (begge med etternavnet Rynning). Er det noen skarpøyde 'der ute' som klarer å finne dåpen til Maren/evt. utreise, vil tro hun er født rundt 1873/74, og dåpen til Charlotte???? Står i tellingen at hun var født i 1878, men -77 er mer trolig (Ludmilla ble født i -79).Hva gjelder Andreas, så fant Tom en 'fangeseddel' på ham fra 1874, der det står at han ble født 12.10.1838 i Christiania, MEN foreldrene er Svend Olsen og Johanne Knudsdatter. Av yrke var han smedsvenn, og jeg kan ikke skjønne annet enn at han har oppgitt feil dato og fødested (alt tyder på at han bodde i byen i 1874), eller at det er blitt notert feil. 'Min' Andreas ble født 1.11.1837 i Hole, noe som også står i forbindelse med konfirmasjonen, jfr. 1. innlegg. Noen som har synspunkter?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tusen takk - er nok henne, ja! Da har familien flyttet etter april 1873 (Ludmilla døpes i Norderhov) - har lett i 1875-tellingen, men ikke funnet dem. Klarer du Charlotte, også???Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, ikke helt på siden, Grethe, for Lars er en eldre bror av de 'ettersøkte' tvillingene, også han tvilling. Lars er min oldefar (bestefar var også tvilling, men søsteren døde som nyfødt), og han døde av tæring i 1878. Veldig mye fattigdom, sykdom og triste saker i oldefars slekt, så det var ingen dans på roser....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Utrolig bra jobba!!! Jeg leita etter konfirmasjonen under Norderhov og Haug, men drømte ikke om å se under Hønefoss - dit de må ha flyttet etter Kristiania-oppholdet. Det står at hun var døpt i Hønefoss og det stemte: 22.10.1876. Fant konfirmasjonen til Maren og Ludmilla, men Charlotte hadde jeg nesten gitt opp, så atter en gang: dette var storveis!!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Finner verken Charlotte eller faren i 1910, så enten har de emigrert (til søsteren Maren i Amerika?), eller så er de døde. Finner ikke Andreas, heller, for den saks skyld, men han og Johannes var jo over 70...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

3 måneder seinere, 17. juni 1904, reiste Andreas og Charlotte Andreassen Nordlegseie fra Norderhov til Nord-Dakota, og 13.55 kommer Donald & co på tv... God jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Takket være god hjelp fra Riksarkivet og Statsarkivet, har jeg fått bekreftet at fengselsfuglen Andreas Svendsen Borgen, jfr. bl.a. bildet i innlegg 4, ER tvillingbroren til Johannes, og følgelig broren til oldefaren min. MEN han kan ikke ha visst når han ble født, for han oppgir to forskjellige datoer i 1838 i domsaktene, og kirkebøkene sier klart ifra, både ved dåp og konfirmasjon, at tvillingene ble født 1. november 1837. Det er nok også Andreas som er i Nygaten i 1865-tellingen for Kristiania, selv om det står at han er 23 år! Han var smed og hadde flyttet til hovedstaden rundt 1863, og hva gjelder tyveriene, så var det jern og jernstenger han tok. Første dom var 15 dager på vann og brød i 1873 for tyveri av jern på Oslo Dampskibselskabs Tomt ved Jernbanen....'Karakterboken' fra Botsfengselet i 1874 gir mange interessante opplysninger, men han kan ikke ha vært helt oppdatert på familien, trur eg. Den yngste broren, halvbroren Hans, oppgis å være 25 år og bosatt sammen med faren, men Hans Svensen Løkkepotten døde i september 1867 av tæring, 23 år gammel (født i 1844). Søsteren Maren var i Amerika, og det stemmer, hun reiste i 1866, men det står også at tvillingbroren Johannes var i Amerika, men det MÅ da være Johannes vi har funnet, jfr. vielsen i 1872 i Christiania, innlegg 2.Jeg har fått svar på opphavet til Andreas, men også litt å tenke på..... Har lett under utvandrede/emigrerte, men ikke funnet spor av Johannes. Noen som ser lyset? Reiste han og kom tilbake? Ombestemte han seg? Oppga Andreas feil eller surra han som skrev i 'Karakterboka'?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det kan vel virke underlig på oss i dag, kanskje, at våre forholdsvis nære slektninger hadde så liten oversikt over når de var født. Sannsynligvis var det en dato som betydde lite for dem i dagliglivet, og oppga de den sjelden, var det sikkert lett å glemme den også. Dessuten var det sikkert slik at enkelte hadde bedre hukommelse enn andre på den tiden også ;-)Jeg har en oldemor som ble født 11/7 1857 og het Kari. Men i 1910 er fødselsdatoen blitt 29/6 1860. Også i ft. 1885 står det fødselsår 1860, og hun kalte seg da Karoline, noe hun også gjorde da hun flyttet ut fra hjemstedet noen år før. Fødselsåret var da riktignok 1857. Og da hun giftet seg var også fødselsåret 1857. Sannsynligvis har hun ved de to siste anledningene forevist dåpsattest, mens hun ikke gjorde det på tellingstidspunktene. Jeg har selvfølgelig sjekket om foreldrene hadde en yngre datter med samme navn, men det hadde de ikke. Hvorfor hun tidvis kalte seg Karoline, er også ukjent, men kanskje hun syntes det navnet var finere enn Kari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Du har nok helt rett, Svein Arnolf - det er ikke første gang jeg har opplevd sånt, men i hans tilfelle 'tusser det' med forskjellig alder... Nåja, det som forvirrer meg mest, er opplysningen om at tvillingbroren er i Amerika.Søsteren reiste i 1866, og Johannes kan ha fulgt etter, for så å reise hjem igjen, selv om jeg har mine tvil. Kan ikke skjønne annet enn at det er vielsen til Johannes i innlegg 2, og en skulle vel tro at tvillingbrødrene, som begge bodde i Christiania i desember 1872 (forutsatt at det ER Johannes som giftet seg), hadde en viss kontakt??Det var først i 1873 at Andreas havnet innenfor 1. gang. Hvis noen klarer å finne Johannes Svendsen blant emigrerte, må ha vært mellom 1865 og 1874, hadde det løst gåten,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Vær klar over at emigrantlistene fra Kristiania ikke er komplett registrert her på Digitalarkivet - det mangler ca 30000 navn - se tråd 65792 i Arkivforumet Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Helge Berntsen

Hei Astrid - ref. debatt 84401. Hans Alexander f. 1900 korresponderte med familie i North Dakota. Vet du noe om hvordan det gikk med Charlotte 'over there' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.